Jump to content

Biltema og zinkanoder

880

Recommended Posts

Det har blitt diskutert litt på Baatplassen vedrørende kvaliteten på Biltema's zinkanoder. På mine anoder var det preget inn et navn og dette førte til denne adressen http://www.tecnoseal.com/ etter et raskt søk på nettet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Det har blitt diskutert litt på Baatplassen vedrørende kvaliteten på Biltema's zinkanoder. På mine anoder var det preget inn et navn og dette førte til denne adressen http://www.tecnoseal.com/ etter et raskt søk på nettet.

Mulig jeg er litt treig, men...

Sto dette navnet på en zinkanode fra Biltema?

Anoder fra Tecnoseal bør vel være av god kvalitet, da dette ser ut som en stor og seriøs leverandør. 20 års erfaring, med leveranser til industri, marine og det private marked.

Ja, man kan spare seg til fant... :wink:

Eller spare seg rik...?

En jeg kjenner skulle kjøpe strekkavlastere i gummi (til fortøyning) i en båtutstyrs-butikk her i Steinkjer. Der skulle de ha ca 230,- kroner pr stk :lol:. Det ble ikke noen handel der, for han visste at på Biltema koster en lignende strekkavlaster kr 54,90. Selv om det er noen mil å kjøre til Biltema herfra, skal man ikke handle mye før turen er inntjent pluss at flere hundre kroner er spart.

Det er ikke alltid at uttrykket "Du får det du betaler for" stemmer, og det gjør det kanskje ikke for zinkanodene heller... Hvem vet?

.....En jeg kjenner skulle kjøpe strekkavlastere i gummi (til fortøyning) i en båtutstyrs-butikk her i Steinkjer. Der skulle de ha ca 230,- kroner pr stk :wink:. Det ble ikke noen handel der, for han visste at på Biltema koster en lignende strekkavlaster kr 54,90. Selv om det er noen mil å kjøre til Biltema herfra, skal man ikke handle mye før turen er inntjent pluss at flere hundre kroner er spart....

Hei PerGunnar! Akkurat disse strekkavlastene til Biltema har jeg prøvd ut førrige sommer. De vart akkurat 3 mnd. så gikk de i oppløsning, porøse og kav-rotten.....røk ved første kulingen ved brygga.... :lol:

Nå sitter det 4 stk. FORSHEDA-avlastere til kr. 190,- / stk der - det eneste saliggjørende for båten og samvittigheten min.......

Ellers så bruker jeg en del Biltema-ting, men akkurat strekkavlastere, nei takk!

(For å unngå missforståelser, det er denne typen - Bilde - jeg snakker om. Mens derimot denne typen - Bilde - er noe bedre)  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Mulig jeg er litt treig, men...

Sto dette navnet på en zinkanode fra Biltema?

Anoder fra Tecnoseal bør vel være av god kvalitet, da dette ser ut som en stor og seriøs leverandør. 20 års erfaring, med leveranser til industri, marine og det private marked.

Navnet er innstøpt i anodene. La til www og com, og vips.... :wink:

Hei PerGunnar! Akkurat disse strekkavlastene til Biltema har jeg prøvd ut førrige sommer. De vart akkurat 3 mnd. så gikk de i oppløsning, porøse og kav-rotten.....røk ved første kulingen ved brygga.... :wink:

Huff da, dette var dårlig nytt...

Nabobåten til nevnte bekjentskap anbefalte strekkavlasterne fra Biltema. Disse var brukt i 2 år, og var fremdeles hele. Ja ja, han har i alle fall kjøpt seg de fra Biltema, så får jeg komme med rapport senere om hvor lenge disse holdt. Kanskje vi skulle hatt en egen erfaringsbase for båtutstyr??

Huff da, dette var dårlig nytt...

Nabobåten til nevnte bekjentskap anbefalte strekkavlasterne fra Biltema. Disse var brukt i 2 år, og var fremdeles hele. Ja ja, han har i alle fall kjøpt seg de fra Biltema, så får jeg komme med rapport senere om hvor lenge disse holdt. Kanskje vi skulle hatt en egen erfaringsbase for båtutstyr??

Lurer på om biltema kjøper fra litt ulike leverandører. Ofte hører jeg om folk som har veldig ulike erfaringer med samme ting fra biltema.

Selv har jeg alt fra svært gode til svært dårlige erfaringer med Biltema, men da oftest med ulike produkter. Se ann produktet i vært enkelt tilfelle er mitt råd.

Ideen med en erfaringsdatabase for utstyr er ikke dum.......

