Jump to content

Nordan 780, erfaringer?

Ilasekspressen

Recommended Posts

Er det noen som har erfaringer om Nor Dan 780.Vurderer å kjøpe en med dieselmotor.Er det noe som jeg bør se etter ved ett kjøp?Hvor stor motor bør det være?Håper det er noen som kan komme med gode råd. :smiley:

Hei!

Vurderte også den båten sist jeg bytta. Mener at 2,8 liter'n ble anbefalt fremfor 4,2 liter'n pga. vekt. Personlig syntes jeg båten virket noe smal. Men mange praktiske løsninger i den "lille" båten trekker opp! Tilfeldigheter gjør vel at jeg ikke eier en slik en i dag. Lykke til!

Chiba.

Hei,

Selv har jeg en Nor-Dan 610 (som er til salgs forresten) som jeg har brukt i sommer, den er litt mindre enn 780'en selvsagt, men jeg er veldig fornøyd med kvaliteten til Nor-Dan, og hvor godt de går i vannet og tar bølger osv.

Vi så selv litt på det å kjøpe en 780 som neste båt, men i stedenfor hoppet vi over det steget og gikk rett på en 29 foter vi kan ha noen år..

Men jeg ville valgt Nor-Dan igjen hvis jeg skulle hatt en lignende båt.

Jeg lå på siden av en skibsplast i sommer, og sammenlignet min "lugar" med den som var i skibsplasten, og vi var begge enige i at Nor-Dan'en hadde bedre løsning med tanke på lengde og plassering av do osv.

tips:

Sjekk at den har trimplan, det hadde ikke min, og det ble som en ny båt når jeg satte det på. :-)

sjekk kalesjen, på 610'en syns jeg bøylene og innfestningen var litt "tynn", dvs litt spinkel.. måtte gjøre litt forbedringer på min.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Takk for svar.Er det andre som har erfaringer om denne båten.Vurderer en 2004 modell til 630000 kr.Er dette en OK pris?Kansje kjøpe helt ny,er vel kansje noen som hat båter igjen på lager. : :smiley

Nor-Dan lager båter på ordre, så de sitter ikke på noe lager.

Men du skal ikke se bort i fra at de sitter med en liten kommisjonsliste.

Hadde tatt en telefon til gutta på Minnesund, kjempehyggelige mennesker.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...

Gratulerer med 780! :flag: Jeg kjøpte ny Nor-dan 610 i 2007 og var kjempefornøyd. Solgte i høst fordi vi ønsket midtkabin og større plass. For oss ble det naturlig med Nor-Dan 780 ettersom vi farter rundt i Norges største innsjø og samtidig har Nor-Dan Boats på Minnesund som yter knallgod service. Kjøpte en 2006 mod m/4,3 l mpi bensin i august,og gleder meg enormt til våren :yesnod: Jeg tror dere vil bli fornøyd

Skal hente båten på lørdag.Gleder meg til dette, den står på henger.Bare å spenne for Landcruiseren,håper den greier brasene. Er det noen som har noe å utsette på denne type båt.Synes den kansje er noe smal,men håper den går bra i sjøen for det. Takknemlig for synspunkter fra de som har samme type båt! :flag:

Er det noen som har noe å utsette på denne type båt. :flag:

Det er en flott båt ! Ingen tvil om det ! Grattis ! Ligger ved siden av en i Moss ! Det eneste jeg synes er negativt er at det ikke går ann å gå på siden av den. Man må igjennom kalesje/luke i frontvindu når man ligger med baug inn ! Blir fuktig når det regner. Men de fleste amerikanske er også laget slik. Sikkert for å få utnyttet plassen bedre innvendig... ? Men jeg ville savnet å kunne gå rundt hele båten...

