Jump to content

Nordan 780, erfaringer?

Ilasekspressen

Recommended Posts

Gleder meg til å begynne med vårpussen, men fortsatt er det mye snø her i Engelsviken.Regner med å hente ny båten frem fra vinterdvalen innendørs i månedsskiftet.

Er det problemer med utlufting fra toalettet?Har jo ikke fått sjekket dette ennå.

Anker vinsjen fra ILAS passer bra til denne båten.De fleste som er levert fra fabrikk med ankervinsj er ILAS iInside 500W.Skal du ha skålanker eller Bruce anker.

Vil anbefale 7,5 kg Bruce til denne båten,sitter bedre enn 12 kg Skålanker. Enkelt å montere denne ankervinsjen,følg bruksanvisningen så går det helt greit.

Er det andre her som har erfaringer angående denne båtypen er jeg takknemlig for innspill. :flag:

Skal sette på 10kg skålanker etter og ha testet ut dette på 610 i fjor. Har nå økt med 2kg. Nor-Dan boats anbefalte dette i Mjøsa og jeg kunne bare komme og bytte. Vi bruker badeplattformen ved bading ,og med små barn synes jeg dette også er veldig skånsomt. Når vi (min drøm) tar den med sørover for og utforske skjærgården :fishing: skal jeg nok ha på bruce anker. Angående toalettet synes jeg det høres greit ut og få drittlufta ut :eek: man vet jo aldri :discuss: sitter veldig langt inne og ta hull i skroget til ventil :nono:

Utfordringa mi med ankervinsjen er at når båten blir bestilt uten ankervinsj,setter de inn ei dør der gjennomføringa skal være. denne synes jeg blir for dominerende med stål. derfor har jeg fått tak i ei glassfiberplate som jeg setter fast litt utenfor der karmen har vært. Deretter en stålplate på innersida som dekker godt utenfor hullet. Gleder meg til og begyne. Kunne også tenkt meg og byttet ut litt lys med dioder,men det jeg har prøvd hittil blir veldig hvitt. Skal montere ekstra slangestuss fra Wallasen og inn til der ungene ligger (fra der lampeoljetanken er og rett inn mot bena)Deler kr 200+ arbeid.

Som sakt en veldig bra båt med mye fine løsninger du har fått deg her!

Ang bruk av trimflaps er dette bare en vane. Må liksom ikke holde knapen inne for opp eller ned, men heller gi den et trykk eller to, er ikke mye som skal til. Dette er jo som på alle andre båter og bare en lek så lenge en vet hvordan det virker :)

Ang lufting på toalettet, er det på min orginalmonter elektrisk vifte. Dette funker som bare det. Men luktprobleme er vel ikke være her enn hjemme :)

200 hk fuker bra og gir en toppfart på ca 32.

Skulle det være noe, har de jo en veldig god service på minesund, som svare på det meste og gir topp service.

Kjempefornøyd med båten!

Som sakt en veldig bra båt med mye fine løsninger du har fått deg her!

Ang bruk av trimflaps er dette bare en vane. Må liksom ikke holde knapen inne for opp eller ned, men heller gi den et trykk eller to, er ikke mye som skal til. Dette er jo som på alle andre båter og bare en lek så lenge en vet hvordan det virker :)

Ang lufting på toalettet, er det på min orginalmonter elektrisk vifte. Dette funker som bare det. Men luktprobleme er vel ikke være her enn hjemme :)

200 hk fuker bra og gir en toppfart på ca 32.

Skulle det være noe, har de jo en veldig god service på minesund, som svare på det meste og gir topp service.

Kjempefornøyd med båten!

Er det Mercruicer 4,2L du har ?

Jeg har max fart på 36knop ¨med 4,2D

Hei

Var i båten i helgen en tur og tok da et bilde av skapet jeg lagde under trappetrinnet for parafinkannen.

Jeg fjernet den ene braketten til trinnet (i og med at trinnet er festet i veggen).

