Rune Kristiansen Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 (edited) Har en båt som er 880 lang og har en tyngde på ca. 2.500 kg. Benytter i dag skålanker på 16 kg, men stoler ikke helt på dette. Vurderer å bytte til Bruce anker men er usikker på hvordan dette virker dersom man ligger på svai og båten/vinden snur 180 grader. Jeg mener det da vil være fare for at ankeret legger seg på ”ryggen”. Har fått tips om å feste skålankeret i bruceankeret med 3 meter tau imellom. Dette høres ut som en sikker løsning, men i overkant tung/omstendelig. Har noen erfaring med bruceanker og endring av vindretning når man ligger på svai? Edited October 14, 2008 by Rune Kristiansen (see edit history) Quote Link to post
nordan family 27 Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 min erfaring er at bruce-ankeret graver seg ned igjen i ny retning. Men det må være rikelig med kjettinglengde ute - selv bruker jeg minst 3 ganger dybde. Jeg sover veldig godt når jeg har mye kjetting ute - men har dog valgt en bruce-størrelse tyngre enn tabellen skulle tilsi. Quote Link to post
roaldbj Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Hei Rune Kristiansen. Velkommen til Båtplassen (BP). Spørsmålet du tar opp har vært diskutert mange ganger her på BP, men er fremdeles svært aktuelt og vi må alltid være åpne for nye vinklinger. Jeg har selv aldri benyttet skålanker fordi tester har gitt dette dårlig omtale. Derimot har jeg i mange år benyttet Bruce ankre både i orginal og i kopi. Etter mange år på sjøen med ankring for svai bruker jeg nå et kopi-Bruce (30 kg) som er forkattet til et 7.5 kg Bruce kopi. Forkattingen er 7 meter kjetting. Jeg har med dette opplegget aldri opplevd drift under ankring. Vi veier omlag 13 tonn. Quote Link to post
Rune Kristiansen Posted October 14, 2008 Author Share Posted October 14, 2008 Nordan family 27: Takk for svar. Grunnet ankervinsj så kan jeg ikke benytte kjetting. Har du noen oppfatning om hvordan blytau vil fungere? Quote Link to post
Seiljåtten Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Skålanker.......... Hvis du kan ligge på et 16 kg skålanker, kan du uten videre bytte til et Bruce anker, og sove som et lite barn. Har svaiet på Bruce i 6 år, og aldri løsnet. Kunsten er imidlertid å grave ned ankeret når man legger seg til. Dropp ankeret og gi båten 1-1.5 knop. Når båten stopper ser du at ankeret holder ved litt pådrag. Ankeret ligger nå nede i mudderet, og fester seg straks ved ny vindretning. Quote Link to post
Ojda Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Heisann, og velkommen til forumet. Har en båt som er ca 1 t tyngre en din, og med noe større vindfang. Har i baugen et 7 kg orginalt Bruce med 4 metr kjetting og vanlig tau. Har aldrig sluppet! Akter har jeg nå et 13 kg Brucekopi med 16 mm blytau som også sitter som støpt. Synes ikke du skal være skeptisk til blytau, men bruk 4-5 ganger dybden. Du kan jo om du føler for det ha med en Brucekopi på mellom 5 og 7 kg til forklattingsbruk når været er ekstremt eller bunnforholdene dårlige. Da har du samtidig med deg en kjekk liten kaffedregg. Det har vert endel diskusjon om gode og dårlige Brucekopier, og at det er forskjell er helt sikkert. Har selv 13 kg fra Seatronic som er veldig bra. Ville valgt i området 13 eller 15 kg til din båt. Quote Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Catlina Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Har 30 kg Bruce kopi og 50 meter 10 mm kjetting.Det har hittil ikke sluppet etter utallige netter på svai. Min mening er at du får aldri stort nok anker. I Svenske "På kryss" ble en erfaren langturseiler intervjuet,når han ble spurt om hvor stort anker man burde ha svarte han noe som lignet dette:" når det er så stort at folk i marinaer ler av deg, så begynner du å nærme deg riktig størrelse" Quote Link to post
