Batdilla Startet 16.Desember.2002 Del på Facebook Startet 16.Desember.2002 Hei! Jeg har tenkt å trekke opp igjen setene i Selco'en. Leste om en som anbefalte skumgummi type Boat SX-35U og skai type Boat RF-QS98. Denne skumgummien skal visstnok tåle å bli gjennomvåt, tørker fort og er slitesterk. Ifølge samme person fåes dette hos marine forhandlere og hos noen Byggmakker forhandlere. Jeg har sjekket med Byggmakker og de kjenner ikke til dette. Noen som vet hvem som forhandler dette? Har noen gjort noe tilsvarende - trukket opp igjen seter i båter hvor det må påregnes litt vannsøl? Hva brukte du som stopping og trekk? Noen som har tips, gode råd og erfaringer å dele i forbindelse med en slik operasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 16.Desember.2002 Del på Facebook Svart 16.Desember.2002 Hvis Du tar kontakt med Skumplastfabrikken, kan de ganske så sikkert hjelpe Deg. De holder til på Hønefoss, og har tlf.nr. 32 12 82 70. Og hjemmesida deres finner Du her: http://www.skumplast.no/ Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 16.Desember.2002 Del på Facebook Svart 16.Desember.2002 Hei ! Seasit i Kristiansand lager/trekker om puter og har god greie på diverse matrialvalg som kan anbefales til forkjellig bruk Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Zorba i Bergen (55 18 65 10 ) har god greie på alt som heter setetrekk, kalesjer etc. De syr til og med tro kopier av originale setetrekk til bil/båt, bare bedre. Mye brukt av entusiaster. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Jonny39: Hvis Du tar kontakt med Skumplastfabrikken, kan de ganske så sikkert hjelpe Deg. De holder til på Hønefoss, og har tlf.nr. 32 12 82 70. Og hjemmesida deres finner Du her: http://www.skumplast.no/ Lykke til Snakket akkurat med Skumplastfabrikken. De bruker bare vanlig skumplast til alle oppdrag og kjente ikke til andre typer skumplast. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Ja, det var synd. Du får prøve å kontakte de andre Du har fått tips om her da. Og hold oss underrettet om hvordan det går, er Du snill. Dette er sikkert en aktuell sak for flere. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Det øyner meg at du bør ha skum med lukka celler og da må skummet støpes ut til den fasong du skal ha. Dette er nok fullt mulig bare du kommer i kontakt med den riktige.Spørs antakelig hva du er villig til å betale. Her er to tips: HTS styling i Drammen, spør etter Lars Johnsrud og Måløy Møbel & Industrisøm i Måløy. De er bla. disse som lager putene til Saga. Se om du får kontakt med disse Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 TMe: Her er to tips: HTS styling i Drammen, spør etter Lars Johnsrud og Måløy Møbel & Industrisøm i Måløy. De er bla. disse som lager putene til Saga.Navnet i Måløy er "Måløy Båt og Industrisøm". Telefonnr. er: 57 85 12 30, og de er meget hyggelige å ha med å gjøre,og de er dyktige. Egen god erfaring med puter, trekk og kalesje til min Saga27. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Morten Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 God dag. Har undersøkt dette selv og fått info fra møbelsnekker som har trukket om båt sofa tidligere. Man skal bruke skumplast med tykkelse 8-10cm tykk. Skai til å trekke sofa med finner man billigst hos Maritim.no... Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Morten: ...Har undersøkt dette selv og fått info fra møbelsnekker som har trukket om båt sofa tidligere. Man skal bruke skumplast med tykkelse 8-10cm tykk. Skai til å trekke sofa med finner man billigst hos Maritim.no. Antar det er snakk om helt vanlig skumplast da? Jeg begynner å helle til å bruke helt vanlig skumplast jeg også. Ved litt ettertanke er det begrenset hvor avanserte løsninger det er vits å legge opp til i en 31 år gammel Selco. Har tenkt litt på å evt. legge på plastikk mellom skumplasten og skaien for å beskytte mot den verste fukten. Og så la det være åpent under slik at væske og fuktighet kan trekke ut der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Morten Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Ja bruk vanlig skumplast med rett tykkelse. Hør med en lokal møbelsnekker ang hva man bør bruke mellom skumplast og skai trekket, de har helt sikkert noen mening/erfaring med ette. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Batdilla: Morten: ...Har undersøkt dette selv og fått info fra møbelsnekker som har trukket om båt sofa tidligere. Man skal bruke skumplast med tykkelse 8-10cm tykk. Skai til å trekke sofa med finner man billigst hos Maritim.no. Antar det er snakk om helt vanlig skumplast da? Jeg begynner å helle til å bruke helt vanlig skumplast jeg også. Ved litt ettertanke er det begrenset hvor avanserte løsninger det er vits å legge opp til i en 31 år gammel Selco. Har tenkt litt på å evt. legge på plastikk mellom skumplasten og skaien for å beskytte mot den verste fukten. Og så la det være åpent under slik at væske og fuktighet kan trekke ut der. Lars H: Beklager at jeg surrer. Bedriften het nemlig Måløy Møbel tidligere. Batdilla: Gå for den løsningen du skisserer med lufting under. Det kan kanskje tenkes at der finnes dem som kan sveise skai slik at man slipper sømmer som trekker inn vann. Hva med "teipa sømmer"??? Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 TMe: ...Det kan kanskje tenkes at der finnes dem som kan sveise skai slik at man slipper sømmer som trekker inn vann. Hva med "teipa sømmer"??? Du sier noe. Sømmene hadde jeg ikke tenkt på. Hadde sett for meg å gjøre det rått og brutalt: Strekke det rundt ramma og poppe det fast på baksiden. Men ved ettertanke må kanskje trekkene formsys med tanke på ganske tykk skumplast? Hvis det blir nødvendig med sømmer hadde det kanskje vært kjekt med mest mulig tette sømmer og så kunne man kanskje behandle skaien med noe slik at den blir tettere? Første innskytelse var å lime sømmene på innsiden etter at de er sydd, men det ødelegger kanskje tråden? Hvordan er det med skai - går det ann å impregnere det eller behandle det med noe? Noen som vet noe om det? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 17.Desember.2002 Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Til baatdilla: Har ikke peil på det du spør om, men hvordan går det egentlig med konebåten? Mener du skrev at den var full av vann i dobbeltbunnen, og at du skulle igang med omfattende restaurering. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 17.Desember.2002 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2002 Lasse: Til baatdilla: Har ikke peil på det du spør om, men hvordan går det egentlig med konebåten? Mener du skrev at den var full av vann i dobbeltbunnen, og at du skulle igang med omfattende restaurering. Og så sporer vi av igjen... Enig med vedkommende som nevnte at det er nettopp det som gjør det interessant. So here goes: Restaureringen er i full gang den. Men på grunn av en litt ublid utetemperatur om dagen må inspeksjon og oppbygging av bunnen vente litt. Skulle det bli nødvendig å bygge opp igjen bunnen på nytt, har jeg fått såpass mange tips at jeg er slik rimelig trygg på hvordan jeg skal gjøre det. Tar andre ting så lenge. Har shinet opp flaggstang, vært hos kalesjemaker og bestillt ny kalesje, og nå har jeg som nevnt begynt å se på omtrekking av setene. Men parallellt med dette driver jeg også og suller med Snømannen. Så det er nok å henge fingrene i. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 18.Desember.2002 Del på Facebook Svart 18.Desember.2002 Båtdilla! Jobber du noen gang eller?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.