Kosmix Startet 14.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2008 (redigert) Jeg forbereder meg på mulig investering i nye genoavinsjer, og siden det er en relativt dyrt så vil jeg gjerne vite mer om vinsjer først. Da spør jeg: Hvilket merke og materiale foretrekker du på genoavinsjen og hvorfor? Andersen? Harken? Lewmar? Andre? Alu? Krom? Bronsje? Karbon? Annet? Redigert emnetittel Redigert 14.Oktober.2008 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
pete Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 andersen stål Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Har materialet noe å si på grepet, eller er det bare visuelt? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
olews Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Uten tvil Andersen. Jeg ble litt svekket i troen når jeg oppdaget at ikke alt er i syrefast stål inni, men alternativene er mye dårligere. Noen har tannhjul av polymer. Det er fint en stund og for regatta der man skifter og steller på utstyret hele tiden, men ikke for turbåter der vedlikeholdsfrihet gjelder. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Kosmix Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Nå lærer jeg noe! Andersen har også noen riller (eller hva jeg skal kalle det). Gir de merkbart bedre grep? Kunne jeg f.eks. gå ned en størrelse på Andersenvinsjen i forhold til Lewmar/Harken pga. rillene? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Enzo Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Andersen i stål om jeg kunne velge nye vinsjer , har hatt harken ,andersen og har levmar nå , begge har rillemønster , jeg har brukt andersen vinsjer med sånne vertikale striper som er glatte og min erfaring er at det ikke er så lett å få knirk fra skjøtet da og så fungerer det skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Andersen Stål Pris er en kortvarig belastning, resultatet må du leve med. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Takk for tilbakemeldingen! Jeg ble faktisk klokere! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mergulhito Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Hei, jeg jobbet for importøren av Andersen før, og har vært på fabrikken og sett produksjon, service og testing. De hadde gått til det stykke å kjøpe inn en av konkurrentens vinsjer, en Lewmar 44. den testet vi i benk mot en Andersen 40. med 800 kilos last på skjøtet, var ikke Lewmaren selvskjøtende lenger, den glapp skjøtet, og man måtte hale to mann for å få den til å dra over 1000 kilo. Med Andersen 40'en klarte jeg rundt 1200 kilo alene. Ribbene på trommelen, og de gode kjevene i selftailingen er hemmeligheten, de er også snillere mot tauet enn sandpapirliknende overflate som de andre har. Vekta er lavere, og vedlikeholdet greiere med syrefast. Alle deler i gearet er av manganbronse, og alt utvendig samt palene er syrefast, varmpresset stål. Det har vært diskutert her hva tallet på vinsjene står for, og det er kraftutveksling med 10 tommers håndtak, på det laveste giret(alle andersen over fra og med 28 har to gir) Jeg greide å legge 30 kilos kraft på håndtaket, og det ga 1200 ut på skjøtet. Har du kona eller noen andre som ikke kan dra like mye, bør du gå opp i størrelse. Produsentene regner med at 25 kilo på håndtaket er normalt, og du drar deg blå i trynet for noe mer. jeg er vel normalt sterk(jobber på kontor, trener aldri), og klarer i overkant av 30 kilo. Selvhalende vinsjer er en selvfølge om du skal oppgradere, det gjør livet lettere, og du kan seile med mindre mannskap. Andersen har byttet importør nå, og det er Skaane Marine i Horten som har dem. Redigert 16.Oktober.2008 av Mergulhito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 He he. Alle er enige om dette! Og det er ikke rart. Beste vinsjer jeg har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2008 Tror nok jeg også ville landet på Andersen og stål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.