Jump to content

Trekke opp igjen seter


Batdilla

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tenkt å trekke opp igjen setene i Selco'en. Leste om en som anbefalte skumgummi type Boat SX-35U og skai type Boat RF-QS98. Denne skumgummien skal visstnok tåle å bli gjennomvåt, tørker fort og er slitesterk. Ifølge samme person fåes dette hos marine forhandlere og hos noen Byggmakker forhandlere. Jeg har sjekket med Byggmakker og de kjenner ikke til dette. Noen som vet hvem som forhandler dette?

 

Har noen gjort noe tilsvarende - trukket opp igjen seter i båter hvor det må påregnes litt vannsøl? Hva brukte du som stopping og trekk? Noen som har tips, gode råd og erfaringer å dele i forbindelse med en slik operasjon?

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Hvis Du tar kontakt med Skumplastfabrikken, kan de ganske så sikkert hjelpe Deg. De holder til på Hønefoss, og har tlf.nr. 32 12 82 70. Og hjemmesida deres finner Du her:  http://www.skumplast.no/ Lykke til

 

Snakket akkurat med Skumplastfabrikken. De bruker bare vanlig skumplast til alle oppdrag og kjente ikke til andre typer skumplast.  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Det øyner meg at du bør ha skum med lukka celler og da må skummet støpes ut til den fasong du skal ha. Dette er nok fullt mulig bare du kommer i kontakt med den riktige.Spørs antakelig hva du er villig til å betale.

 

Her er to tips: HTS styling i Drammen, spør etter Lars Johnsrud  og  Måløy Møbel & Industrisøm i Måløy.   De er bla. disse som lager putene til Saga.

 

Se om du får kontakt med disse

Link to post
Share on other sites


TMe: Her er to tips: HTS styling i Drammen, spør etter Lars Johnsrud  og  Måløy Møbel & Industrisøm i Måløy.   De er bla. disse som lager putene til Saga.
Navnet i Måløy er "Måløy Båt og Industrisøm". Telefonnr. er: 57 85 12 30, og de er meget hyggelige å ha med å gjøre,og de er dyktige. Egen god erfaring med puter, trekk og kalesje til min Saga27.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Morten: ...Har undersøkt dette selv og fått info fra møbelsnekker som har trukket om båt sofa tidligere. Man skal bruke skumplast med tykkelse 8-10cm tykk. Skai til å trekke sofa med finner man billigst hos Maritim.no.

 

Antar det er snakk om helt vanlig skumplast da? Jeg begynner å helle til å bruke helt vanlig skumplast jeg også. Ved litt ettertanke er det begrenset hvor avanserte løsninger det er vits å legge opp til i en 31 år gammel Selco.  :yesnod:

 

Har tenkt litt på å evt. legge på plastikk mellom skumplasten og skaien for å beskytte mot den verste fukten. Og så la det være åpent under slik at væske og fuktighet kan trekke ut der.

Link to post
Share on other sites


Batdilla: Morten: ...Har undersøkt dette selv og fått info fra møbelsnekker som har trukket om båt sofa tidligere. Man skal bruke skumplast med tykkelse 8-10cm tykk. Skai til å trekke sofa med finner man billigst hos Maritim.no.

 

Antar det er snakk om helt vanlig skumplast da? Jeg begynner å helle til å bruke helt vanlig skumplast jeg også. Ved litt ettertanke er det begrenset hvor avanserte løsninger det er vits å legge opp til i en 31 år gammel Selco.  :yesnod:

 

Har tenkt litt på å evt. legge på plastikk mellom skumplasten og skaien for å beskytte mot den verste fukten. Og så la det være åpent under slik at væske og fuktighet kan trekke ut der.


 

 

Lars H: Beklager at jeg surrer. Bedriften het nemlig Måløy Møbel tidligere.

 

Batdilla: Gå for den løsningen du skisserer med lufting under.

 

Det kan kanskje tenkes at der finnes dem som kan sveise skai slik at man slipper sømmer som trekker inn vann. Hva med "teipa sømmer"???

Link to post
Share on other sites


TMe: ...Det kan kanskje tenkes at der finnes dem som kan sveise skai slik at man slipper sømmer som trekker inn vann. Hva med "teipa sømmer"???

 

Du sier noe. Sømmene hadde jeg ikke tenkt på. Hadde sett for meg å gjøre det rått og brutalt: Strekke det rundt ramma og poppe det fast på baksiden. Men ved ettertanke må kanskje trekkene formsys med tanke på ganske tykk skumplast? Hvis det blir nødvendig med sømmer hadde det kanskje vært kjekt med mest mulig tette sømmer og så kunne man kanskje behandle skaien med noe slik at den blir tettere? Første innskytelse var å lime sømmene på innsiden etter at de er sydd, men det ødelegger kanskje tråden? Hvordan er det med skai - går det ann å impregnere det eller behandle det med noe? Noen som vet noe om det?

Link to post
Share on other sites


Lasse: Til baatdilla: Har ikke peil på det du spør om, men hvordan går det egentlig med konebåten? Mener du skrev at den var full av vann i dobbeltbunnen, og at du skulle igang med omfattende restaurering.

 

Og så sporer vi av igjen...  :yesnod: Enig med vedkommende som nevnte at det er nettopp det som gjør det interessant. So here goes:

 

Restaureringen er i full gang den. Men på grunn av en litt ublid utetemperatur om dagen må inspeksjon og oppbygging av bunnen vente litt. Skulle det bli nødvendig å bygge opp igjen bunnen på nytt, har jeg fått såpass mange tips at jeg er slik rimelig trygg på hvordan jeg skal gjøre det. Tar andre ting så lenge. Har shinet opp flaggstang, vært hos kalesjemaker og bestillt ny kalesje, og nå har jeg som nevnt begynt å se på omtrekking av setene. Men parallellt med dette driver jeg også og suller med Snømannen. Så det er nok å henge fingrene i.

Link to post
Share on other sites

Båtdilla!  Jobber du noen gang eller??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...