Mckongen Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 (edited) Får mer og mer lyst på en litt større båt. Har sett litt (les alt for mye) på Finn.no, og funnet ut at man får litt mer for pengene på eldre båter vs. nyere. Den båten som ligger som min favoritt nå (forandrer seg ofte), er Fjord 27 med AC fra slutten på 70 tallet. Så kommer jeg til det overskrifeten forteller. Vil en slik båt holde i mange år til? Tenker ikke da på motor og innredning, for det kan/skal jeg gjøre noe med med tiden. Men skroget og div. sånn generelt? Er sikkert store forskjeller på båtmerkene men tenkte litt generelt Edited October 14, 2008 by Mckongen (see edit history) Quote Link to post
avsluttet Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 evigvarende Ellers etter 30 år er det gjerne ting som må fikses, om det ikke er gjort allerede. -under vannlinjen med tanke på plastpest er en ting, det er ikke sikkert det blir i de farvann båten din er. -slag og skader i gelcoat og glassfiber -gjennomføringer, beslag i dekk som lekker -delaminert sandwich, hvis det er slikt i dekk eller salongtak. -vinduer -fenderlist -etc men det kan fikses, og bortsett fra vinduene er det gøy og forholdsvis enkelt. Generell svekkelse i skroget har jeg ikke hørt om med mindre det er skader. Quote Link to post
index Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 30 år er ingen alder for et glassfiberskrog! Utfordringen er eventuelt innstøpt treverk som kan råtne, men selve skrogmaterialet har vel en levetid som overgår de fleste av oss! Mange av de første glassfiberbåtene som ble bygget på femtitallet er jo fortsatt i drift, og vil fortsette å være det i lang tid fremover. Jeg husker jeg leste følgende spørsmål på Båtmagasinets sider for noen år siden: Et glassfiberskrog kan i følge ekspertisen forventes å ha en levetid på ca 30.000 år ved vanlig bruk. Hvor mye kan man regne med å forlenge levetiden ved godt vedlikehold, som polering/voksing m.m?? Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Executive Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Selve glassfiber plasten holder "evig". Men av egen erfaring vet jeg at dette ikke er problemet med gamle båter. Allt det innstøpte treverket er det verste. Sjekk nøye hekk (transom), dekk forsterkninger, og stivere under tørk. Motor beddinger er ofte i eik. Råtner også. Mange båter har kryssfiner stivere under dørk som er behandlet med glassfiber på den ene siden og topcoat på den andre siden. Topcoat sprekker over tid, med det til følge at kryssfineren suger vann. Mye vann. Jeg aner ikke hvordan Fjord er bygget opp. Men sjekk nøye. Dette er ikke spesielt vanskelig å utbedre. Bortsett fra at mye må demonteres og skjæres ut....og så baller det på seg. Eksempel: http://www.horizonblue.dk/2500_flyfish_renovering.htm Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
hifo Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 steike for en jobb på den dracoen :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Executive Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 De fleste tenker nok ikke på at det er treverk bak plasten når de skrur på ekkolodd, trimplan etc. Nye båter lages på samme måten. Quote Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Ben Sin Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 (edited) Har sett litt (les alt for mye) på Finn.no, og funnet ut at man får litt mer for pengene på eldre båter vs. nyere. Hmmm. Er ikke helt sikker på det. Jeg skal love deg at pengene triller fort ut når du skal oppgradere, fornye og vedlikeholde en 30 år gammel Fjord 27. Og du får garantert ikke igjen en krone av det du har brukt, hvis du får solgt den igjen. Edited October 15, 2008 by Østkyst Hustler (see edit history) Quote Link to post
Mckongen Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Er det så vanskelig å få solgt eldre båter i dag? Quote Link to post
Tranen2 Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Båter på 30 år og eldre er skjelden en god pengeinvestering. Men det er en god båtopplevelsesinvestering!! Mye båt for pengene den derre Fjord 27. Hadde en Coronet 27 fra 1975. En kjempebåt! Fikk gjen pengene da jeg solgte. Den nye eieren spanderte ny motor/drev på den. Ser den av og til, blankpusset og fin med ny motor og ny kalesje. Nesten som jeg angrer litt... Har nå en seilbåt på 31 år. Den varer lett i 30 år til har jeg fått høre. Og med en nyere motor forventer jeg meg et rimelig og problemfritt båthold. Kjøp gammel båt, opplevelsen blir ikke bedre i splitter ny båt. Kanskje værre for da er en så påpasselig og forsiktig med alt... Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mckongen Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Kjøp gammel båt, opplevelsen blir ikke bedre i splitter ny båt. Kanskje værre for da er en så påpasselig og forsiktig med alt... Det var det jeg tenkte jeg også. Man kan jo gjøre den så fin man vil og har råd til innvendig. For meg spiller det ingen rolle om man legger til kaj med det nyeste av det nyeste, eller om man kommer med en 30 år gammel båt. Ikke trenger jeg å gå personlig konkurs om den så kommer til å gå under langt ut i "Helv***" ( NB! Stedsnavn) Taper jeg kroner på båt så tenker jeg heller på hva jeg har fått oppleve enn hva jeg kunne ha hatt i banken. Quote Link to post
