Milmann Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg ser til min glede at her inne er det mange båt- og motorkyndige mennesker som velvillig deler sin klokskap. For oss uten den store erfaringen og med "10 tommeltotter" er dette positivt Jeg har en gammel Draco 20' (pen langtfra, men langtfra pen... ). I denne sitter det en VP AQ120 (bygd på B18?). I de 4 årene jeg har hatt båten, har denne fungert bra, også nå i sommer. Men da jeg skulle starte den for siste gang nå i høst, sto vannspruten ut av forgasserne... Jeg skjønte raskt at dette var et særdeles dårlig tegn . Jeg har fra flere kanter blitt fortalt at det sannsynlige er at tæringen har blitt så stor at det er gått hull på noe ett eller annet sted inne i motoren, og at motoren nå er gåen. Å reparere den anbefaler ingen. Så da er det å se seg om etter byttemotor? Hva kan jeg se etter som kan plasseres i båten uten alt for store tilpasninger? Hvilken byttemotor anbefales? Quote Link to post
SF Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hei, hvilket drev har du på den? Det er mange i din situasjon som har valgt å kjøpe en B18 evt B20 bilmotor og flytte mariniseringa over på denne. Gjorde det samme på en nissan diesel for noen år siden. Det er flere her på forumet som har gjort dette før deg. Prøv søkefunksjonen så finner du nok en hel del tips. Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Draco24styling Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hei og velkommen til forumet! Du skriver du har aq120 motor! hvis du har A versjon, er denne bygd på B-18, produsert mellom 1966-1968. Lettvint løsning er jo og reise på en bilskrot og kjøpe en B-18 eller B-20 og sette over marine delene.burde ikke koste mange kronene. Men! hvis det ikke er montert ferskvannskjøling på motoren du har i dag, tar det ikke mange åra før den "nye" motoren også er tært, Drevet ditt er vel også av type 100, begynner muligens og bli vanskelig og skaffe deler til disse. Skal du ha båten din i mange år framover, og har lyst til og legge noen kr i den, står det jo en del komplette brukte motor inkl drev på nettet til salgs. Quote Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts