Jump to content

Ligge på svai med Bruce anker

Rune Kristiansen

Recommended Posts

Da er kanskje Maritim's tau (ankerline) med blykjerne de nederste 12 m (som jeg har bestilt), en dårlig løsning?
Jeg kjenner ikke alle typer blytau men jeg kjøpte et (Robline eller noe slik) som kun hadde en liten muselortstørrelse bly litt her og der, byttet det inn med kjetting. Har dog også vært borti blytau med skikkelige mengder bly...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Jeg synes det er litt interessant å fundere litt over ankringsprosedyrene som Bitteliten og jeg benytter når vi ligger for svai. Jeg har selv sett hvordan Bitteliten ror ut støtteanker, og jeg betviler ikke at denne prosedyren virker utmerket. Ulempen med min forkattingsprosedyre er at jeg er avhengig av relativt god plass slik at jeg først får lagt ut forkattingsankeret med 7 meter kjetting sjaklet til spissen på Bruce hovedanker (30 kg) og deretter hovedankeret (10 mm kjetting) mens jeg bakker. I litt større viker klarer jeg meg alltid bra, men denne prosedyren ville sikkert ikke fungere i Sandspollen en solfylt sommerdag - men da er heller ikke forkatting nødvendig etter mitt skjønn.

Jeg har også tenkt å teste forkatting neste sesong. Utfordringene er:

1. ikke noe hull i tuppen av ankret (men noen eksperter sier at man skal feste forkattingsankeret i kjettingen)

2. ankerrullen vår - og dermed anker og kjetting - går gjennom baugnebbet. Har ennå ikke fundert ut hvordan jeg skal få festet og kastet ut forkattingsankeret. Mulig jeg må bruke baugstigen.

3. Om vi må haste avgårde er jeg ikke så sikker på hvordan jeg skal bli kvitt forkattingsankeret fort. Har ikke lyst til å ha et anker slepende under båten. Anker nr 2 som jeg legger ut blir jeg enkelt kvitt ved å la lina gå over bord med en fender i enden. Er det meldt mye vind gjør jeg dette klart før jeg legger meg om kvelden.

Dette er det beste bildet av baugen jeg fant i farta

nw420_sunbed.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg byttet ankerlina i sommer og studerte lenge på om jeg skulle velge kjetting eller tau. Jeg valgte 18 m.m. nylontau fordi jeg ser av tabeller at dette tauet har optil 40 % strekkevne og i katalogen til CERTEX beskrives tauet som "meget god evne til oppta energi" og "egnet til formål der det forekommer sjokkbelastninger under dynamisk arbeid". Jeg tenkte meg da at dette tauet ville være det beste valget for å dempe rykkbelastninger. CERTEX oppgir min. bruddlast til 6700 kp. For 10 m.m. DIN 766 kjetting oppgir CERTEX en bruddlast på 4080 kp. Slik jeg vurderte dette var nylontauet best. Jeg fikk aldri testet om tauet virkelig fungerte godt som rykkdemper og jeg har heller aldri hatt ankerkjetting til båten. Har noe erfaringer med nylon kontra kjetting. Valget av nylon ble også påvirket av ordtaket om at ei lenke aldri er sterkere en det svakeste ledd. Det var da en del skriverier om kjettingbrudd, billig kinakjetting osv. Har noe opplevd kjettingbrudd ?

Jeg tror metoden med å bruke 2 ankere slik som bitteliten gjør ikke er så dumt. Har selv vinsj med 15 kg bruce samt en 10 kg med blytau i tillegg.

Når en ligger på svai med blytau føler jeg meg tryggere når en kan bruke to liner i tilfelle den ene skulle bli kuttet av en skarp stein eller noe annet på bunnen . Tror ellers at forkatting er det beste, men da ville jeg foretrekke kjetting .

Redigert av kurth (see edit history)
Jeg bruker 12 kg dregg jeg :crazy:

Jeg har også bare en dregg på Sollux'n (2 tonn), det funker utmerket i Storsjøen her hjemme, men fikk erfare at det IKKE funker så fint utpå sjøen. Jeg gikk ut fra Nevlunghavn i sommer og ladelampa begynnte å lyse, jeg kastet da ut dreggen i vika der, men det festet seg ikke. Innen jeg hadde fikset problemet med motor var jeg skummelt nære land...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg starter alltid med å legge ut forkattingsankeret først. Kjettingen mellom forkattingsankeret og hovedankeret er 7 meter. Som regel ankrer vi på mindre enn 5 meter dybde. Dermed kan jeg gå sakte akterover mens hovedankeret er senket og få tak i bunnen med forkattingsankeret. Deretter lar jeg hovedankeret gå ut og bruker stort sett 2 - 3 lengder på kjettingen i forhold til dybden - men dette er litt avhengig av båttettheten i området. Jeg kan ikke bruke så lang kjetting på hovedankeret i Sandspollen når det er "fullt belegg". Som sagt ankrer vi på svai hovedsakelig på små dybder.

vittingbukta23okt2008.jpg

I Vittingbukta på nordenden av Jeløya sør-vest for Son bruker jeg aldri forkatting. Her er jeg nesten glad om kjettingen på 50 meter holder til at vi ligger i ro.