Ben Sin Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Mckongen. Jeg kommenterte kun dette: Har sett litt (les alt for mye) på Finn.no, og funnet ut at man får litt mer for pengene på eldre båter vs. nyere. Og tenkte ikke på romantiske forestillinger om hvor mye hygge man kan få med gammel båt. Hyggen lager man selv. Om båten er ny eller gammel. Men av erfaring vet jeg at det kan by på problemer å hygge seg når det er 100 ting som skulle vært reparert, fikset og ikke minst tettet. Fruen var aldri kjempefornøyd når hun våknet av at det dryppet fra utette vinduskarmer i vår gamle Fjord. Lykke til! Quote Link to post
Mckongen Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Fruen var aldri kjempefornøyd når hun våknet av at det dryppet fra utette vinduskarmer i vår gamle Fjord. Lykke til! Så du har hatt maken til båt? Hvordan var den? Mye som var utslitt/ødelagt? Quote Link to post
Ben Sin Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Nei, ikke maken. Den har jeg aldri likt. Quote Link to post
Tranen2 Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 En kompis av meg hadde en Fjord 27AC og jeg var SÅ nære å kjøpe en slik selv for noen år siden. Kjenner båten relativt godt. En flott klassiker som er dønn solid vil nå jeg hevde. Problemet er gamle motorer. Prøv å finne en med nyere motor/gear. En stor fordel er at de finnes flest utgaver med fast aksling. Langt å foretrekke enn drev. Jeg har prøvd begge deler... Liker du båttypen, kjøp! Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mckongen Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 Liker du båttypen, kjøp! Av det jeg har sett til nå av båter på bruktmarkedet er denne en av de jeg liker. Synes det bør være min 26-27 fot. Men noe kjøp i år blir det nok desverre ikke. Tenkte jeg skulle handle til neste høst. Vil ha minst mulig lån på båt. Så jeg er tidlig ute med å se hva som er der ute av båter og priser Quote Link to post
seafarer Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Når det er snakk om gode gamle klassikere, så er jo også coronet seafarer 27 et godt alternativ. Masse plass og gode sjøegenskaper. Quote Link to post
benq Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 En gammel båt holder vel lengre enn de båtene som er støpt idag, tykkelsen på plasten er jo mye mere enn dagens båter. Om du legger hånden mot siden i en gammel båt når du går i motsjø så kjenner du lite til sjøen, men prøv på en av dagens båter. Quote Link to post
Astor Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Jeg kjøpte i sommer en 34 år gammel båt med tanke på at dette skal bli min siste båt inn i pensjonsalderen om en ti års tid. Mulig jeg må gjøre noe med motorene etter hvert. Men det må vel alle før eller siden. Ellers så ser jeg ingen store oppgaver uten om vanlig vedlikehold av kraner, gjennomføreinger og slanger mm. Og trivselen i en slik gammel båt vil jeg ikke vært for uten. Her skal du lete lenge etter å finne plast innenfor fire vegger. mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tranen2 Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Når det er snakk om gode gamle klassikere, så er jo også coronet seafarer 27 et godt alternativ.Masse plass og gode sjøegenskaper. Den anbefalte jeg litt lengre opp i tråden. Og jeg er hjertens enig; en fremragende båt! Litt kravstor mhht størrelse på motor og litt mye motorstøy. Men duverden for en plass!! Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
seafarer Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Javisst gjorde du det tranen!!! Jeg trykket på hurtig svar uten å lese alle innleggene da sjø! Er enig i at båter som er produsert på 60 og 70 tallet er mer solid bygget ja. Det skyldes helt sikkert at alt var rausere dimensjonert med tykkere skrog mere treverk m.m. Dette resulterte selvfølgelig at båtene også var tyngre før og krevde mer motor enn nyere båter som er spinklere bygd. Du finner selvfølgelig solide og gode båter som lages i dag også, men du verden så tight og solid Coroneten føles sammenlignet med mange nyere båter! Quote Link to post
Tranen2 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Jepp, helt enig! Derfor er jeg Coronet-fan og har hatt både Coronet 24 Midi og Coronet 27 Seafarer II. 24 Midi er noe av det bedre jeg har kjørt i sjø! Den er supersolid bygget, har spiss V-bunn og kunne ta alt av bølger. 27 Seafarer hadde mere moderat V-bunn og slo litt mere.... men du verden for ei skute! Når den først kom opp i plan så la den lekkert på sjøen. Huff, nå sporer vi visst litt av her, men jeg elsket disse Coronetbåtene. Nå har seilbåtlivet inntatt meg så da får det bli med minnene!! Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mckongen Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Hvor ble Coronet båtene laget? Quote Link to post
880 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Har hatt Fjord27AC i ca 10 år før den ble solgt. Ble solgt uten annonsering og midt på vinteren. Prosjekt Fjord 27AC Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Mckongen Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Har hatt Fjord27AC i ca 10 år før den ble solgt. Ble solgt uten annonsering og midt på vinteren. Skjønner jeg godt at den ble Var virkelig pent arbeid dette. Brukte du lang tid fra start til du var ferdig? Quote Link to post
Tranen2 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Hvor ble Coronet båtene laget? Danmark. Mye info her: http://www.coronet.nu/default.asp?dDate=2008-10-17 Quote Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.