baanet Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Hei. Jeg har en båt som er utstyrt med 2x Volvo Penta tamd61a motorer hvor den ene motoren har et lavt oljetrykk på tomgang, det som skjedde var at etter noen timer på marsj fart på vei hjem begynnte alarmen og gå på tomgang, men de er helt like når jeg kjører på i marsj fart og ellers når ejg har pådrag. Det jeg gjorde var at jeg tok et oljeskift på motorene etter at jeg var kommet hjem og fikk da ca 3kg trykk på tomgang på kald motor, den gode går rett opp til 4 kg trykk på kald. Men utover i sesongen så begynner olje trykket og bli endel lavere på tomgang igjen, så jeg har nå målt med mannometer og får nå 1 kg på kald tomgang mens når jeg ruser opp til 1500 omd så får jeg ca2,5 kg trykk, Så det jeg lurer på er om der er noen som har vært ute for det samme eller har en ide om hva det kan være, motorene er gått 2800 så de burde ikke være utslitt enda håper jeg. Kan det være lurt og prøve med en rens her siden jeg fikk opp trykket når jeg byttet oljen. og i tilfelle hva kan være lurt og prøve? Quote Link to post
baanet Posted November 26, 2008 Author Share Posted November 26, 2008 Fant feilen, fikk motoren opp i lufta og da jeg fikk ned bunnpanna lå sila i bunnen og røret var knekt på en plass til, så nå er røret byttet og trykket normalt igjen. Quote Link to post
formatc Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Fint du fant ut av det baanet, jeg har samme motorene i min båt, så jeg har fulgt med om du har fått noen svar jevnlig. Det var ikke så mange tips du fikk her på forumet akkurat Quote Link to post
hifo Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 jo , jeg synes du får takke for all hjelp til å løse ditt problem du har fått her på bp.. bra du fant ut av det ... Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts