Jump to content

Galdhøpiggen


jonsverre

Recommended Posts

Etter å ha lest Fredrikstad Blad på nett lurer jeg på om jeg tør å fortsette med

nattseilas, selv med lanterner selvfølgelig...

 

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/artikkel?A...NYHET/171533380

 

Gutta i 49 fot motorbåt hevedt det ikke var dårlig sjømannskap at de grunnstøtte på

Søndre Missingen, det seilet bare med feil skala på GPS'n og som skipperen uttaler i artikkelen:

"Det gikk helt flott frem til det smalt. Det var så mørkt ute at vi først trodde vi hadde kjørt på en båt uten lanterner. Vi hadde ikke sett Galdhøpiggen om det sto der. Så mørkt var det."

 

Om de ikke hadde sett Galdhøpiggen, hadde de da sett min 10w babordlanterne?

Det er på høy tid å stille krav til kompetanse på sjøen.

Link to post

Ref. Fr.blad: Men likevel grunnstøtte dere med Søndre Missingen?

– Det skyldes en ren GPS-bommert. Vi styrte etter et kartformat som var så stort at Missingene knapt var synlige. Det blir som hvis du ser etter Norge på en globus. Det blir bare en liten prikk, forklarer Jensen.

Han hevder redningsselskapet og politiet har gitt opplysninger i saken som etterlater et inntrykk av at mannskapet ikke hadde peiling på hvor det var.

Jeg vil ikke dømme noen, men dette skurrer da litt, synes jeg. Har de styrt etter kartet på en liten GPS, eller hadde de en plotter med dårlige kart/format? Uansett så må det jo gå an å se litt mere på fyrsektorer f.eks. Det området de seilte i er ganske så urent, og hadde de kommet øst for Missingene så er det jo ganske så mye skjær hele veien nordover, samt vest av Hankø og videre nesten til Rauøy. Faren for at de hadde gått på et skjær der istedenfor er stor.

Etter bilde å dømme så ligger båten på grunn rett syd for selve havnen på Søndre Missingen. Tror det er minst ett av overettmerkene til innseilingen som vises på bildet i avisen. Dvs at de nesten sikkert har passert en grunn rygg på 2-4 meter på sydsiden før de går på ordentlig. Da burde noen ha reagert hvis de hadde fulgt med på ekkoloddet. Jeg er ihvertfall veldig obs på dybder når jeg driver med nattseilas. Blir det grunt, og jeg mener det ikke skulle bli det, slår jeg av farten med en gang for å sjekke ut med kart og terreng.

Jeg grøsser på ryggen når jeg leser om denne saken! Tragisk for de som opplevde den. Får inderlig håpe alt er gått bra med de, og at vi får et skikkelig svar på hva som egentlig skjedde.

Det er lett å være etterpåklok i en sånn sak.

Link to post

Trenger dette noe ytterligere kommentar????

Det er nok ikke enkelt å kjøre båt når noen slår av lyset!!

 

Vedkommende "skipper" burde i det minste være såpass smart at han ikke i ettertid forsvarer denne etterhvert så berømte nattseilasen.

Det går ellers frem at båten "heldigvis" var forsikret: La oss da håpe at selskapet fremmer et solid regresskrav, jeg har nemlig ikke lyst på denne regninga i form av økt premie.

 

Denne saken viser desverre at obligatorisk opplæring nå ser ut til å være nødvendig. Det er de siste årene poppet opp et skremmende stort antall redere med svært lite saltvann i blodet.

Link to post

De stolte blint på en GPS med stor skala kart! Jeg regner med at det er noe lignende til karte på min GPS i områder der jeg ikke har kjøpt Blue Chart data. Det hadde vært ren galskap å seile etter andre steder en langt til havs hvor det er 100+ nm til nærmeste øy eller grunne. Uansett, tror jeg folk stoler for mye på elektroniske gadgets, i steden for å kikke på ett gameldags papir sjøkart og ut av vinduet, eller helst gå ut på dekk og kikke der i fra. Er det ikke helt mulig å navigere hele Oslofjorden ut i fra fyr og andre merker, selvsagt med kart?

