Jump to content

Hvaler i oktober.

Ben Sin

Recommended Posts

Hei

Når man har noen feriedager til overs, solen skinner og båten er på land. Hva gjør man da? Jo, man setter seg selv og kona inn i bilen, og reiser til Hvaler. Et sted vi kun har besøkt sjøveien. Det var stille og rolig der idag. Vi tok noen bilder for å videreformidle idyllen.

Først Viker. Et sted vi søkte ly engang. Hadde ikke så gode minner herfra for vi hadde en "frisk" tur inn. Uerfarne og skjelvne. Idag fremsto Viker meget idyllisk og rolig.

img_3929.jpg

Utsikt mot Tisler, og vi ser vel Nord Koster i bakgrunnen. Flatt hav.

img_3922.jpg

Vi stoppet også i Sand Marina. En flott og velstelt marina.

img_3947.jpg

Stille på pumpene idag.

img_3946.jpg

Noen voksne båter lå det i havna også.

img_3942.jpg

Og en "hyggelig" en.

img_3945.jpg

Her er vi i Walter_S land. Jeg var så dum at jeg ikke hadde kontaktet ham på forhånd, for da hadde jeg sikkert fått tatt en titt på kombisjarken. Eller hva tror du Walter?

Kjøkøysund tatt ut av ruta i fart.....

img_3953.jpg

Så gikk turen til gamlebyen i Fredrikstad, hvor jeg aldri har vært før. Hit må vi tilbake til sommeren!! Og så en tur til Fredrikstad sentrum hvor jeg heller aldri har vært. Kun sett byen fra elva. Sikkert mer fart og spenning her også om sommeren. Vi la merke til at utvalget i Kinarestauranter og Pizzasjapper er stort i denne byen......

En flott dag i oktober, selv uten båt.

...Her er vi i Walter_S land. Jeg var så dum at jeg ikke hadde kontaktet ham på forhånd, for da hadde jeg sikkert fått tatt en titt på kombisjarken. Eller hva tror du Walter? ...

Helt klart, ØH - jeg er stort sett hjemme hver dag og 'pusler' i eller rundt båten. Det er alltids hyggelig med besøk og BP-medlemmer er alltid velkommen her på Tangen! :yesnod:

img_3953.jpg

Stokken Marina / båtsenter du kjørte forbi der...

Fin liten fortellig og fine bilder her, ØH!

:seeya:

Lagt til:

Hvis noe er i nærheten så bor jeg her ---> ACFWCAIDai1b.jpg

Mere info her:

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det var for høyt rekkverk på brua til å få tatt et godt bilde av Kjøkøysund Walter. Godt du korrigerer. :wink:

Et spørsmål som egentlig ikke har noe med Hvaler å gjøre, (men det er så nærme at det kan vi godta..) er hvordan det er med gjesteplasser i Fredrikstad? Om sommeren altså.

...Det var for høyt rekkverk på brua til å få tatt et godt bilde av Kjøkøysund...

Det gjør ikke noe, ØH - legger ut 2 opptak fra samme sundet for deg! :wink:

kjoekoeysund20021bp.jpg

Kjøkøysundet sett sørfra, mot Kjøkøy-bru:

kjoekoeysund20022bp.jpg

Samme sund, men sett nordfra - fra Kjøkøy-bru mot sør. Man ser såvidt Puttesundbrua, den gang i 2001 uten disse tårnene. Bildet over ble tatt fra nordenden av Puttesund-brua.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Et spørsmål som egentlig ikke har noe med Hvaler å gjøre, (men det er så nærme at det kan vi godta..) er hvordan det er med gjesteplasser i Fredrikstad? Om sommeren altså.

Spørs om vi kan godta det, da..... :smiley:

Det er gjesteplasser langs kaiene i Vesterelva. Kråkerøy båtforening har gjesteplasser i Nøkledypet båthavn (anløp først og fremst fra Glommas hovedløp, dvs fra øst).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Ja, det er langs bryggepromenaden, sånn omtrent fra Kråkerøbrua og nedover (altså i strømretningen) mot der "Båtbua" holder til. Det ser ut for meg som om det er strømuttak langs Vesterelva, iallfall ved det skuret der informasjonen er. Jeg har ikke ligget i Vesterelva som båtturist, bare i Nøkledypet - og der er det strøm (elektrisk, altså - i tillegg til strømmen i selve Nøkledypet).

Edited by JanT (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk