Jump to content

Bankkrisen hjelper formynderstaten å begrense sjøen for de få (?)

oslofjord

Mindre båtbruk pga nedgangstid ?  

151 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

De siste årene har bedreviterne hylt i kor om hvor domt det er at sjøen og hestekreftene er for alle. Som f.eks i dette eksempelet: Kystvakten:"- Antall båter har økt kraftig og hurtiggående store båter har blitt allemannseie. Mange er ikke i stand til å håndtere disse fartøyene og man får mye uvettig kjøring samtidig som det er tett med båter langs kysten."

Mange hevder at omfanget av båtbruken er for stor og klager over at det er flere båter i Oslofjorden enn hekkende fugle-par.

Med bankkrisen kommer markedskreftenes usynlige hånd å klarer det formynderstaten ikke klarte med lover og avgifter...nemlig å redusere antall mennesker som i framtiden får gleden å kose seg på sjøen....det må da være en gladnyhet for de som offentlig de siste år har stønnet over at det er for mange og for raske båter på fjorden....

De positive effektene blir mange når færre får råd til båt og mange av de som har båt begrenser bensinforbruket:

-Færre hekkbølger.

-Bedre plass i naturhavner

-Billigere bruktbåter for de som har orden på økonomien.

-Hvis myten om de nyrike med masse hestetkrefter stemmer...forsvinner de med bankkrisen...

-endelig mulig å få service på motoren også om sommeren.

-fredeligere for måkene.

-færre uerfarne båtførere.

Ja de positive effektene sett med krisemaksimerernes øyne er mange.....grunnlaget for obligatorisk bevis faller bort fordi argumentet med stor båttetthet og faller bort....

Den dårlige nyheten er at det antagelig blir masse arbeidsledige, depresjon og fortvilelse....men det er en annen (of topic) historie.

Nå er festen over for denne gang....det burde være ett tankekors for de som i de gode tider var mest opptatt av å jamre over at sjøen var for alle....

Sommeren 2007 gledet KNBF seg over gold plass på sjøen takket være dårlig vær (Aldri så galt at det ikke er godt for noe…....Våre medlemmer har rapportert om god plass både i gjestehavner og i uthavner, selv på de mest populære stedene langs kysten. (link)),.....

men det økonomiske lavtrykket som truer økonomien kan nok har enda større (positiv ???) effekt....hvis målet er å få sjøen for seg selv.

Redigert av salt (see edit history)

Noen kjøper flere.

Noen blir hagebåter.

Noen blir rustet opp.

Noen ligger hos forhandlere

Er det postivt hvis det nå kun blir de virkelig entusiatene og de rike somtar seg råd til båtliv ?
Du har det liksom med å få noen ubesvarlige alternativer :smiley:

kan være positivt at det er kun de som virkelig er båtinteressert men ikke nødvendigvis "de rike" :wink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Påhengerne blir nok det største problemet. Man kan skrape å gnikke slik at plastbåter får et evig liv.....men det hjelper ikke når påhengeren svikter og man trenger en ny påhenger til over 100.000 .

Skjærgårdsjeeper feks. har null nytteverdi uten en motor som klarer å få båten opp i plan.....å spare ved å kjøpe en 30 hk til til skjærgårdjeep som krever 90 hk blir jo meningsløst.

Fra et av spørsmålene:

Burde båt-topper i stat og organisasjonsliv i større grad ha utrykt glede over at mange fikk råd til båt med stor motor i de gode tidene?

-Ja folks båtfest ble uretmessig sett på som et onde.

-Jeg synes båttoppene hadde et balansert og reflektert syn på at folk flest fikk råd til fin båt.

-Fint at båttoppene ropte et varsko da tilfeldige landkrabber fikk råd til raske båter.

-Annet.

Sånne spørsmål bidrar sterkt til et sukk :nonod::confused:

(Men jeg bytter ikke båtnavn for det.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

"Trådene mine" Er det du som har eierrettigheter til trådene her på forumet??...... Takler du ikke andre mener at dine poller her på forumert er bare vås, så bør du kun lage pollene for deg selv et annet sted og ikke i et debatt forum... Skjønner at du har problemer med at andre medlemmer sier i fra og kaller en "spade for en spade"..