Det er ikke riktig at man må gå ut i fronten. Nordan 780 har utgang på babord side som er veldig ok å benytte i regnevær :smiley:

Jeg har ikke sett at det går ann å gå utvendig på babord side. Men jeg synes det bør være mulig å bevege seg utvendig rundt hele båten... Ikke for potensielle joggeturer :lol: men det er greit når man skal legge til der det er trangt.

Joda muligheten er der. Det er til og med laget et lite trinn for å lette utgangen.

Han jeg kjøpte båten av tror jeg ikke hadde skjønt dette!

Er enig i at det er ok å kunne gå rundt hele båten spesielt når man skal feste fendere etc.

Luka i fronten benyttes i oppholdsvær, side inngangen i regnvær.

Jeg har hatt Nordan 780 i 2,5 år nå og blir bare mere glad i den.

Mye utstyr og gode løsninger men har gjort noen forbedringer i bla. skapene. Jeg har også fjernet front lanternen og akterlanternen. Disse har jeg erstattet med en topplanterne som lyser 360 grader. Forstår ikke fabrikken som ikke har gjort dette!

Har flyttet parafinen ut under trappen til kabinen og laget hyller i skapet under wallaen.

Har også laget hylle i skapet på "badet".

Båten er litt hard i bølger, det slår en del. Men hvis jeg trimmer drevet inn og setter flapsene ned, setter den seg fint på "ræva" og har ven eldig fin gange i litt grov sjø.

Alt i alt veldig fornøyd, man kan om trent kjøre på land hvis drevet timmes opp.

Forbedringer jeg kommer til å gjøre er å lage lufting på toalettet og installere akumulatortank på ferskvannet.

Har KAD32 som motor, denne drar båten i plan på ca. 15 sek. Toppfart ca. 30 knop. Ikke noen racer men helt ok. Flott motor.

Båten er hentet,turen hjem gikk fint.Har lagret den innendørs. Venter allerede på våren.Henter den for stoffing og polering rett før påske.Det blir nok rekord tidlig utsetting i år.Leser forrige innlegg at vedkommende hadde flyttet kanna for drivstoff til Wallasen under trappa.Ble det laget ett skap til den.Synes ikke plasseringen inni skapet var særlig lurt,bedre med mer skapplass. Aldri for mye skapplass i en båt!

Hvis det er andre på dette formumet som har gjort forbedringer,hadde det vært fint å høre om dette.

Har en 200 HK Mercruiser diesel i min båt.Hvordan går den opp i plan?Har ikke prøvd dette da båten allerede var tatt på land.

Har vært vant til at dette gikk greit med min tidligere båt,en Nidelv 23 med 200 Hk V8 bensinmotor. :flag:

Gratulerer med ny båt :smiley:

Du blir sikkert fornøyd med den der. Vi var på tur med noen venner som har en make båt.

De er en familie på 4 + hund. Det gikk helt fint (mhp. plass) i 3 uker i sommer.

De har en MC ES 200 (190 Hk diesel), da topper den på ca 33 knop. Den går kjapt og greit opp i plan, selv fullt ferielastet.

Eneste ulempen (etter mitt syn), er at den er litt smal. 2,5 meter, gjør den litt følsom for forflyttninger i båten. Men som du skriver, det gjør den trail-bar.

Det er et sikkert kjøp det der.

Lykke til.

Hilsen
Lykkeliten IV 

(på båtjakt)

• 2 months later...

:fishing::fishing::fishing::smash::smash:

Morsomt og hørt hvordan det går i fortsettelsen! :smiley:

Har hatt 780, har nå 780 DC.

Tror det er laget 5 stk. av denne modellen.(Jeg har nr. 5)

Dette er en skikkelig daycruiser med mulighet for 3 stk. solsenger i cockpit.

Båten er ikke så høy som den vanlige 780, syntes 780 DC ligger bedre i vannet.

Strålende fornøyd med oppfølging fra Nor-Dan boats på Minnesund.

Håper de overlever denne litt vansklige tiden som produsentene er i om dagen.