Brukte to plater av finer som jeg hengslet på to steder og kledde med disse med skrogtrekk.

Kannen jeg fikk plass til var på 2,5 liter.

baat_004.jpg

Jeg kommer med tilbakemelding på hvordan jeg evt. løser lufting av toalettet.

Flott med bilder også! Er det flere med smarte løsninger? Skal montere lyskaster på targa bøyle,noen som har erfaring med det? Vil den kaste lyset frem , eller er den for nærme kalersjen. Hvordan oppfører xenon lyset seg på vannet?

Skulle gjerne sett med bilde hvordan utluftinga på toalettet er plassert

Har og problemer med baugpropellen, når jeg har skrudd på strøm på joystick og beveger denne sier det bare !klikk" foran i baug, prøver jeg mer skjer det ingenting.

Noen tips ?

Båtlig hilen fra Kjell

Dette fant jeg ut av og, var noe så enkelt som dårlige batterier.......

Dæven døtte som den baugpropellen trekker trekker støm..

Takk for mange svar og erfaringer fra 780 eiere.

Baugpropell tar mye strøm, motoren bør vel helst være igang når vi bruker den?

Jeg har en 2,8 liter Mercruiser 200hk i min båt. Håper dette holder til mitt bruk, blir spennende

å de hvor fort den går opp i plan. Har vært vant til Nidelv 23 med 200 hk V-8 bensinmotor.

Forbruket regner jeg med at er mye bedre på denne båten.

Har lagt ut gamle båten på Finn,masse repons. Kan jeg ha satt for lav pris?

Skal nok bygge om som beskrevet ovenfor,plkassering av kanne for drivstoff så veldig fint ut.

Er det andre som har smarte løsninger, så skriv om det her!!!! :flag:

• 3 uker senere...

Nå er båtpussen i gang!!Har hentet båten fra vinterdvalen. Moro å sjekke om alt virker som det skal, har ikke prøvd båten før jeg kjøpte den.

Regner med at det som virket før opptak også virker etter en lang vinter.

Er det mange som har batterilader koblet til landstrøm i båten sin? Er det noen ladere som kan anbefales? Er det mye montering? Bør laderen stå plassert i nærheten av batteriene?

Kunne tenke meg lademuligheter når båten ligger

ved brygga. Eller er det ikke nødvendig? Noen som har erfaringer med dette?

Har startbatteri og 2 forbruksbatterier på 105 Amp.

Ønsker alle båtplasses medlemmer en God påske!!!!! :seeya:

• 2 uker senere...

På min sitter det en Laddax batterilader ved siden av batteriene.Kjekt med tanke på at batteriene alltid er oppladet. På vinterstid er det bare å plugge inn ledningen en gang innimellom. Nå skal jeg snart hjem fra jobben og fortsette med monteringen av ankervinsj .Herlig tid!!

• 2 måneder senere...

hei carlos!

jeg vurderte denne for ett par mnd siden,og hadde vel egentlig bestemt meg.

det er virkelig en flott båt!

etter litt synsing frem og tilbake på finn kom jeg over en sealine s23.en noe sjelden båt i norge,men svært populær i bla england.

båten er 7,6 meter lang og er ganske lik når det størrelse,men den føles mye større,og har en kvalitet og finnish som fikk mitt hjerte til å smelte!

mitt tips er:ikke kjøp den nordan båten før du har sett på en slik en.

ligger en til salgs på finn nå.

bor du i bergensområdet er du hjertlig velkommen til en testtur! :seeya:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

• 1 år senere...

Vi vurderer kjøp av nor-dan 780 til neste sommer, og lurte på hvilken motor folk anbefaler?

Bør man se på denne båten før man kjøper fra en forhandler utenbys?, tenker da på at båten er trang og smal som noen nevner her.

Ellers noe annet å tenke på? Hvor får man f.eks tak i deler til disse?

Hva er riktig pris for en 06,07 mod?