Hansi Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Grunnet ankervinsj så kan jeg ikke benytte kjetting. Har du noen oppfatning om hvordan blytau vil fungere? Blytau går greit men bruk litt lenger lengde. I tillegg ville jeg brukt en daumann på 5 - 7 kg eller forkatting som andre har nevnt lenger oppe i tråden. Da skulle du ligge noenlunde trygt. Quote Link to post
Krimart Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Er selv veldig begeistret for Delta, har meget gode erfaringer etter å ha byttet fra en CQR-kopi (SOC) som var helt elendig. Har du blytau hele veien? Ser for meg at det fort kan bli slitt om det ligger og gnager over noen skrape steiner på bunnen. Quote Link to post
Djupevågen Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Er det noen som kan forklare meg forskjellen på et Bruce anker, og en Bruce kopi ?? Quote Link to post
SveinHa Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Har du noen oppfatning om hvordan blytau vil fungere?Blytau er, så langt jeg har sett, en overdrivelse av dimensjoner. Der er så lite bly i tauet at det er akkurat nok til at det ikke flyter. Det er i alle fall en himmelvid forskjell på den dempende effekten i kjetting og blytau. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lars Hansen Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Blytau er, så langt jeg har sett, en overdrivelse av dimensjoner. Der er så lite bly i tauet at det er akkurat nok til at det ikke flyter. Det er i alle fall en himmelvid forskjell på den dempende effekten i kjetting og blytau. Prøvde blytau i år, har hatt kjetting "i alle år". Jeg ble positivt overrasket over hvor godt dette tauet dro båten fra land, det var mye bedre enn jeg hadde trodd. Selv ved litt vind, så holdt båten seg fra land før jeg strammet opp. Tauet er 16mm Robline, båten en 40-fots seilbåt, 7,5t. Quote Link to post
Zach Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Tips: Søk etter Bruce i søk-funksjonen. Der finner du mange svar på bruk av bruce-anker. Quote Link to post
Bitteliten Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 (edited) Vi ligger på et Bruce lignende anker på svai. Har 50 meter kjetting. Fungerer godt - har aldri - heldigvis - testet hvordan det slipper. Men ligger vi på svai over natten ror jeg nesten alltid ut et ekstra anker - også det Bruce. 10 kg med blytau. Også henger jeg på en 5 kgs daumann på det igjen. Anker nr 2 legges ut på motsatt side av hovedankeret slik at begge anker ligger ca 45 grader på baugen. Edited October 15, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Krimart Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Er det noen som kan forklare meg forskjellen på et Bruce anker, og en Bruce kopi ?? Bruce lager ikke lenger anker til fritidsbåter, se her: http://www.bruceanchor.co.uk/ De lager nå kun større ankere til offshore markedet. Men det finnes en rekke forskjellige kopier som f.eks. http://en.lewmar.com/products/index.aspx?l...&page_id=13 Mens orginalen visstnok var smidd (?) er de fleste kopiene støpt som dermed lavere pris men noen tilfeller dårligere gods. Quote Link to post
Ojda Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 50 meter med Robline 16 mm blytau veier 20 kg, så det sier seg selv at det er bedre rykkdempning i en 6 mm kjetting som veier det dobbelte eller 8 mm som veier det firedobbelte. Men det betyr ikke at blytau ikke demper. Jeg er fornøyd med det oppsettet jeg har nå! (Skal sies at jeg aldrig har brukt hel kjetting fra båt til anker). Quote Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
index Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Mens orginalen visstnok var smidd (?) er de fleste kopiene støpt som dermed lavere pris men noen tilfeller dårligere gods. Mener å ha lest at originale Bruce anker også er støpte. Men kvaliteten på arbeidet kan jo variere... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimbuster Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg lå på svai en gang med med et Engbo-anker akter....DET gjør jeg aldri igjen. På ettermidagen kom solgangsbrisen og båten fløt med vinden mange hundrede meter før ankeret tok tak på et grunnere område, like ved land. Min feil det, ikke ankeret sitt denne gangen..... Derimot skal det egentllig ikke såå tungt anker til for å ankre opp forut...der har jeg 10 kg Brucekopi m/ 6 mm kjetting. Det har holdt så langt, men har ikke opplevd direkte 180 gr vinddreining og frisk bris mens jeg har svaiet. Det er viktig å legge seg i god avstand fra land/grunner/andre båter, slik at dreiningen foregår trygt, og at du har kjetting/blytau ute på minst 3 x dybden. Vinden snur ofte 180 gr på kvelden/natten eller ved morgengry. En ankervakt kan med fordel benyttes, for å øke tryggheten. Quote Link to post
Bitteliten Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 ankervakt på plotteren bruker vi alltid når vi ligger på svai. har erfart at det ekstraankeret jeg ror ut sitter dønn fast og at hovedankeret nesten ikke har gravd seg ned - dvs at båten stort sett har liggi på 10kg Bruce kopi med synketau (ikke blytau som jeg skrev over). Båten veier vel rundt 15 tonn. Men som hovedanker alene er dette altfor puslete Om jeg skulle kjøpt meg nytt anker helt fritt av alle begrensinger i dag hadde jeg nok endt opp med et Rocna anker. Sjekket ut det i høst - men det passer ikke i baugrulla vår desverre. Quote Link to post
Krimart Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg bruker ankeralarm på plotteren, men kanskje enda mer nyttig er dybdealarm på ekkoloddet. Alarm hvis dybden går over eller under grensene du setter. Quote Link to post
roaldbj Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Vi ligger en god del for svai og jeg har ganske mange ganger forsøkt alarmsystem knyttet til posisjon og dybde, men mest til posisjon. Dette er innstillingsmulighetene for ankeralarmen knyttet til posisjon. Jeg ser det er flere her som stoler på dette systemet, men ut fra testing jeg har gjort av GPS signalene med SAWatch og hyperterminal stoler jeg ikke på dette som et pålitelig system. Jeg lurer på erfaringer fra andre som har testet det ut. Quote Link to post
Zach Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Blytau er, så langt jeg har sett, en overdrivelse av dimensjoner. Der er så lite bly i tauet at det er akkurat nok til at det ikke flyter. Det er i alle fall en himmelvid forskjell på den dempende effekten i kjetting og blytau. Da er kanskje Maritim's tau (ankerline) med blykjerne de nederste 12 m (som jeg har bestilt), en dårlig løsning? Quote Link to post
roaldbj Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Er ikke dette tauet for manuell bruk, dvs uten bruk av vanlige ankervinsjer laget for kjettinger og ankertau? Jeg tror du her må mate tauet på en trommelvinsj av denne typen: Dette bildet av en trommelvinsj er hentet fra katalogen til Seatronic i Moss. Jeg tror at du må bruke denne type vinsj på det tauet du viser til. Quote Link to post
Zach Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg planla å kjøpe vinsj, men kjettingkassen er så liten at det neppe er mulig uten å utvide. Jeg har lest her på BP at kjetting- el. taukassen må være ganske stor (dyp) ved bruk av vinsj - litt avhengig av lengden på tauet. Og det blir noe "styr" med å fjerne den gamle kjettingkassen (innstøpt), og montere ny. Har derfor betemt meg for manuell "vinsj". For å slippe kjetting nederst, trodde jeg at det var "lurt" å bruke dette tauet som nevnt. Jeg har satt bruce-ankeret (10 kg) på plass med et par heimelagde "braketter" og kalesjestrikk. Passer godt til baugspydet. Quote Link to post
roaldbj Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg synes dette ser ut som en flott løsning. Dette gjør også at du kan bruke ankeret som akteranker dersom du går inn til land med baugen først. Quote Link to post
Recommended Posts