Jump to content

Ship Shape


KnutH

Recommended Posts

Selv har jeg ikke erfaring med Ship Shape, men har også hørt folk som hevder at stoffet kan være litt for tøft for kalesjen, spesielt mot sømmene hvis kalesjen er noen år.

 

Og egentlig gjør Klorin samme nytten, Ship Shape er ifølge en tidligere tråd her, Klorin til 200 kroner literen ...  :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har en misstanke om at Ship Shape egentlig bare er vanlig Pingo Kraftvask av den typen man bruker på husveggen før man skal male huset.

Hvis du setter disse to flasker inntil hverandre og skrur av korken og lukter så vil du fort finne ut at dette er to forskjellige stoffer.

Ship-Shape er tøff og det skal den jo være for å fjerne det som den er laget for. Inneholder jo "snill" klor.

Kan nok ved ofte bruk være slem mot sømmene.

 

PS.

Ved bruk av Kraftvask på husveggen så pass på vinduene, den lager striper hvis den ikke blir skyllet av fort etter påføring.

Link to post
Share on other sites

Ship shape funker bra det. På lukten mistenker jeg at den inneholder Kastisk soda.

 

Min kalesje var virkelig møkkete da jeg kjøpte den. Tok først ship shape. Så lot jeg den ligge i grønnsåpe og klorin i to dager. Den ble mye bedre, men ikke helt ren.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Har brukt ShipShape. Den er meget effektiv og meget dyr.

Innholdet er 5% natrium hypokloritt, dvs vanlig klorin og opp mot 5% Natrium metasilikat. (et sterkt vaskemiddel)

 

Det koster omlag 5 kroner literen å fremstille. Det er tross alt mest vann.

 

2 deler klorin (den er 5%) og 1 del kraftvask gir litt av samme blandingen. (ikke helt da kraftvask også inneholder andre ting) Men heller ikke nødvendigvis dårligere.

 

ShipShape brukes med noen års mellomrom. Sterke greier. Cluet er å skylle grundig mange ganger i etterkant. Det er ikke bare å spraye på og skylle av. Aktiv jobbing med skurebærste eller grytesvamp må til for perfekt resultat. Og guffa skal jo tynnes 2-5 ganger før påføring.

 

Av dine 200 kroner tar staten 48 kroner i moms + emallasjeavgift. Fargehandleren tjener opp mot 70 kroner (det er mye). Litt frakt, litt produksjonskostnad, og litt mye fortjeneste til leverandøren. Ting koster.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...