Jump to content

Bygge nordlandsbåt

tronhus

Recommended Posts

Hei, jeg kunne gjerne tenkt meg å bygge en nordlandsbåt (fjæring). Har 0 peiling på båter, så blir en leken utfordring. Noen som vet hvor jeg kan få tak i tegninger (byggeanvisning?) til en slik? Evt om det settes opp noen enkle trebåtbyggerkurs i trondheim/omegn ?

Hva er den største utfordringen ved å bygge en slik båt? Har dere noen andre tips å komme med? :D

På forhånd takk.

• 3 weeks later...

Ute på Fosen finnes det vel noen som bygger Nordlandsbåter, tror du kan ta kurs og gå skole der.

Bruker de tegninger de som bygger slike båter? Tror det meste foregår uten tegninger. Har du søkt på nett?

Om du virkelig har 0 peiling på båter, - så vil jeg si du har en stor utfordring.

Den største utfordringen består vel i å gjennomføre dette. Det å utføre og forstå det praktiske arbeidet med å bygge en sånn båt er temmelig omfattende.

Vil nå tro at Norlandsbåt tradisjonen er heller tyn på Fosen som jo ligger i Trøndelag. Men de siste støre Nolandsbåtene som ble bygget fik kjølen strent i Bindalen. Ellers hade Saltdal videregående skole på Rognan en båtbygerlinje hvor blantannet Norlandsbåter ble bygget den var i drift intil for noen få år siden, der rt det sikert mulig og hente noe innformasjon.