• 3 uker senere...
Jeg starter alltid med å legge ut forkattingsankeret først. Kjettingen mellom forkattingsankeret og hovedankeret er 7 meter. Som regel ankrer vi på mindre enn 5 meter dybde. Dermed kan jeg gå sakte akterover mens hovedankeret er senket og få tak i bunnen med forkattingsankeret. Deretter lar jeg hovedankeret gå ut og bruker stort sett 2 - 3 lengder på kjettingen i forhold til dybden - men dette er litt avhengig av båttettheten i området.

Løfter denne tråden litt.

Om du slipper forkattingsankeret først og dette når å sette seg skikkelig før du har fått dratt til hovedankeret da vil du vel ikke klare å dra hovedankeret skikkelig ned i bunnen ?

Det er jo hovedankeret man ønsker å ligge på og forkattingen skal styrke opplegget.

Ser for meg at jeg ligger på 5m dybde , slipper ut forkattingsankeret med la oss si 5meter tau , så bakker jeg lett og begynner å fire hovedankeret , før dette har fått etablert seg på bunnen så sitter forkattingen bom fast eller ?

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner problemstillingen. du kjører jo inn hoved + ekstra/forkattingsankeret samtidig, etter å ha lagt begge og du har bakket ut den kjettinglengden du skal ha. Før den tid ligger jo begge ankere mer eller mindre oppå bunnen. Det er selvsagt en mulighet for at hovedankeret f.eks. blir liggende på en steinplate dekket med litt sand, mens ekstraankeret har perfekt hold. Men hvis ankerriggen ikke rikker seg på tross av full fart akterover har du jo oppnådd det du vil, selv om du egentlig bare ligger på et anker? (bruk en kjettingkrok og bind av kjettingn på puller før dette, så slipper du å belaste vinjsen). Hvis ekstraankeret begynner å dregge f.eks. fordi vinden snur i løpet av natten, vil hovedankeret trolig ta tak etterhvert likevel.

Mine erfaring er at Bruce er et bra anker, men det har noen svakheter. Det kan "fiske" stein og vil da ikke ha mer ankereffekt enn sine egen vekt (+ steinen). Det har også vanskelig for å sette seg i hard bunn.

Ut fra disse svakheter kjøpte jeg et Rocna anker http://www.roschmarine.nl et ploganker jeg har vært svært fornøyd med både her hjemme og i de deler av Adriaterhavet og Middelhavet hvor vi har seilet. Plogankrets svakhet ligger nok mest i bunn med løs sand/grus, da er gjerne Bruce bedre med sine større skjær. For øvrig har jeg bra tro på flere av de moderne plogankrene.

Vi har også ankret noen ganger med forkatting etter roaldbj-metoden når vi har ligget over lengre tid, og det ser ut til å være en svært trygg ankringsmåte. Å ankre med to anker med vinkle kan muligens gi noe ekstra sikkerhet når vinden er stabil, men belastningen vil da helst legge seg på ett anker og det oppstår også lett problemer dersom vindrettningen snur. Vi har opplevd å rotere rundt flere ganger i sterk vind under tordenvær og da ville to anker skape problemer.

Det irriterer meg at jeg ikke har tatt bilde av hvordan jeg utfører forkatting (det finnes sikkert flere metoder). Krimart gir en god beskrivelse av hva som skjer.

Dette er en tråd vi ofte viser til i forbindelse med forkatting: http://home.no.net/meyerweb/Turseilerskolen3.pdf. Den er skrevet av Winge og inngår i Seilmagasinets turseilerkurs.

Jeg siterer:

FORKATTING. Bruker du to ankere i vinkel på hverandre, får du ikke doblet holdekraften. Det ene av ankrene vil alltid være mest belastet når du ligger med baugen til land. Ligger du på svai, ligger du bare unntaksvis på begge ankrene samtidig. Båten svinger mellom dem og belaster ett om gangen. Da er det bedre å ligge for forkatting. Det vil si at ankrene ligger etter hverandre på samme kjetting eller tau. Det betyr riktig nok at du må gjøre hele ankerjobben på nytt, kanskje under vanskelige forhold, men så ligger du til gjengjeld trygt. ! Med forkatting firedobler du ankerkraften. Når du legger ut ankere på forkatting, velger du avstanden mellom ankrene til litt over vanndybden. Bruk kjetting eller tau mellom de to ankrene og legg reserveankeret ytterst. Det lønner seg stort å legge en ankerbøye på det ytterste ankeret. Da kan du gå opp og ta dette ankeret først når du skal av gårde igjen.

