Roger jo Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Hei! Noen som har noen gode erfaringer til malingsprogram under vannlinjen.< BR>Har let i emneoversikten, det jeg fant var at "Huldra" har 2-komp sinkrik epoxy med mye tørrstoff Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lotus Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Du kan jo ringe til Jotun. De her en god og hyggelig kundetjeneste som setter deg over til en ekspert som så forteller hvordan du bør gjøre dette - med Jotuns produkter, selvfølgelig. Quote Link to post
BMP Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Sandblåsing, Metalisering, Grunning, Bunsmøring, Dette utføres daglig på en rekke Norske skipsverft. Quote Link to post
Figaro Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Du kan også bruke noe som heter Zinga, en 100% ren zinkmaling, som stopper rust og som sitter i årevis. Gå inn på hjemmesiden www. Zinga.no og les om produktet. Quote Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Hulda Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 (edited) Den gangen jeg sjekket Jotun, var deres pris omtrent tre ganger prisen til International. Da jeg tok på meg 'innkjøpsdressen' og gikk Jotun etter i sømmene, var det ingen som kunne gi fornuftig forklaring på prisdifferansen. Jotun var rett og slett ute etter å flå meg. Nå har International skiftet ham, slik at forhandler er: W-Marine AS, Nyhavn 4, 5042 Bergen. Han jeg handlet med i 2007 var en herre ved navn Frank: frank@blommarine.no. Innmari serviceminded, full kontroll, dyp fagkunnskap. Bare å spørre, svarene kommer prompte. Ellers så gjelder sanblåsing med alugrit til SA 2,5. Du må stå under tak, eller bygge et godt telt. Det kommer til å støve noe innmari. Den gangen jeg blåste hele båten, var jeg forbauset over at ingen kom og klaget. Nå reiser jeg offshore i morgen tidlig, og kommer til å være ute av sirkulasjon 1,5 uke. Og, bare så det er sagt: Glem metallisering, dritdyrt, og du må dit man driver med den slags. Malingsprogrammet jeg har brukt holder 15 år i tropisk farvann. Etter sjøsetting i 2000, har jeg ikke en rustflekk under vannlinjen så langt. Og, enda en ting, det er ikke 'Huldra', det er Hulda, bestemoren til Admiralen. Edited October 14, 2008 by Hulda (see edit history) Quote Link to post
Roger jo Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 (edited) Og, enda en ting, det er ikke 'Huldra', det er Hulda, bestemoren til Admiralen. -------------------------------------------------------------------------------- Unnskyld , og tusen takk for utdypende og godt svar. Edited October 14, 2008 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 --------------------------------------------------------------------------------Unnskyld , og tusen takk for utdypende og godt svar. Du er unnskyldt, original-Hulda har vært død i minst 50 år. Kanskje hadde Huldra vært bedre. Eller 'Marie', en annen bestemor av Admiralen. Hun ble født på Svenner fyr utenfor Larvik. Den gangen straffanger fra Akershus festning bygde fyret, var faren og moren til Marie fyrvoktere og var med under byggingen. Det er slikt som det er litt historisk sus over. Men det er ikke jeg som bestemmer, det er Admiralen. Tenke seg til å gi fødsel ute på en liten øy, uten hjelp, med mann og 75 straffanger som eneste støtte. Tøffe forhold den gangen. Bare en ting til, husk å høytrykkspyle grundig og la båten tørke helt før sandblåsing. Men nå er jeg ute av sirkulasjon. God natt. Quote Link to post
Tore B Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg sandblåste først, så hadde jeg på 4 lag Jotun antipest, på hekken hadde jeg ikke nok antipest igjen så jeg klinte på 2 komp. primeren til Biltema og det har holdt like godt (4. året nå) Quote Link to post
Roger jo Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Jeg sandblåste først, så hadde jeg på 4 lag Jotun antipest, på hekken hadde jeg ikke nok antipest igjen så jeg klinte på 2 komp. primeren til Biltema og det har holdt like godt (4. året nå) ------------------------------------------------------------- Jotun antipest er ikke det til glassfiberarmert polyester båter? Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nives Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Barnelærdommen min er å ikkje bruke sinkholdige malinger under vann, Dette følges i industrien. ( Har jobbet i industrien i noen år.) Dette skal kunne gi overbeskyttelse, gropkorresjon,Sinksulfater under maling(avflassing) etc. Epoxy basert sink gir mindre annodevirkning,og kan muligens brukes, men eg hadde ikkje gjort det. Ser Jotun Annbefaler Antipest og bunnsumrning http://www.jotun.no/ Star Carboline har dette undefined Andre fabrikanter har tilsvarende produkter. Generelt ville eg ha brukt en epoksybasert(2.komp) primer /tykkfilmsmaling min 3 strøk(om for hand)+ bunnstoff. I Industrien er det Jotamastik fra jotun og Carbomastik 18 fra Carboline eg har erfaringer med til dette bruket ( jobber ikke mot skipsfart i dag). Quote Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Tore B Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 -------------------------------------------------------------Jotun antipest er ikke det til glassfiberarmert polyester båter? Det var det Jotun anbefalte meg. Tydligvis flere bruksområder. Quote Link to post
Roger jo Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Det var det Jotun anbefalte meg. Tydligvis flere bruksområder. ------------------------------------------------------------- Ser at Jotun anbefaler Jotun antipest og Non Stop. Fikk dette tipset i kveld, 1strøk Barrier, 2 strøk Jodamastic Pluss Alu., 3 strøk Jodamsitc Pluss,Alu, R.T. og 4 strøk Jotacote PSO. totalt filmtykkelse : 300mym Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
nives Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 (edited) Ser ut til å vere et ok system. Husk skikkelig reingjøring før forbehandling. Lykke til. Datablader Mastic Barrier Jotacote Ser det er et proff system. Edited October 15, 2008 by nives (see edit history) Quote Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Sigurd Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Sjekk STAR sine produkter. Jeg har brukt dem i drøye 10 år på en gammel "stål-container". Funker helt OK for meg, og er et mye rimligere alternativ en feks Jotun tror jeg. STAR og INTERNATIONAL er kokt i hop etter samme formel i grove trekk etter hva jeg har hørt. Uansett...jeg har etterhvert seilt endel tiår på diverse båter. Jeg har sett båter vedlikeholdt etter Jotun, International, Hempel osv..osv ... sine programmer. Min mening er at resultatet er stort sett det samme....avhengeig av hvor nøye Båsen og Matrosene hans er!! Quote Link to post
Roger jo Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 (edited) Sjekk STAR sine produkter. Jeg har brukt dem i drøye 10 år på en gammel "stål-container". Funker helt OK for meg, og er et mye rimligere alternativ en feks Jotun tror jeg. STAR og INTERNATIONAL er kokt i hop etter samme formel i grove trekk etter hva jeg har hørt. Uansett...jeg har etterhvert seilt endel tiår på diverse båter. Jeg har sett båter vedlikeholdt etter Jotun, International, Hempel osv..osv ... sine programmer. Min mening er at resultatet er stort sett det samme....avhengeig av hvor nøye Båsen og Matrosene hans er!! Slett ikke ille priser dette, takker for det tipset. http://www.starutsalget.no/forhandlere.asp 2-komp. Epoxy primer... ...................3 l kr.499 Ser at star carboline kjører et annet program for handelsflåten. men da i 20 litere http://www.star.no/nytt.asp?pubitor=visArt...OY63AQW58HB93W2[/size] Edited October 16, 2008 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts