svhhsv Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Jeg har en Nidelv 24 1982 modell med en Volvo Penta MD17. Vil bytte Pentaen med en Sabb Iveco 40 hk, og spørsmålet er om jeg kan bruke samme propell og aksling. Tror propellsystemet er fra den tid båten ble bygget. Quote Link to post
Helge Nidelv 24 Posted November 16, 2008 Share Posted November 16, 2008 Hvordan går det med motorbyttet? Jeg setter inn en Sabb 40 hk i min Nidelv denne uken. Jeg bruker den samme akselen med må ha større høyregående propell. Jeg skal bestille den på Marinim og tror det blir en 3-bladet 18 x 14 H. Maritim skal finregne på dette for meg ut ifra bl.a. antall HK og utveksling. Quote Link to post
svhhsv Posted November 17, 2008 Author Share Posted November 17, 2008 Hei Helge! Takk for svaret. Forstår du vil skifte propell og jeg lurer derfor på om årsaken. Er det forde det er nødvendig eller vil du oppnå større hestighet. Har avtale et møte med en salgsmann i Sabb i mars måned. Da skal vi bli enig om pris på motor ferdig montert. Lykke til med din nye Sabb, håper på tilbakemelding når båten er kommet på vannet igjen. Mvh svhhsv Quote Link to post
Helge Nidelv 24 Posted November 17, 2008 Share Posted November 17, 2008 Hei igjen Den viktigste årsaken er at jeg har en venstregående propell. Jeg hadde en Volvo MD2B og på den går akselen mot klokka når du kjører fremover. Det samme gjelder nok din motor også. På sabben derimot går akselen med klokka. Hvis du sammenlikner bildet av propellen på bildet (som jeg fikk av Sjarles i dette forumet) med din propell, så vil du se at bladene er "vrid" motsatt. Dessuten er den nye propellen noe større, slik at den er tilpassen den nye motoren som er større enn den gamle. Derfor blir også farten (kanskje) noe større og jeg vil anta at vibrasjonene også blir mindre. Ny propell kommer på ca. kr. 3.000.-. Du må sannsynligvis også ha en ny klemflens (ca. kr. 1.500.-). Pass også på at motorlabber og ny gear/gasskontroll er med i prisen. Jeg måtte også bytte eksosanlegget, da eksosutløpet på sabben er større (4,5 cm) enn det gamle og eksosutløpet er på motsatt side enn før. De gamle slangene var derfor for korte. Dette kom på ca. kr. 2.000.-. I tillegg monterte jeg et saltvannsfilter på vanninntaket. (Ca. kr. 850.-). Det drar på seg, ja, men nytt er nytt. Jeg bestilte papirutgaven av katalogen til Maritim.no, som er grei å ha. Quote Link to post
svhhsv Posted November 18, 2008 Author Share Posted November 18, 2008 Hei igjen! Er jo enig om at nyt er nytt, og dermed fri for problemer de neste mange år. Min gamle MD17 begynner å fuske med lekasje på eksosanlegget, sviktende kjøling, slitte foringer og div. I stede for å bruke penger på reparasjoner, som det blir bare mer og mer av, skifter jeg heller til en ny en gang for alle. Det stemmer at MDèn er venstre-vridd, men i følge Sabb Harstad, spilte det ingen rolle. Har noe med giret å gjøre, forsto jeg. Alikevel vil jeg skifte propellen ut med en mer passende. Nidelv vil i nærmeste framtid kunne tilby en ny "interiørpakke" til Nidelv 24. Hva den går ut på, vet jeg ikke eksakt, men er meningen å fiffe opp innvendig. Mvh Svein Helgesen Quote Link to post
Helge Nidelv 24 Posted November 19, 2008 Share Posted November 19, 2008 Takk for tipset. Det skal bli spennende å se hva de har planlagt på Nidelv. Jeg har planlagt å gjøre noe med innredningen til neste år. Gjør ferdig alt ute i år. Galskap å bruke så mye penger på den gamle båten, men det er morro da. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.