Jump to content

Hvordan bli kvitt uønskede leieboere...


unknownuser

Recommended Posts

...i båten???

Nå som utvaskingen skrider fremover, har jeg blitt overrasket over hvor mange edderkopper

som har tatt seg til rette i båten. De ser ganske eksotiske ut, og da jeg sjekket litt rundt på nettet fant et bilde av en som lignet:

Brown Widow:

Bilde

 

I teksten til bilde står det bl.a.:

" the black widow and the brown recluse spiders are the only North American species consistently dangerous to humans"

 

Med tanke på at jeg kjøpte båten i Nord-Amerika og finner mange eksotiske edderkopper inni båten, så er jeg blitt ganske usikker på hvor farlige de egentlig er...

Fant et bilde av en som var blitt bitt av en Brown Widow:

Bilde

 

Noen som har forslag til hvordan jeg skal bli kvitt disse for godt???

-Insektsspray?

-Jif/zalo/vaskemidler???

-Utgassing???

 

Åpen for forslag så jeg kan bli kvitt disse særdeles dårlig betalende leieboerene :seeya:

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Hei !

Jeg var inne på den tanken med uønkede kryp i båten da jeg tok min Sea Ray hjem for noen år siden, men har heldigvis ikke funnet noe som var i live. De frøs vel hjel når de kom til Norge. Det var jo -15 dagen etter at båten kom på Norsk jord.

 

Mitt forslg til å bli kvitt dette er nok "gasskammer metoden" Den brukes her i Qatar mot uønskede kryp i husene. Skalk alle luker og spray inn gass..... Den gassen som brukes her er neppe godkjent i Norge, men du verden så effektiv. Jeg vet ikke hvor lenge de lever de som gasser her.....  :sad:

 

Ellers så var det en flott eddekopp  :seeya: i allefall, du kan jo ha den som husdyr....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ifølge de lærde på animal planet liker edderkopper seg i kalde og fuktige omgivelser,som for eksempel i kjellere. Samboern er hysterisk redd for disse nyttige dyrene :sad:, så i kjellern gikk hun ikke samme f--n. Resultatet ble at jeg stengte rom for rom og sprayet med " Radar". Hold pusten mens du holder på ,det er ikke mange sekundene det står på. Nå får jeg ikke være i fred i kjellern lenger heller :seeya:. (Putt dem i en eske og send dem hjem til meg,please)

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Tror forslaget om Anticimex eller et annet skadedyrbekjempelses firma bra.

Tviler på om insektspray solgt i daglivarehandelen i Norge, tar rotta på disse.

 

Ett annet husdyr som du muligens har fått med deg er kakelakker. Er jo tross alt helt vanlig i sydligestrøk. Eneste måten å bli kvitt dem permanent på er gassing av båten.

 

Kakelakken er helt ufarlig, men det er ikke noe hygglig å ha disse små billelignende skapningene krypende omkring.

 

Anticimex gasser inn i båten, stenger det som er av utlufting og lar det stå ett døgns tid. Dette må gjøres 2-3 ganger med 2-3 ukers mellomrom. For også få tatt kverken på nyklekte.

Eggene blir nemlig ikke drept av denne gassen. Og kakelakken har den fantastiske evnen at de i tillegg til å legge egg med jamne mellomrom også legger ut egg i dødsøyeblikket. for å sikre artens fremtid.

 

Båten kan brukes mellom hver gassing.

 

Frost og kaldt vær sinker spredning men de forsvinner ikke.

 

Gjorde ett forsøk på en tankbåt for noen år siden. Fanget 3 stykker som jeg la på frysa -22

i 3 dager. Tok dem ut og lot glasset stå i romstempratur. Etter 20 minutter var det fult liv igjen.

 

Det sies at hvis det hadde blitt en total atomkrig, så ville kakelakken vært det eneste som overlevde.

 

En fantastisk skapning, som det er noe dritt å ha i hus og hjem, eller båt.

 

Mariell

Som har ett lite kakerlakk problem der han jobber nå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Øker herved husleien med 100000% fra og med NÅ !!!

Forfall snarest og senest når baren stenger... :confused::smash: :smash:

Det ordner nok alt  :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Folkehelseinstituttet har en professor som elsker slike kryp har jeg hørt. Tror navnet er Mel. Kanskje ringe dit og høre, eventuelt sende over et DØDT eksemplar?

 

I mellomtiden bør du kanskje skaffe slike signalflagg som man tidligere varlset omverdenen med, om skipet var rammet av "pest og kolera".

 

PS. Hvor og når skal du på sommer ferie?  :smiley:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Folkehelseinstituttet har en professor som elsker slike kryp har jeg hørt. Tror navnet er Mel. Kanskje ringe dit og høre, eventuelt sende over et DØDT eksemplar?

 

I mellomtiden bør du kanskje skaffe slike signalflagg som man tidligere varlset omverdenen med, om skipet var rammet av "pest og kolera".

 

PS. Hvor og når skal du på sommer ferie?  :smiley:

 

Mvh. BEG

Akkurat det lurte jeg også på.

Ville ikke ha han på sida.

Kanskje på tide med saltvannskrokodillene igjen? :wink:

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

PS. Hvor og når skal du på sommer ferie?  :flag:

 

Mvh. BEG

Bare pass deg, ellers kommer jeg i nattens mulm og mørke og fortøyer ved siden av deg og lar leieboerene mine trampe over båten din... :eek:

 

Fra spøk til alvor: Hadde en lengre prat idag med en hyggelig kar hos Cytox (som forresten hadde Bayliner han også).

Han mente at sjansen for at disse leieboerene var av en farlig art var svært liten og at å utdrive de ville være en enkel affære på en av to måter.

 

Den første og billigste metoden var å tømme 4-5 spraybokser med insektsmiddel av "Radar" typen inni båten og la båten ligge et par dager og så lufte godt ut. Dette ville gi med ca 90% sikkerhet en utryddet båt.

 

Den andre og mer omfattende metoden var og tette alle båten åpninger så skulle Cytox komme og fylle båten med Methylbromid. Til dette trengtes kontinuerlig vakthold i perioden konsentrasjonen skulle virke (12-14 timer). Med litt flaks kunne dette vaktholdet gjøres uten å leie inn kvalifisert personell. Pris ? -tja, han tippet på ca et par tusinger...   Til gjengjeld garanterte han en totalt utryddet båt for levende vesener...

 

Ser ut som om det heller mot at jeg velger den siste løsningen og får sjelefred.

Skal bruke helgen til å tygge på det.

Men nå er det  :lol:

Link to post
Share on other sites

Til gjengjeld garanterte han en totalt utryddet båt for levende vesener...

 

 

Spør han om stoffet også utrydder eventuelle egg.

Kjedelig hvis utyska dukker opp igjen om en måneds tid.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg også ville gått for den mer radikale utryddingsmetoden. Sørg for å få dokumentasjon på at dette er gjort, og jeg tror nok jeg ville tatt vare på den. Jeg er sikker på at det finnes regler for innføring av den typen insekter, og da er det lurt å kunne dokumentere at man har gjor det man kunne.

 

(Min båt ligger 1.5 km i luftlinje fra "Har Bayliner", så man kan kanskje si at jeg ikke er helt nøytral...)

Laholm

Link to post
Share on other sites

(Min båt ligger 1.5 km i luftlinje fra "Har Bayliner", så man kan kanskje si at jeg ikke er helt nøytral...)

Tror nok dette har blitt dratt litt ut av proporsjoner her, det kan jo virke som om mange har noia rundt edderkopper. :yesnod::lol: :lol:

Det må jo sies at jeg har bare funnet 3 stykker (døde nå!) og litt spindelvev i noen kroker.

De aller fleste har vel funnet noen edderkopper i båten sin, forskjellen er bare at min båt kommer fra giftgassens hjemland og "forbudt mot alt" landet USA :nono:

 

Men likevel for sjelefreden sin skyld (og andre med noia) skal jeg spandere gassing av båten.

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...