Suzuki Startet 15.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2008 (redigert) Jeg skal få laget noen nye vant til Jokeren. De vantene som er der idag, ender i en " halv strekkfisk " Jeg tror de kalles " med valseterminal " Dette syns jeg er veldig dumt, fordi om man da f.eks skader gjengene ( slag, dårlig smurning, overstramming eller annet ) så må hele vantet kasseres. Jeg vil heller ha vant som ender i et " øye ". Da kan man bruke vanlige strekkfisker, som blir mye enklere å bytte ut. Er det noe jeg ikke tenker på i sakens anledning ? Er det spesielle krav jeg bør tenke over før jeg kjører på ? Hva må jeg forresten regne med å betale for vantene nå ( doble undervant, single overvant ) og hvem har vettuge priser ? Har veldig gode erfaringer med Blue Marin "Sta-lock" valsefrie terminaler, men tror neppe jeg gidder lage så mange vant fra scratch.. Det er MYE jobb om det skal bli bra, og det ser jeg helst at det blir.. Så; inspill ? Suzuki Redigert 15.Oktober.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
HaHa Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Jeg fikk laget nye vant + akterstag til min IW 31. Bestilte alt fra UK Hovdan - de fikk de gamle vantene som mal. Tror prisen ble rundt 5000,- med nye strekkfisker (eller kom de i tillegg...?). Jeg ville forhørt meg med Ed på Southern Cross Spars på Blommenholm. Han var mye mer imøtekommende og ikke minst rimeligere enn Hovdan og With Marine da jeg trengte reservedeler til Furlexen. Fine nettsider har han også: http://www.southerncross.no/ Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Hei ! Husk å merke av på strekkfiskene i strammet tilstand, før du tar av masten(riktig trimmet mast). Dette for å få helt korrekt lengde på wire+strekkfisk. Wirene har jo strukket seg litt med årene, så det er ikke gitt at du skal ha samme lengde som de gamle wirene. (Til slutt har man ikke mer i strekkfisken å stramme med.) Vel, du har jo ikke øyeterminal, så leverer jo ikke kun wirene. Om du har tatt av masten allerede, så kan det tenkes at du likevel kan se hvor mye de var strammet, pga skitt osv. Opus Har noen nye strekkfisker til salgs her, ihvertfall 3 like som kan passe. (Mulig det er Skaane som fører fler av disse.) http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde Redigert 15.Oktober.2008 av opus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Jeg er langt fra noen spesialist i rigging. Strekkfisker finnes med flere avsluttninger: Øye, gaffel eller terminaler. Det finnes pressede terminaler (swaged) og monterbare (swageless). De første presses på wiren. De neste (swageless) kan monteres med håndverktøy (Baufil/fastnøkler/LockTite) Løsningen du foreslår høres grei ut. (øye på vantet og strekkfisk med gaffel i hver ende.) Du kan jo evt. vurdere strekkfisk med gaffel mot dekk og swageless mot staget, men det kan hende at dette ikke er sterkt nok. Jeg kjøpte akterstag med isolatorer av Southerncross spars. Veldig greie å handle med. Sjekk med dem om hva som er den beste løsningen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.