Båten er veldig smal og trang synes jeg. I min båt hadde jeg 4,2 220HK, den funket greit til vanlig bruk, men var tung å få i plan med mye folk ombord.

Jeg hadde gått for 250 HK i stedenfor. Båten føles litt ustabil så trimflaps må brukes aktivt.

Quicksilver

• 3 weeks later...

Hadde 7 voksne og 2 barn i min, var ikke noe problem å den i plan.. men det tar selvsagt litt mer tid enn "tom" båt.

Mitt problem er at mercruiseren på 4,2L blir veldig varm hvis jeg kjører på toppfart, jeg kan max ligge på max i 3-4 min, da bikker tempmåler nålen over på rødt....

Har og problemer med baugpropellen, når jeg har skrudd på strøm på joystick og beveger denne sier det bare !klikk" foran i baug, prøver jeg mer skjer det ingenting.

Noen tips ?

Båtlig hilen fra Kjell

Gratulerer med 780! Jeg har også en slik, men litt eldre (1995) hvor det sitter en 180 hk Mercruiser. Med denne motoren planer båten ved 17 knop, og har en gps-toppfart på 26-27 knop. Cruiset fint over Gula Humpen i sommer i 18-19 knop, selv om det var passelig med sjø der. Så 200 hk motoren din fungerer sikkert veldig bra!

Uansett er det en genial plassutnyttelse i denne båten tross smal bredde. Jeg er 1.90 høy og sover greit i midtkabinen sammen med samboeren.

Imidlertid bør du være litt forsiktig med å bruke flaps i høy hastighet - jeg fikk noen overraskelser når jeg eksperimenterte med flapsene i fjor, hvor du kan få en voldsom krengning i løpet av få sekunder (de reagerer raskt - og det er jo en helplaner). I normalt rolig farvann går båten min best (raskest) på full fart med flapsene helt oppe - og så korrigerer jeg litt avhengig av sjø. Men dette kan selvsagt være litt annerledes med andre motorvarianter.

Og baugpropellen kommer du til å bli glad i :smiley:

Ally, gi meg gjerne et tips hvis du finner ut en fin løsning for ventilering av toalettrommet!

Imidlertid bør du være litt forsiktig med å bruke flaps i høy hastighet - jeg fikk noen overraskelser når jeg eksperimenterte med flapsene i fjor, hvor du kan få en voldsom krengning i løpet av få sekunder

Støtter meg til denne. Har selv hatt en slik 780 for et par år siden, og var veldig fornøyd med båten bortsett ifra reaksjonen på flapsene. Skvatt "litt" første gang båten la seg over og gravde seg ned :sailing: Veldig god plass utnyttelse, kvalitet osv.

hehe.. dette med sensitive flaps fant jeg ut av på min 610 også, er ikke mange trykkene som skulle til..

Jeg kjørte dem ned et stykke paralelt, så ga jeg sakte gass og når jeg merket at båten begynte å legge seg ned i plan trimmet jeg planene helt opp.. så korrigerte jeg med et par små trykk bare for å kompansere for balansen. etter 3-4 turer så sitter dette i fingrene og går automatisk.. :)

Lykke til med ny båt :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei! hyggelig med litt Nor-Dan prat. har gledet meg som en unge til denne tiden,kjøpte meg selv en 780 , 2006 mod i høst og har som andre en liste med småting som må på plass. Nå er det jo båtmesse på Lillestrøm med sikkert mange gode tilbud :flag: Er også ute etter en god løsning med utlufting på toalett.Noen som har ide? Skal også montere en ekstra lensepumpe som tar unna 140l i min, med lysdiode og alarm . Driver også med forberedelser til montering av Ilas 500W innside med fjernkontroll som også styrer baugpropellen. Har hatt mange overnattinger i en Hansvik 16,5 Familie jeg og kona ,men med 2 barn etterhvert i Nor-Dan 610 :sweat: og nå 780, føler jeg vi har masse plass :sleep: .