Hvilket utstyr bør man ha på båten?

• 3 år senere...

Hei folkens!

Etter div Google og BP søk så kom jeg over denne tråden fra 2011, tillater meg å låne den litt da jeg vurderer å benytte "høstprisene" til å gå til anskaffelse av en Nordan 780. Har dog ett par spm som jeg hadde håpet noen kunne hjelpe meg med svaret på :)

1. Kjøleskap i døren - Mulig en fornuftig løsning, men antar at det går på bekostning av kapasiteten og at det i tillegg kan virke forstyrrende for de som eventuelt måtte ligge å sove når kapteinen skal hente seg forfriskninger :cheers:

Etter min vurdering er tilstrekkelig kjølekapasitet undervurdert i mange båter, en løsning med romslig kjølebrønn er min favoritt :)

Er det noen som har kommentarer på kjøleskapet, eventuelt erfaringer med å etter montere kjølebrønn i denne båten?

(Benytte et av rommene ute - under salongen)

2. Batterikapasitet - Etter hva jeg kan se så leveres båten originalt med 2 x 70A, noen som kan være i snaueste laget hvis man ligger ute i lengre perioder. Er det plass til å øke batteribanken i disse båtene?

Hei, det er det minste isoterm kjøleskapet som er montert. 42 liter tror jeg det er, litt vell lite. Skulle ønske at det var plass til størrelsen over.

Jeg har 3x 70 amp batterier. Etter en helg må jeg som regel starte motoren for å få nok spenning til å starte kokeapparatet.

Det er vel viktigere ting å vurdere på disse båtene enn dette, så som:

- motorstørrelse for å få den greit i plan

- motortype og drev!!

- sjøegenskaper (noen vil hevde at de er dårlige)

- stabilitet(noen vil hevde at båten er rank og svært utsatt ved vektforskyvning i båten - blir liggende skjevt i sjøen)

- hvordan er køyene? Trang stikkøye, eller hur?

- utstyrsnivå.....

Dette er kanskje allerede tatt stilling til og ok, eller hur?

mvh Bergen Dørk

Hei, det er det minste isoterm kjøleskapet som er montert. 42 liter tror jeg det er, litt vell lite. Skulle ønske at det var plass til størrelsen over.

Jeg har 3x 70 amp batterier. Etter en helg må jeg som regel starte motoren for å få nok spenning til å starte kokeapparatet.

Takk for info :)

Helt enig i at det minste til Isoterm blir i det minste laget ja. Skal vi ha med mat til familien en helg + litt drikke så blir det vel problemer.. Har du vurdert å montere inn ekstra kjøleskap/boks?

3 x 70 amp - Antar at det er fordelt med ett for oppstart og to til forbruk?

Redigert av Byomsen (see edit history)

Det er vel viktigere ting å vurdere på disse båtene enn dette, så som:

- motorstørrelse for å få den greit i plan

- motortype og drev!!

- sjøegenskaper (noen vil hevde at de er dårlige)

- stabilitet(noen vil hevde at båten er rank og svært utsatt ved vektforskyvning i båten - blir liggende skjevt i sjøen)

- hvordan er køyene? Trang stikkøye, eller hur?

- utstyrsnivå.....

Dette er kanskje allerede tatt stilling til og ok, eller hur?

Du har helt rett Berget dørk - Mye som er viktigere en kjøleskap og batteribank..

Men jeg tillater meg likevel å mene at nok kjølekapasitet ofte er undervurdert - En svett ost på skiva og varm øl har en tendens til å legge en demper på stemningen.

Enig med Bergen Dørk! praktiske bruksegenskaper og sjøegenskaper teller absoludt mest i forhold til et båtvalg. Og selfølgelig ditt behov! Puter,kjøleskap varmer og utstyr er ting man ganske greit kan utbedre eller bytte ut om man har tenkt å ha båten i eie noen år. Det er kansje utstyr som er med på å høyne andrehåndsverdien uansett!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...