 

Synd med en fin båt. :-(  (ok...ikke min type, men fin båt for det).

 

Ragnar

Link to post

Det morsomme er at han prøver å bortforklare stedsforvirringen med at det var kokken som hadde gjort en feil. Det første jeg ville gjort som skipper i en slik situasjon, er å sørge for at den som skal sende en nødmelding (eller ringe på mobil/rope/semaforere/whatever) vet hvor vi er. Det er jo relativt elementært. Faktum er vel at han ikke hadde peiling selv?

 

Herman

(som lurer på om jeg skal ansette KOKK i min båt) :confused:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Er det ikke helt mulig å navigere hele Oslofjorden ut i fra fyr og andre merker, selvsagt med kart?

Ragnar

Selvfølgelig er det mulig!

 

Vi hadde sogar en Karmøyskipper som i sin tid ble berømt for å ha gått opp hele Oslofjorden etter kartet for Langesundsfjorden :confused:  (Men han hadde seilt kystskipper hele livet.....)

 

mvh

Poseidon

 

PS

Signaturen "Ragnar" det skulle vel aldri være du som har legendariske "Ragnar", passasjerbåt fra 1800-tallet, og nå slepebåt?????

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Var selv ute i samme farvann den samme natten. Det var ikke så vanskelig å skille konturer, og kommer du sydfra mot missingene ser du dem forholdvis godt mot horisonten. De satt vel inne å styrte med fullt lys med tynne pjoltere, da er det ikke lett å se hverken Missingene eller noe annet. Håper han holder seg på land ifremtiden slik at vi har en tulling mindre på sjøen.

Link to post

Der fikk jeg greie på det jeg hadde mistanke om, gitt. Det var fullt mulig å se konturene selv om det var mørkt, ja. Nå er jo ikke Missingene noe skvalpeskjær akkurat heller, selv om det er nok av dem rundt der. Kan cruiseren ha hatt sotede glass i rutene, mon tro? Da ser du jo ingenting i mørket.

Mener det har stått noe i avisen om at det ikke var mistanke om alkohol i dette tilfelle her, men en kan saktens lure. :confused:

Link to post

Jeg reagerte bare på navnet "Ragnar" og at du synes å være "lommekjent" i Østfold. Gamle Ragnar som gikk her i Stavanger fra ca 1880 opp til ca 1970 er nemlig nå hjemmehørende i Moss, og skal være bygget om til slepe- og lystbåt - sikkert mest av det siste.

Den har forresten en stor 1-cyl Rubb, og derfor vil man normalt høre den før den blir synlig over horisonten....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Sitat fra http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle770255.ece

"I dag kan en uerfaren 16-åring helt lovlig styre en 49-fot stor båt med tusenvis av hestekrefter" informasjonssjef i Redningsselskapet Ingvar Johnsen.

 

Dette visste jeg faktisk ikke. Jeg trodde det var både en hestekraft og båtstørrelse begrensing (langt under 49 fot og tusenvis av hestekrefter) på når du måtte ha sertifikat. Jeg synes egentlig det er litt skremmende. Jeg liker ikke tanken på å bli rennt i senk eller drept av en galning uten erfaring i 20-30 knop på en stor båt, der jeg seiler rolig rundt i min lille 27 foter. En sånn båt vil gå rett åver meg, og være til stor fare for alle om bord.  :confused:

 

Ragnar

Link to post
  • 3 uker senere...

De satt vel inne å styrte med fullt lys med tynne pjoltere, da er det ikke lett å se hverken Missingene eller noe annet. Håper han holder seg på land ifremtiden slik at vi har en tulling mindre på sjøen.

Her er Kaisa 2 inne på noe veldig viktig. Har navigert en del på nattestid, i tildels høye hastigheter, og det å dimme ned lyskilder er veldig viktig. Mange trives med fullt lys på div. skjermer, og en høyfjellssol av en kartlampe.  :smiley:

 

Jeg kan anbefale en mini-mag med et tjukt lag av maskeringstape, det gir nok lys til å lese kartet. Da ser man lyktesektorer langt bedre, hvis man gidder å løfte blikket fra playstation'en. Ønsket om at føreren får seg en mer passende hobby, f.eks. hagearbeid eller frimerkesamling, tiltredes.

