Jump to content

Nå ble jeg usikker


bjoris

Recommended Posts

Jeg har en liten lekkasje på motoren fra ferskvannsiden. Denne skal fikses, men det tar tid litt tid før fabrikken kan komme og det har jeg forståelse nå som det er høysesong for slikt.

 

Det har til nå vært en uproblematisk lekkasje fra ferskvannsiden, jeg må etterfylle ca 5 dl pr time på marjsfart. På tomgang lekker det nesten ikke. På en testtur i går begynte motoren plutselig å bli varmere enn den har vært tidligere (de 15 timene jeg har hatt den). Tidligere har den lagt seg til ro på ca 84 grader nå ligger den stabilt på 90 grader (rolig marsjfart 3000 o/min, topp 3850).

 

Jeg har selvsagt sjekket sjøvannsfiler og at det er fylt på nok kjøleveske (jeg etterfyller etter hver tur). Men jeg syns kanskje det har kommet mer ut en det jeg får på igjen...

 

Jeg har derfor begynte å fundere på om det kan danne seg luftlommer eller liknende i systemet når det lekker ut og at kjølingen dermed ikke blir like effektiv, selv om det er riktig nivå i ekspansonstanken?

 

Andre som har opplevd det samme? (dette er en Volvo AQAD 41)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det vannet som du etterfyller må bli borte etterhvert for 5dl, etterfylling det er mye hver time.

sjekket slanger og koplinger, i bunn av båten. Er det varmeveksler på motoren eller har du "sløyfe" under båten??? Og heller ikke vann i olja??

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Har sjekket alt av avtapningskraner osv på motor. Vannet samler seg under motoren og er vann med frostveske så den saken er grei, altså ikke sjøvann.

 

Problemet er at jeg syns det kommer mer ut enn det jeg får på...! Derfor lurer jeg på om det kan danne seg luftlommer.  Det kan selvsagt også være at det kommer litt sjøvann også, men varmeveksleren er helt tørr og jeg har sjekket alt frem til den så det skal ikke være mulig. Derfor sitter jeg tilbake med denne luftlomme teorien...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Muligheten med luftlommer er nok til stede, har selv etterfylt ferskvann/frostvæske etter at jeg beveget slangene til varmtvannstanken og til varmeapparatet, det er noen meter med slange frem og til bake.

 

Høyeste punkt på systemet/slangene vil nok samle luft.

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...