hjjensen Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Hei. Har lett litt etter at svar på dette her på forumet men finner ikke noe relevant. Jeg har snakket med mange "motorkyndige" og få ulike svar. Jeg har en saltvannskjølt VP255. Etter at jeg har frostsikret den med frostveske har jeg brukt å la den stå med frostveske hele vintern gjennom. Nå er det mange som sier at jeg bør skru ut tappepluggene i bunn av blokka og tappe den helt ned sånn at det ikke står frostveske vann på motoren gjennom vinteren. Dette skal vistnok gjøre det mindre sansynelig med frostspregning i løpet av vintern. Noen som har klare og gode svar til meg. Quote Link to post
Thega Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Dersom du er sikker på at du har fått frostveske i alle kanaler og kroker og at vesken holder for den temperaturen som forventes der du lagrer båten så la den være på. Den er korrosjons dempende. Quote Link to post
Ben Sin Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Spørs om ikke alle "motorkyndige" er like motorkyndige. Frostvæsken lar du være i motoren. Som Thega skriver virker den også korrosjonshindrende. Det er gunstig for pakninger og o-ringer at motoren står med frostvæske. Fortsett som du har gjort før du. Quote Link to post
Hansi Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Sist jeg hadde kun saltvannskjølt motor var vel sent på åttitallet. Den gang lot jeg motoren stå med frostvæske vinteren igjennom. Quote Link to post
Hydrox Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 På en ferskvannskjølt maskin så holder det å kjøre gjennom frostvæske til man ser blåfargen i det som går over bord. På en saltvannskjølt maskin så er det litt værre. Her må du være sikker på at motoren har kjørt seg skikkelig varm slik at termostatsløyfen har åpnet og du har fått kjølevaske i hele systemet. En måte å gjøre dette på er å ta ut termostaten slik at du får sirkulasjon i hele systemet og du er dermed sikret mot å frostsprenge blokken og toppen. Å tappe ned er kansje det enkleste og dette er godt beskrevet i manualen til maskinen din. Det var i hvert fall det i min brukermanual til Volvo V8'eren jeg hadde. Slangene på sjøvannspumpen skulle demonteres og noen plugger på maskinen. En på hver eksosmanifoil og en på hver side av blokken mener jeg å huske det var. Quote Link to post
larss Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hei Jeg ville kjørt motoren din varm på ferskvann for å få "vasket ut" sot/saltvann etc først, så ville jeg gjort det samme med blanet frostvæske, da blir den ordentlig konservert. Om du lager ett "konserverings kitt" kan du bruke dette fra år til år. Du kjøper en murer pøs og div slanger billig på biltema. Sett Pøsen-dunken under eksos utløpet og legg en slange fra denne dunken som du kopler på vannpumpa på motoren. da vil ferskvannet eller kjælevæsken din gå i en loop når du kjører dette og du får ett bra resultat. Bare pass på at ikke væsken blir for varm, motoren avgir jo mye varme i kjølevannet, kjenn etter med neven en gang i blandt. Mener å uske at vann begynner å dampe ved ca 60 grader. Om motoren er saltvannskjølt vil det ikke gå så lang tid før termostaten åpner når væsken blir fort varm. Dette har jeg gjort ett utall med ganger og resultatet blir bra. Bruker en 10-20 ltr vann i dunken, og frostvæsken kan du etter bruk helle på ei kanne å bruke to-tre år på rad. Bare å skvette oppi litt frostvæske for å kompansere for den uttynningen det har blitt fra vannet som har ligget i motor blokka. og når du har laget dette kittet med riktig lengde på slanger osv er det bare en lek å konservere til neste år :) Lars Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.