Jump to content

Sikkerhet ved innbytte av båt mot nybåt


Enzo

Recommended Posts

La oss ta et tenkt eksempel !

 

Ola Eier en Hanse 320 og ønsker seg større båt , han kontakter nelson marine og inngår kontrakt der de avtaler kjøp av ny båt , la oss si en Hanse 400 mot at hans gamle båt går inn som innbytte med avtale om at gammelbåten skal selges i tidligere eiers navn , det inngås avtale om en garantisum for gammelbåten.

Han får levert nybåten 1 februar 2009 men har inntil da ikke klart å selge 320èn , han leverer inn denne , de ga en garantisum på 400 000.- og får altså dette trekt fra på kontrakten av ny båt , 320en har en forventet salgssum på 600 000.- og disse siste 200 000.- skal han så få når denne er solgt.

 

2 uker senere så går Nelson Marine konkurs !

 

Hva skjer med innbyttebåten ? den står i tidligere eiers navn og Nelson skylder tidligere eier mellomlegg for det den går for når den blir solgt men nå er den altså en del av konkursboet og havner i 1prioritets personenes fang eller går den tilbake til tidligere eier siden den på papiret er tidligere eiers eiendom ?

 

Nå er det vel ikke mange som enda tar innbytte i Norge og konkursene venter vel på enkelte båtforhandlere så om det skulle bli tatt innbytte så ville vel en slik sak være relevant ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her må det finleses i kontrakten mellom Ola og forhandleren tenker jeg.

Når han har fått sine garanterte 400 000.- vet jeg ikke hvor mye det teller at båten 'står i hans navn' (i småbåtregisteret? i NOR?).

Jeg hadde vært veldig urolig for de 200 000.- om jeg hadde vært i Olas sko i det tilfellet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hva skjer med innbyttebåten ? den står i tidligere eiers navn og Nelson skylder tidligere eier mellomlegg for det den går for når den blir solgt men nå er den altså en del av konkursboet og havner i 1prioritets personenes fang eller går den tilbake til tidligere eier siden den på papiret er tidligere eiers eiendom ?

 

I ditt eksempel blandes kommisjonssalg sammen med innbytte. Så lenge situasjonen er at den gamle båten skal selges i tidligere eiers navn, legger til grunn at tidligere eier er Ola, og ikke eier av Hanse 400. På det tidspunktet Ola leverer inn den gamle båten, og mottar garantisummen, går den gamle båtens eierskap over til Nelson Marine for kr. 400.000,-.

 

Dersom Nelson Marine nå går konkurs, har Ola et krav i konkursboet på lik linje med andre ikke prioriterte fordringer. Dvs at offentlige avgifter, skatt og lønn går forran, så Ola får som regel ikke noe av disse pengene. Innbyttebåten tilhører nå konkursboet, og den havner - som du sier - i førsteprioritets gruppen av fordringer.

 

Det er dessverre mange som ikke tenker på konkurs situasjoner ved kjøp av båt.

 

Litt på siden av dette, men samtidig viktig å ha med seg: kjøp alltid båt som forbruker, pga 5 års reklamasjonsrett. Kjøp helst en båt av en type der produsent er representert (eller helst er lokalisert) i Norge. Da har man springende regress mot produsent selv om forhandler er konkurs. Windy er et godt eksempel på dette.

 

Håper du ble litt klokere?

Redigert av Luigi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil tro det er svært få som gjør det på denne måten, det måtte i såfall være galskap. Mitt inntrykk er vel at en har et mye enklere cut her. I de tilfeller der du faktisk får levert inn båten får du en minstepris for båten du skal selge, det er da avklart hvor lenge du skal kunne selge båten selv før forhandler plikter å ta den inn til minstepris. Minstepris er en pris du må være forberedt på å selge båten for dersom eget salg går i dass.

 

Siden du nevner Nelson. 400 i eksempelet ditt må være 100% betalt før du får den ut i Tyskland. Tviler sterkt på at Nelson får ut noen båt uten 100% betaling, det gjelder nok også om de skal ha båtene selv. Jeg tviler sterkt på om Nelson ville tatt ut en 400 uten enten å ha overtatt 320 til minstepris eller at kjøper av 400en betaler hele båten og får tilbake minstepris når den avtalten tiden for dette er kommet...

 

Dermed er ikke dette vanskeligere enn at du risikerer å bli sittende med 320en også, forutsatt at overtakelsen til minstepris er avtalt etter at du har betalt 100% av nybåten. Du må som alltid huske på å sikre deg med bankgaranti for hele kjøpesummen, både forskudd og sluttbetaling. Hos Nelson blir sluttbetalingen gjort ca 14 dg før du får anledning til å hente båten, normalt tar det da 3-4 uker fra du har betalt hele båten til du får hentet den. Jeg valgte å ta sjansen på det siste store beløpet siden perioden var kort, selskapet hadde anstendig regnskap, ingen anmerkninger etc, men det er selvsagt en risiko. Er også usikker på hvordan det står seg, du frå jo en HIN_kode før du betaler siste del så du vet jo hvilken båt som er din, men tvilsomt om du får den ut av fabrikken dersom pengene dine ikke har gått videre fra forhandler til fabrikk... Jeg vil uansett tro at fabrikkene ikke helt kan lukke øynene for et slikt case og si at båten er deres. Det vil nok ødlegge mye for deres rykte...

 

Som apropo til Hanse og forhandlere, den nederlandske importøren gikk nettopp konkurs, men jeg har ikke lest om noen på myhanse.com som har betalt båten, men ikke fått den. DET tror jeg hadde kommet fort for en dag...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hva som står i avtaleteksten her er nok avgjørende. Enten får du tilbake din 320 fra konkursboet mot et vederlag på 400' eller så har du kanskje et uprioritert krav på 200' i boet. Hva angår båten du har i bestilling avhenger nok mye av hva importøren har betalt videre til produsent (dvs i hvor stor grad importøren skylder produsenten penger).

 

Med dårligere tider og større usikkerhet i forhold til importørenes egen økonomi så kan det hende betalingsavtalene endrer seg for de dyreste båtene. Det er ikke noe problem å la en bank overta, men banker er også utsatte i disse tider. Transaksjonen kan også forsikres. Det koster litt ekstra, og du har heller ingen garanti for at ikke forsikringsselskapet går konk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...