Bitteliten Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 (edited) Så annonse i siste MBY. Helside i 4 farger. Overskriften var Erueka kan være det er en innovasjon for dem - men for resten av verden er det vel i en viss grad kjent at en propell kan monteres på en slik innretning. Agregatet får hydraulisk clutch Lurer på om de har et samarbeide med Yamaha på dette drevet. YANMAR INTRODUCES ITS OWN STERNDRIVE October 2008 The ZT350 is an all-new sterndrive, designed and manufactured by Yanmar Marine for use with its BY and LP series diesel engines. The quiet, hydrodynamic ZT350 has a new type of hydraulic clutch for smooth operation, precision-forged gears to add durability, plus two counter-rotating propellers to maximise acceleration and enable tight-hold tracking. Its large rudder dimensions allow superior handling on single and twin-engine boats. Weight with propellers is just 112kg. With maximum power 350mhp (257kW) at 3,800rpm input the available gear ratios are 1.65 and 1.78. At a maximum 260mhp (191kW) at 4,000rpm, gearing is 1.97 or 2.18. Aimed at the repowering market as well as new craft, the new Yanmar drive has the same installation dimensions as compatible units currently available in the market. fra yanmarmarine.com Leser at drevet veier 112 kg!! Det er jo mer en DPH drevet til VP. Edited October 16, 2008 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
TideRace Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 (edited) Spennende. Det har vært spekulert lenge i samarbeidet mellom Yamaha og Yanmar. Yamaha sitt Hydra-drev er hydraulisk og har vel vært vurdert som en av de beste og mest spennende drev- konstruksjonene, men uten at dette har løftet salgstallene. Yamaha har hatt drev, men ikke motor-serie, og da blir man hengende etter. Dersom Yanmar med dette lanserer Hydra-teknologien i en ny oppdatert versjon i eget navn, er dette en av de mest spennende lanseringene på lang tid. Mercruiser og Volvo fortjener en konkurrent i samme klasse i et marked hvor det ellers er lite å velge i. Yamaha Hydra-drevet .... likheten er slående: Edited October 16, 2008 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
Mix Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Spennende. Men litt trist at de satser på denne hekkans drev driten. Men det er vel kunder som etterspør dette. Får håpe drevet er i velkjent Yanmar kvalitet, og ikke som resten av hekkansaggregatene på markedet. Quote Link to post
TideRace Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Det som gjør Hydra-teknologien spesiell er at den er tvers gjennom hydraulisk. Bak dekslene er derfor konstruksjonen en helt annen enn de tannhjulsbaserte konkurrentene. Jeg kan ikke nok om dette, men har forstått at dette borger for en unik driftsikkerhet og levetid. Quote Link to post
bellen Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Meiner du at propellen er drevet hydraulisk av akslingen frå motoren? Quote Link to post
TideRace Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Yesss.... har forstått det slik. En slags hydraulisk clutch-mekanisme. Regner med at det nye Yanmar-drevet vil få stor oppmerksomhet fremover, så bedre beskrivelser enn mine begrensede kunnskaper vil sikkert dukke opp snart. Quote Link to post
Bitteliten Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 De gamle hydradrive drevene fra 90 tallet hadde en lei tendens til å havarere etter et par hundre timer i følge Windy som monterte noen av disse Det sies fra "informert hold" at VP kommer med joy stick styring for drev neste sesong - og at de kan ettermonteres. Skal bli spennende og se dette også. Quote Link to post
TideRace Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 De gamle hydradrive drevene fra 90 tallet hadde en lei tendens til å havarere etter et par hundre timer i følge Windy som monterte noen av disse Det stemmer det, Bitteliten. Årsaken var den samme som Bravo-drevene da disse ble koblet til Yanmar`s høye dreimoment. Som kjent utviklet Mercruiser X-drevene i forsterkede utgaver. Jeg regner derfor med at Yanmar har brukt både ingeniørene sine og tiden godt siden 90-tallet Quote Link to post
Mix Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 (edited) De gamle hydradrive drevene fra 90 tallet hadde en lei tendens til å havarere etter et par hundre timer Og nå i 2008 er det motorene i D-serien som har en lei tendens til å havarere etter ett par hundre timer. Går utviklingen fremover ? Edited October 16, 2008 by Mix (see edit history) Quote Link to post
