Jump to content

Ligge på svai med Bruce anker

Rune Kristiansen

Recommended Posts

Jeg har lyst til å bringe inn ett annet klassisk tema: Ankertype.

Jeg har et godt forhold til de ansatte i Seatronic i Moss. Noen av dem skal på mandag til Amsterdam på Mets for å se neste års nyheter. De har spurt om jeg ønsker noen spesielle vurderinger av anker. Jeg lurer litt på syrefast SQR anker - 30 kg. I dag har jeg syrefast 30 kg Bruce-kopi. Det gjelder baugankeret. Akter har jeg 20 kg syrefast Brucekopi. Noen synspunkter på SQR i forhold til Bruce? Jeg tenker da også på plass i baugrulla.

Jeg har lyst til å bringe inn ett annet klassisk tema: Ankertype.

Jeg lurer litt på syrefast SQR anker - 30 kg.

Dette har vi jo diskutert før i tidligere tråder, søk og finn. Jeg har IKKE gode erfaringer med CQR. Hadde det tidligere (riktignok SOC kopi) og det la seg svært ofte på siden p.g.a leddet og jeg fikk det ikke til å grave seg inn. Har observert andre med ekte CQR ha samme problem. Da vi byttet til Delta var det en enorm forskjell. Den passer dessuten perfekt i baugrulla.

Er ikke sikker på hva du mener, men generelt er det vel en god skikk å gjøre et søk på om dette finnes diskutert i tidligere tråder og heller henge seg på denne. Det samme kunne man selvsagt sagt om forkatting som også er diskutert tidligere, og begge deer er vel litt OT i forhod til det tråden startet med. Men sånn er det jo.

Uansett: mitt anleggende var heller en henvisning til at er du interessert i ankertyper så kan man finne masse interessant i tidigere tråder im emnet, samtidig gadd jeg ikke å søke for deg. :wink:

Politikersvar altså. :lol:

Jeg synes svaret var godt jeg. Jeg ser at jeg har skrevet feil navn på CQR. Jeg har tidligere søkt på CQR på forumet og har lest at erfaringene varierer svært mye fra gode til dårlige. Det er ikke lett å vurdere de ulike innleggene opp mot hverandre. Forøvrig var mitt poeng at dynamikken på forumet er slik at vi må være forberedt på at det kommer innlegg hvor temaet er bekrevet tidligere, men hvor medlemmet foretar nye vurderinger og ønsker diskusjon ut fra disse nye vurderingene. Jeg synes ellers at trådstarter har fått mange gode råd i denne tråden, både hva gjelder overgang til Bruce-anker og fortsatt bruk av blytau.

Jeg har et godt forhold til de ansatte i Seatronic i Moss. Noen av dem skal på mandag til Amsterdam på Mets for å se neste års nyheter. De har spurt om jeg ønsker noen spesielle vurderinger av anker. Jeg lurer litt på syrefast SQR anker - 30 kg. I dag har jeg syrefast 30 kg Bruce-kopi. Det gjelder baugankeret. Akter har jeg 20 kg syrefast Brucekopi. Noen synspunkter på SQR i forhold til Bruce? Jeg tenker da også på plass i baugrulla.

Om du har muligheten til å påvirke Seatronics innkjøpspolitikk på ankere, så hadde det vært interessant om de ville ta inn et av 'den nye generasjon ankere', slik som Rocna, Manson Supreme, Spade. Disse har fått svært god omtale både i tester i utenlandske båtblader og fra erfarne langturseilere. Spade finnes alt i Norge, ikke Rocna og Manson Supreme. Jeg har selv ikke erfaring med noen av disse, men hadde kjøpt et Rocna om Seatronic hadde det i utvalget.

Hadde CQR på gamlebåten og mange døgn for anker, stolte fullt og fast på dette, det sviktet meg ikke.

Men nestebåt skal nok få et Rocna, da jeg har lest på mange langturseilersider at de har meget god erfaring med dette.

så neste vil nok ha CQR,Rocna,Bruce.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hadde CQR på den forrige båten og angrer bittert på at jeg lot det gå med. Opplevde at det lett tok feste og at det hang meget godt. Har opplevde dregging med Brucekopi, men mener på generelt grunnlag at Bruce designet er meget bra. CQR lå jeg noe på svai med, likeså Bruce, har aldr dregget med CQR..

Danforth er jo et annet design som gjerne får meget bra score på holdekraft, men som får anmerkninger p.g.a. manglende evne til å grave seg ned om det er en del tang/sjøgress på bunnen. Dette er også helt etter min erfaring. Et nytt moderne anker som holder bra og lett tar feste står høyt på ønskelista..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 4 år senere...

Hei,

Vi har ankervinsj akter og bruceanker på 15 kg med blytau på vår seilbåt på 34 fot og 5,5 tonn. Fungerer veldig bra for oss som ofte vil i land, selvom vi vanligvis ligger longside og opplever det som tryggest.

Har aldri ligget på svar før, men har veldig lyst til å prøve i sommer. Kan være trangt om plassene til fjellet, samtidig som man blir liggende mer privat hvis man ønsker det i løpet av ferien.

Et dumt spørsmål kanskje, men orker jeg å dra opp et 15-20kg brucekopi med lang kjetting for hånd?

Årsaken til at jeg spør er at 1) vinsj er kostbart og 2) vil helst ikke ha anker stikkende fram iog hengende i baugen.

Og, hva er deres anbefaling på ankervekt og kjettingstørrelse og lengde?

Kanskje noen av dere mener jeg fint kan ligge på svai på ankeret vi har akter, men bare slippe ut mye tau og feste det i baugen?

Av størrelse, vekt og kjetting er jeg enig med pettersand. Men om du ikke vil ha dette foran, og det er dyrt: kan du ikke bytte kabularet du har på vinsjen bak til kjetting, investere i 50 m 8 mm kjetting (2000,- ?) pluss en kjetting-hook til ca 200,- så bruker du det du har bak, og hooker på en taustomp slik at du fester det foran når du ligger på svai? Kanskje 60 meter kjetting du mister en drøy båtlengde når dubtrekker det foran. Eller du kan sjakle inn litt tau slik at du kan ha 10 meter tau i enden når du trenger hele 50 m på svai.

På forrige båten brutebjeg en slik krok og dro kjettingen foran. Virket helt kurrant det, og je holdt meg med en vinsj og et anker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...