Apropos Zink og pris.

Iflg informerte kilder ligger Zinken på Ca 1100$ tonnet (Fra grosist).

Dette skulle gi en Kg pris på Ca 1,1$ eller +/-10Kr. (Vet ikke eksakt dollar kurs).

Satte nettopp på 4 nye Zink anoder på tilsammen rett under 1 Kg og på en pris på Ca 600,-

2 av dem var riktignok spesialformet til drevet, men det er neppe materialkostnadene som er den dyreste ingrediensen her uansett :lol:

Nå er uansett de årlige 4 dager på land overstått, og skuta tilbake i sitt rette element, og tross alt er dette en liten pris å betale for følelsen av å være klar for årets sesong. :cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Eller spare seg rik...?

En jeg kjenner skulle kjøpe strekkavlastere i gummi (til fortøyning) i en båtutstyrs-butikk her i Steinkjer. Der skulle de ha ca 230,- kroner pr stk :cheers:. Det ble ikke noen handel der, for han visste at på Biltema koster en lignende strekkavlaster kr 54,90. Selv om det er noen mil å kjøre til Biltema herfra, skal man ikke handle mye før turen er inntjent pluss at flere hundre kroner er spart.

Det er ikke alltid at uttrykket "Du får det du betaler for" stemmer, og det gjør det kanskje ikke for zinkanodene heller... Hvem vet?

Helt enig! jeg kan også nevne at biltema sin fullsyntetiske motorolje er Statoil sin Laserway! så d så! til langt under halve prisen.

Det jeg lurte på var vel heller om anodene ble kjøpt på Biltema...

Garantert kjøp på Biltema, kan desverre ikke ta bilde av embalsajen da denne gikk i bosset i dag.............

Men bilder av anodene kan jeg skaffe...................

Helt enig! jeg kan også nevne at biltema sin fullsyntetiske motorolje er Statoil sin Laserway! så d så! til langt under halve prisen.

Er det bare rykter som du har hørt eller finnes det dokumentasjon som beviser at biltema kjøper olje fra statoil, jeg forstår at biltema ikke produserer olje selv men er det statoil sin olje?  :smiley:

Er det bare rykter som du har hørt eller finnes det dokumentasjon som beviser at biltema kjøper olje fra statoil, jeg forstår at biltema ikke produserer olje selv men er det statoil sin olje?

Biltema kjøper sin olje fra Statoil. Felleskjøpet brute Esso, men bruker i år også Statoil.

Om Biltemas syntetiske olje er Lazerway? Biltemas syntetiske har litt slappere API-spesifikasjoner enn Lazerway. Det kan være 2 årsaker. Enten er det sen samme oljen som automatisk får en litt slappere merking når den selges under et annet merkenavn, eller så er det en variant som er god, men ikke like god.

Uansett får man gode statoil-oljer med gode spesifikasjoner til moderate priser via Biltema og Felleskjøpet.

Når det gjelder sinkanoder, vet jeg ikke. Ingars anodetest fra Biltema falt jo heldig ut. Biltema lager ikke sine egne anoder. De kjøper dem fra en eller annen produsent. Siden det ikke er all verdens produsenter, vil jeg anta at anodene kommer fra et eller annet anerkjent sted og er like gode eller dårlige som alle andre anoder.

Hvor kommer anodene til Maritim fra? Samme sted? Et dårligere sted? Et bedre?

Lotus

hur langt (i avstand!) skydder en offeranod............(hur langt vandrer elektroner eller joner elller vad det er!)

kan en anod på utsidan skrovet med god kontakt o saltvann i kjöleslangen hele vegen,

kan en sådan ersätta dessa små dyra anoder inne i motorn?

Det der er igrunnen ikke så dumt spørsmål. Ionene kan vandre mange meter, jeg har ikke regnet på det siden skoledagene, men på offshorekonstruksjoner og rørledninger snakker vi om rundt 100 meter. Så derfor har Hulda gjort akkurat dette: Sveiset fast en anode i slatvannsinntaket. Et delpoeng er at de deler som skal beskyttes også må ha en elektrisk forbindelse til anoden. Dessuten vandrer ionene naturligvis med vannstrømmen. De vil heller ikke gå gjennom gummiimpellerpumpen når denne ikke pumper. Så her er det anledning til eget initiativ og oppfinnsomhet. Den eneste "originalanoden" Hulda har kjøpt er den som sitter skrudd på bak propellmutteren. Resten er anoder som ligger inni systemet, elektrisk forbundet med ledninger utvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...