Bitteliten Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 Det stemmer det, Bitteliten.Årsaken var den samme som Bravo-drevene da disse ble koblet til Yanmar`s høye dreimoment. Nja - det var vel slik at Yamaha drevene var koblet til Yamaha motorer også. Het ikke de ST ett eller annet da? Og nå i 2008 er det motorene i D-serien som har en lei tendens til å havarere etter ett par hundre timer.Går utviklingen fremover ? Jeg er av de uheldige jeg da - som ennå ikke har fått nye motorer på garantien.... Quote Link to post
TideRace Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Nja - det var vel slik at Yamaha drevene var koblet til Yamaha motorer også. Het ikke de ST ett eller annet da? Joda, det stemmer, men Yahama sine diesler hadde samme "problem", altså bokstavelig talt knusende høyt dreimoment. Jeg skrev ikke at Yanmar og Hydra gikk dårlig sammen, jeg henviste bare til den mer kjente problemstillingen som i sin tid hadde de samme problemene, Bravo-drev koblet til Yanmar. Quote Link to post
bjoris Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 (edited) De gamle hydradrive drevene fra 90 tallet hadde en lei tendens til å havarere etter et par hundre timer i følge Windy som monterte noen av disse Det sies fra "informert hold" at VP kommer med joy stick styring for drev neste sesong - og at de kan ettermonteres. Skal bli spennende og se dette også. Jeg har hatt Hydradrev, fantastisk drev som kobler inn lydløst! Det var også 100% driftssikkert i de 500 timene min båt hadde gått når jeg solgte den. Iflg Yamaha Norge så røyk det noen i starten, det var nedre veksel som ble for svak for disse sekserene når båten ble kjørt over lang tid (altså varmgang). Dette ble fikset og problemet var eliminert iflg Yamaha Norge, altså fikset på 90 tallet en gang... ? Vel, det er jo veldig bra for alle at det blir mer konkurranse på dette markedet. Jeg hadde drevet på en 370, 165 hk 4 syl og den hadde ikke knust noen drev svarte de hos Yamaha Norge... Til info for hva det er verdt, en finne vel div tråder om dette også her på plassen... Edited October 17, 2008 by bjoris (see edit history) Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
roaldbj Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Det har blitt litt flere artikler om det nye drevet til Yanmar, se bl.a. her: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=324676&cat=5867 Quote Link to post
TideRace Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 (edited) Her er en artikkel som beskriver erfaringene med ettermontering og testkjøring med Riviera 925. Her er bilder. Edited October 31, 2008 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
liberty Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Det er rart at Yanmar ikke kommer med et drev som kunne passe på 6LY serien som hadde vert en konkurent til Volvo D6 det nye drevet har max 650Nm som er mindre en Yanmar 6LP sitt moment YANMAR ZT350 SPECIFICATIONS SUMMARY Maximum Horsepower 350mhp @ 3800rpm / 260mhp @ 4000rpm 257kW @ 3800rpm / 191kW @ 4000rpm Maximum Input Speed 4000rpm Maximum Input Torque 650Nm (350mhp @ 3800rpm) 460Nm (260mhp @ 4000rpm) Quote Link to post
Teerex Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 (edited) Meiner du at propellen er drevet hydraulisk av akslingen frå motoren? Neida det er koblingen/clutchen mellom motor og drev som har hydraulisk inn og utkobling. Det er fortsatt tannhjul/drev i drevet som overfører kraften til proppen. "Det stillegående, hydrodynamiske ZT350 har en ny type hydraulisk clutch for mykere innkobling, presisjons-smidde tannhjul for lang levetid, to kontra-roterende propellere... " Edited November 2, 2008 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Frøken Fryd Posted November 4, 2008 Share Posted November 4, 2008 Synes det var mange likheter med Mercruiser bravo her... Quote Link to post
Ben Sin Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Du har nok helt rett i det Frøken. Sitat fra båtmagasinets test: Drevet er laget innomhus, men Yanmarfolkene legger ikke skjul på at man har skjelet en del til den jobben Brunswik og Mercruiser har gjort de siste årene. Derfor er også systemet kompatibelt med mye av de delene som finnes på SX revene til mercruiser. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.