Jeg bruker ikke ankerbøye på forkattingsankeret. Grunnen til dette er at jeg ofte ligger i havner hvor det ankommer endel seilbåter etter mørkets frembrudd. Da kan de få bøyetauet i propellen.

brucekopi.jpg

Jeg fester forkattingsankeret til hovedankeret med en sjakkel og 7 meter kjetting i det hullet som er antydet i øvre høyre hjørne i dette bildet. Forkattingsankeret er også en Brucekopi på 7.5 kg.

Jeg kommer gjerne med flere erfaringer med å ligge for svai med forkatting. Dette er noe av det koselige jeg gjør.

Kan forklare.

Det ankeret som ligger lengst fra båten når bunnen før hovedankeret og når man bakker båten mens man slipper ut så er muligheten stor for at det ytterste setter seg bom fast allerede før hovedankeret har nådd bunnen , det vil ihvertfall etablere seg lenge før hovedankeret , problemet som da oppstår er at det tyngste ankeret ikke er kjørt skikkelig inn når man sier seg fornøyd , man kan ledes til å tro at begge sitter men det kan man da ikke vite eller kan man det ?

Jeg fester forkattingsankeret til hovedankeret med en sjakkel og 7 meter kjetting i det hullet som er antydet i øvre høyre hjørne i dette bildet. Forkattingsankeret er også en Brucekopi på 7.5 kg.

Jeg kommer gjerne med flere erfaringer med å ligge for svai med forkatting. Dette er noe av det koselige jeg gjør.

Ser du bruker kjetting mellom hovedanker og forkattingsanker. Jeg har brukt tau og det ser også ut til å fungere selv om kjetting kanskje kan være å foretrekke - Som forktattinganker har jeg brukt både "svenskanker" (den typen som kan slåes sammen)og 15 kg Bruce - begge ser ut til å gjøre jobben uten at jeg har erfaring fra noe ekstremvær.

Kan forklare.

Det ankeret som ligger lengst fra båten når bunnen før hovedankeret og når man bakker båten mens man slipper ut så er muligheten stor for at det ytterste setter seg bom fast allerede før hovedankeret har nådd bunnen

Du har jo neppe mer enn vanndybden + noen meter mellom ekstra- og hovedankeret så det er veldig lite trolig, det må i så fall være at den huker bak en sten e.l. Men hvis så skjer (så lenge det ikke er problemer med å få de opp igjen) er vel det helt greit?

Du tester ankerriggen din etter at du har bakket bakover (med vinden) og du har lagt ut den lengden du skal ha. Bind av kjettingen med ankerkrok og bakk bakover. Først forsiktig til du mener ankeret begynner å sette seg. Du kan da gjerne la fordekksgasten kjenne på kjettingen, dras ankeret langs bunnen merker man det. Når ankeret har satt seg så øker du turtallet gradvis, kjettingen strammer seg opp. ta et overrettsmerke på land så ser du om du beveger deg. Hvis du forventer sterk vind og virkelig skal være sikker, avslutt med full fart bakover (NB! Snakker om seilbåt her). Hvis riggen holder et slikt press kan du være rimelig sikker. Hvis dette kun er på reserveankeret (forkattingsankeret) så spiller jo ikke det noen rolle? Men som sagt hvis dette likevel bryter ut i løpet av natten (p.g.a. endret vindretning e.l.) har man dobbelt sikring ved at begge to ankrene jobber med å resette seg.

Jeg skjønner hva du mener men jeg vet at om man har en rigg med ett bruce på 20kg som hovedanker og et bruce på 7,5kg og slipper det letteste ned først og så starter å kjøre så vil båten i mange tilfeller sitte som et skudd på 7,5kilosen og faren er da tilstede for at hovedankeret blir liggende som en dauman til det lille ankeret , ikke at det gjør noe spesielt for om man dregger så vil sikkert begge da etter noen meter sette seg skikkelig , jeg bare lurer på om det ikke er bedre å slippe hovedankeret først og så kaste forkattingen eller kanskje vente med å bakke til begge er på bunnen , da vil man etablere begge bedre.

Mulig jeg tar feil men tanken er at forkattingen hindrer en skikkelig etablering av hovedankeret inntil man dregger.

Jeg liker også godt å ligge på svai, men pleier vanligvis ikke å bruke forkatting. Har brukt det i tilfeller der vi er spesielt trøtte/slitene og ikke ønsker å sette noen på ankervakt og samtidig det er en risk for sterk vind. Har et meget godt hovedanker (25 kg. Delta) og effektive ankeralarmer på både kartplotter og ekkolodd. Av og til er det dessuten en fordel at det er enkelt å bare hive opp ankeret og dra til en ny plass hvis det blir for mye vind/bølger. Derfor er jeg også skeptisk til ankerbøye med mindre man er en plass der man frykter at ankeret kan sette seg fast. Å fiske opp denne i mørket og mye vind og bølger kan være et problem, Lar man være i fiske den opp før du har fått opp ankeret er det fort gjort å få tauet til bøya i propellen (mens du hever ankeret blåses jo da bøya og tauet bakover).

Prøver alltid å tenke igjenom en plan B og memorere veien ut av bukta før jeg legger meg, og selvsagt at båten er sjøklar.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...