Jump to content

Genoavinsjer: Hvilket merke og materiale foretrekker du?

Kosmix

Recommended Posts

Jeg forbereder meg på mulig investering i nye genoavinsjer, og siden det er en relativt dyrt så vil jeg gjerne vite mer om vinsjer først.

Da spør jeg: Hvilket merke og materiale foretrekker du på genoavinsjen og hvorfor?

Andersen?

Harken?

Lewmar?

Andre?

Alu?

Krom?

Bronsje?

Karbon?

Annet?

Redigert emnetittel

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Uten tvil Andersen. Jeg ble litt svekket i troen når jeg oppdaget at ikke alt er i syrefast stål inni, men alternativene er mye dårligere. Noen har tannhjul av polymer. Det er fint en stund og for regatta der man skifter og steller på utstyret hele tiden, men ikke for turbåter der vedlikeholdsfrihet gjelder.

Ole

Ole
S/Y Algol

Hei, jeg jobbet for importøren av Andersen før, og har vært på fabrikken og sett produksjon, service og testing. De hadde gått til det stykke å kjøpe inn en av konkurrentens vinsjer, en Lewmar 44. den testet vi i benk mot en Andersen 40. med 800 kilos last på skjøtet, var ikke Lewmaren selvskjøtende lenger, den glapp skjøtet, og man måtte hale to mann for å få den til å dra over 1000 kilo. Med Andersen 40'en klarte jeg rundt 1200 kilo alene. Ribbene på trommelen, og de gode kjevene i selftailingen er hemmeligheten, de er også snillere mot tauet enn sandpapirliknende overflate som de andre har. Vekta er lavere, og vedlikeholdet greiere med syrefast. Alle deler i gearet er av manganbronse, og alt utvendig samt palene er syrefast, varmpresset stål.

Det har vært diskutert her hva tallet på vinsjene står for, og det er kraftutveksling med 10 tommers håndtak, på det laveste giret(alle andersen over fra og med 28 har to gir) Jeg greide å legge 30 kilos kraft på håndtaket, og det ga 1200 ut på skjøtet. Har du kona eller noen andre som ikke kan dra like mye, bør du gå opp i størrelse. Produsentene regner med at 25 kilo på håndtaket er normalt, og du drar deg blå i trynet for noe mer. jeg er vel normalt sterk(jobber på kontor, trener aldri), og klarer i overkant av 30 kilo. Selvhalende vinsjer er en selvfølge om du skal oppgradere, det gjør livet lettere, og du kan seile med mindre mannskap.

Andersen har byttet importør nå, og det er Skaane Marine i Horten som har dem.

Redigert av Mergulhito (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...