Etter mitt syn så bidrar du kun til ødelegge et ellers meget bra forum med dine etter mitt syn særdeles lite gjenomtenkte poller og mulige personlige problemer med samfunnet vi alle er del av.....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En og annen tullete tråd ødelegger vel strengt tatt ikke forumet, mange er jo her nettopp for å diskutere/kverulere.

Men Salt har etter hva jeg kan se nå startet totalt 16 poll-tråder det siste året, og det er vel noe over snittet. Så noen innvendinger i tråden bør han etter mitt syn tåle, mer vitenskapelig enn som så er vel tross alt ikke disse undersøkelsene.

Som han selv hevder lengre opp er det jo bare å la være å lese/bidra, og skylden for at en tråd holdes i live må tillegges alle de som poster i den. Etter hva jeg kan se har mange av Salts poller vekket stort engasjement, så det skal han ha :smiley:

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

For gådd seik , dette er internett og et diskusjonsforum !

Liker man ikke en tråd eller en poll så lar man bare være å svare på den , om trådstarter ikke har klart å få med svar og spørsmål som er intelektuelt korrekt for den enkelte bruker så finnes det tusenvis av andre trådet på forumet som kan bidra til å slå ihjel tiden man da får ved å elegant hoppe over denne tråden , skal man kun ha teknisk korrekte tråder/poster på et forum så blir det så dørgande kjedelig at folk forlater det

Her legger trådstarter opp til en poll/debatt som etter mitt syn ikke under noen omstendigheter har rot i virkelighetens verden og mangler all snev av seriøsitet i seg når man ser på headingen og ikke minst frågorna som stilles......

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Etter at jeg innså komikken også i denne tråden, så finner jeg den ganske så "all-right".... Jeg trodde en stund at denne tråden var seriøst ment, men der tok jeg grundig feil gitt...

"Trådene mine" Er det du som har eierrettigheter til trådene her på forumet??...... Takler du ikke andre mener at dine poller her på forumert er bare vås, så bør du kun lage pollene for deg selv et annet sted og ikke i et debatt forum... Skjønner at du har problemer med at andre medlemmer sier i fra og kaller en "spade for en spade"..

Etter mitt syn så bidrar du kun til ødelegge et ellers meget bra forum med dine etter mitt syn særdeles lite gjenomtenkte poller og mulige personlige problemer med samfunnet vi alle er del av.....

Her legger trådstarter opp til en poll/debatt som etter mitt syn ikke under noen omstendigheter har rot i virkelighetens verden og mangler all snev av seriøsitet i seg når man ser på headingen og ikke minst frågorna som stilles......

Etter at jeg innså komikken også i denne tråden, så finner jeg den ganske så "all-right".... Jeg trodde en stund at denne tråden var seriøst ment, men der tok jeg grundig feil gitt...

Kommentarer overflødig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Forskningsrapporten basert på denne meningsmålingen kan (tross lav signifikansverdi) entydig fastslå at båtfolk ønsker at andre skal kjøpe seg mindre båter.... Et klart flertall svarte nemlig ja på spørsmålet: Er det positivt hvis salget av billige nye joller og små bobåter øker på bekostning av dyre skjærgårdjeeper og eksklusive bobåter ?

Skal ikke starte ny poll om bakgrunnen for dettte svar....men lurer på om det er miljøhensyn som ligger bak, jante loven eller at man rett og slett ønsker småbåter som ikke lager så store hekkbølger ??

Samtidig mener båtfolket at det ikke er positivt om framtidens båtliv blir forbeholdt entusiaster og rikinger. Det var jo et klart nei på spørsmålet: Er det positivt hvis det nå kun blir de virkelig entusiatene og de rike som tar seg råd til båtliv ?

Så konklusjonen å vel være at folket ønsket et yrende båtliv for folk flest....men uten prestisjebåtene som lokker med ubegrenset plass, fart eller luksus.

Jeg kan synes å være noen her på dette forum som for å slippe å gå inn sakskompleksets kjærne kan synes å ønske å avlede oppmerksomheten ved å (med respekt å melde) har påfallende interessere i mine inleggs påståtte manglende vitenskapelige seriøsitet og dets statistiske grunnlag. Ett flyktig håp er at fine utrykk som "forskningstrapporte" og "signifianverdi" kan få disse vitenskabelige intelektuelle akademisk interessert med-debatanter til å godta mine inlegg innen deres strenge krav til vitenskapelig høyverdighet.

Med andre ord.....diskuter sak og ikke form...!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...