sofa Startet 17.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 17.Oktober.2008 Hei Der vor eksosmaifoilen kobles til utløpet med den gummi mansjetten er den jo gaske tykk ( 1 cm )Så helt i framkant , runt selve eksos røret er det 3 små hull ganske symetrisk plassert rundt, jeg lurer på om dette er normalt eller om kjølevannet vill blåse ut der,Håper at jeg fikk forklart meg greit Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Når en eksosmanifold på denne motortypen så kan det svare seg å skifte den. Det har skjedd en del tilfeller hvor manifolen også er dårlig lenger inn, og hvis det oppstår lekkasje der så kan saltvann renne inn gjennom eksosventilene i toppen. En sylinder ruster da slik at motoren setter seg helt fast. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 De tre hullene er for at kjølevannet som først har gått gjennom motor skal kjøle ned eksosmanifold og så bli med eksosen ut av båten. Derimot er det en skillevegg i midten av denne manifolden og nettopp her tæres denne vekk og så får man problemer med at sjøvann/kjølevann renner feil inne i manifold og til slutt havner i sylinder/eksos utslipp i topp men først etter at man har stoppet motor. (Begynner med syl 4 i bakkant av motor). En annen feil som kan dukke opp er nettopp varmgang av motor. Manifold bør demonteres hvert 3 år for kontroll. Om du går på www.blocket.se eller ebay.com så bør du finne denne ny (uoriginal) til rundt kr 2.800-3.600,-. Har overhalt flere av disse B21...... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
sofa Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Hei Jorg-1 takker for svar, det var supert. Går det ann å pelle manifoilen fra verandre etter at den er demontert fra motoren og i så fall trenger jog noen form for manual ???? Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Nei...sorry....den kan ikke demonteres. Dette er en hel klump med støpejern. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.