Link to post

Og her tror jeg de gikk på et eller annet sted! Med Struten lykt rett i hekken. Den lyser rødt så det holder, sammen med Hollenderbåen lenger vest. Den er ikke synlig på bildet. Sjekket for moro skyld når jeg var der. Bildet er tatt på et av de høyeste punktene på øya. Selv om det ikke ser så veldig høyt ut, står jeg sikkert 20-25 meter over vannet.

Har forøvrig lagt inn et par bilder fra Missinghavna i tråden "var du på båttur i helgen?"


Link to post

Det går ellers frem at båten "heldigvis" var forsikret: La oss da håpe at selskapet fremmer et solid regresskrav, jeg har nemlig ikke lyst på denne regninga i form av økt premie.

 

Hmmm... ikke mye som tyder på særlig sjømansskap, nei, men igjen er det mange som er kjapt frempå for å latterliggjøre og å være med i hylekoret. Veldig synd, synes jeg. :seeya:

 

Var det ikke omtrent det samme som skjedde med Dykkerbåten til Søgne Dykkerklubb?  Vel, var det lavere fart, men det er ingen unnskyldning.  Også de stolte blindt på GPS'en.  Et kjapp sjekk mot lykte-sektorene ville ha avverget også den hendelsen (...og den forsikringsutbetalingen, ikke sant "fs"?)

 

Poenget er at det går an å "drite seg ut".  Alle gjør det, men ikke alle kommer i avisa.  Enda færre er det jo som forsvarer det i avisa etterpå.

 

...vel, det er nå min mening :cheers:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post

Jamen, jamen, kjære deg.

Dette er ikke noe forsøk på å hovere, alle kan selvsagt gjøre feil, inkl. undertegnende.

Det er nettopp dette med å gå ut og forsvare seilasen i ettertid jeg reagerer på. Vedkommende "skipper" bekrefter med denne uttalelsen sin udugelighet som skipper til fulle. Artikkelen avslører idiot-kjøring som det naturligvis er lov å reagere på. Man går selvsagt ikke for full rulle inn i svarte natten uten å sette seg inn i såvel fyrsektorer, kurser, som farvannet forøvrig,..... for deretter å FORSVARE det hele i ettertid. At målestokken på GPS-en var for liten er i beste fall en dårlig forklaring, likeledes å skylde på kokken.

Link to post

Nå var ikke mitt lille hjertesukk myntet utelukkende på deg, fs, men til "hylekoret" om dårlig sjømanskap osv. som kjapt oppstår her på baatplassen etter en ulykke eller en eller annen feil som gjøres.  

Det alltid enkelt å tute i flokk, og jeg har sikkert selv falt for fristelsen, men muligens bør noen enhver gå litt i seg selv før vi uler ivei sammen med flokken. Neste gang er det kanskje deg (les; hvemsomhels av oss) som pløyer poteter med propellen. :eek:

 

Forøvrig er jeg enig i at det må kjøres noe med opplæring og sertifisering av oss båtførere, desverre.

 

:smiley:

M/YEllen Marie

Link to post

Nå er det uansett et viktig poeng at ingenting i denne diskusjonen bør bygge på de "fakta" som journalistene har lagt fram. Var det ikke noe med en "snor", samt flere andre tulleruskformuleringer som tyder på at journalistene i denne saken ikke har hatt forutsetninger for å skrive om denne ulykken...?

Det er vel rimelig sikkert at sakens utgangspunkt er menneskelig svikt, men det er jo ikke sikkert det er så tåpelig som kveldsvakta i Fredriksstad Blad vil ha det til...

Link to post

igjen er det mange som er kjapt frempå for å latterliggjøre og å være med i hylekoret. Veldig synd, synes jeg. :cheers:

men dette er jo hendelser som er glimrende å diskutere her på båtplassen.

Jeg startet tråden med et ønske om krav til kompetanse hos båtførere, synes

absolutt ikke det har noe med et hylekor å gjøre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...