Jump to content

Volvo d4 med galvaniserte slangeklemmer

Ribtjenester

Recommended Posts

Jeg har en d4 i båten, ved nermere studering er jo nesten alle slange klemmer er jo veldig dårlig forfatning. de er jo ikke syrefaste eller rustfrie.

De går jo nesten ikke ann og skru på etter drøyt 2 år i båten.

Er dette en feil på motoren min eller er Volvo så sinnsykt talentløse og korttenkte. :sailing:

Hvordan kan de gjøre en så dum ting?

www.ribtjenester.no

Kun forbrukerne kan snu en slik trend. Så lenge folk kjøper VP med de feil og mangler som er, lager VP motorene dårligere og billigere.

Kjøp motorer fra produsenter som prioriterer kvalitet.

En av mine tidligere kollegaer ved en båtprodusent/verksted sa at han skrudde på alle motorer UNNTATT VP. De gikk i stykker etterhvert som han skrudde, sa han...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Dette er vel ikke noe å lage en stor sak ut av! Da jeg skiftet ut min gamle Ford Sabb fra 1978 i fjor vinter, hadde den fortsatt halvparten av de originale slangeklemmene på plass. Og disse var i beste fall galvaniserte, noen av dem kun lakkerte! Hvis dine slangeklemmer er ubrukelige etter to år har du nok et rimelig fuktig og salt miljø i motorrommet! Syrefaste klemmer er helt klart bedre, men de fleste steder går det helt greit med galvaniserte. Resten av motoren er ikke syrefast den heller, så et rent og tørt motorrom og gjerne en dusj med CRC innimellom er nok ikke av veien for å holde motoren i stand utvendig.

Blir andre merker levert med kun syrefaste klemmer? Jeg mistenker at det er mye galvanisert ute og går....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
En av mine tidligere kollegaer ved en båtprodusent/verksted sa at han skrudde på alle motorer UNNTATT VP. De gikk i stykker etterhvert som han skrudde, sa han...

Og det har selvfølgelig ingenting med din tidligere kollegas kvalifikasjoner å gjøre, bare VP`s elendige kvalitet :nonod:

Edited by Seabiscuit (see edit history)

Gjorde samme oppdagelsen på mine to kad 32 fra 2003... Har aldrig hatt volvo bare yanmar og gjorde ganske store øyne når jeg så at flere av klemmene er spist opp av rust og er sinket :crazy: Blir faktisk irritert av og se at de bruker MØKKA klemmer og lakkvaliteten på disse grønne moringene er helt tragisk.. motorene hos meg har ruslet 290 timer siden 2003 og ruster som F rundt bunnpanne etc..

Yanmaren fra 1987 var like fin og hadde RUSTFRIE klemmer.. Dette er for dårlig mister jo ganke mye tilltro til VP når man ser dette..

Nå skall det sies at jeg alltid har sett med argus øyne på VP da det liksom er litt for mye grums med de.. men men.. jobben med og bytte ut ALT av klemmer er igang og motorene blir behørig pusset og stelt med så får håpe de holder :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Og det har selvfølgelig ingenting med din tidligere kollegas kvalifikasjoner å gjøre, bare VP`s elendige kvalitet :nonod:

He, he...tror ikke det. Han disekerte Cummins, Perkins og Yanmar ned til minste detalj og det var en opplevelse å følge med for en novise som meg. Jeg hadde 2 VP på den tiden. Han ristet bare på hodet da jeg endelig fikk ham ombord. Jeg måtte overhale toppene selv...men jeg fikk mye bruk for det jeg lærte av hans arbeid bare ved å se på!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Blir faktisk irritert av og se at de bruker MØKKA klemmer og lakkvaliteten på disse grønne moringene er helt tragisk.. motorene hos meg har ruslet 290 timer siden 2003 og ruster som F rundt bunnpanne etc..

Er helt enig og jeg kan ikke forstå at noen som kjøper motor til flere hundre-tusen lakser kan akseptere at det er slik.

Det må da være mulig å ha en forventning om at man ved normalt godt vedlikehold skal kunne klare å bevare motoren slik at den ser bra ut. Jeg har hatt VP og jeg fikk hakeslepp da jeg observerte at motoren så eldgammel ut etter bare et par år.

He, he...tror ikke det. Han disekerte Cummins, Perkins og Yanmar ned til minste detalj og det var en opplevelse å følge med for en novise som meg. Jeg hadde 2 VP på den tiden. Han ristet bare på hodet da jeg endelig fikk ham ombord. Jeg måtte overhale toppene selv...men jeg fikk mye bruk for det jeg lærte av hans arbeid bare ved å se på!

Ja, dette ble jeg jo mye klokere av. Innlegget formelig renner over av saklig argumentasjon.

Motoren min ruster som bare det den også, men jeg kastet meg over og begynte demontering av motoren i sta og kran bilen kommer på søndag for og heise den ut så den blir nok bra etter noen lag med ny lakk. og selvfølgelig med doble syrefaste klemmer overalt :smiley:

www.ribtjenester.no

Jeg har en vp 41B fra 1990. Samme type klemmer der, til og med den som står på eksos slangen. Den rustet av og hele motorrommet ble fylt med vann.

alle er nå skiftet til rustfrie slangeklemmer. Anbefaler alle som har VP i båten å skifte før de ryker.

Hei, har ikke innenbordsmotor selv, men blir jo meget betenkt m.h.t. VP, når De ikke en gang har syrefaste slangeklemmer på alle slangeforbindelser på sine motorer. Det burde vært påbudt med syrefast materiale i slangeklemmer i båt etter min mening. Når jeg også leser at noen må heise ut motoren etter 2 år for å utbedre rustskader på selve motorblokka ville jeg hatt store betenkeligheter med en VP motor. :nonod:

Ja, dette ble jeg jo mye klokere av. Innlegget formelig renner over av saklig argumentasjon.

Ikke alt for mye saklighet fra deg iallefall, om noe i heletatt...

VP har aldri brukt noe annet enn galvaniserte klemmer. :smiley:

Ehh...kremt...host...;-)

Det høres merkelig ut at D4`en din, BavariaMorten, må ut etter to år for å lakkes og skifte slangeklemmer. Min D6 er 3 sesonger og ikke en rustflekk å se. Slangeklemmene er selvsagt også like fine (selv om det burde vært obligatorisk med galvaniserte). Jeg er nøye med at det alltid her helt tørt overalt - i kjølsvinet og ellers.

Ingen av de 2-3 år gamle båtene med VP jeg har vært om bord i har heller hatt slike problemer.

Kan det tenkes at den har vært eksponert for svært fuktig miljø?

Du kan bli upopulær med slike utsagn.

Jeg har forstått at det ikke er "stuerent" å kritisere VP her på BP, men tok sjansen på å "stikke frem hodet" likevel.

Om jeg blir upopulær spiller ingen rolle, men ville tro at VP eiere ville satt pris på syrefaste slangeklemmer og bedre rustbeskyttelse av sine motorer i tillegg til andre omtalte problemer. :yesnod:

I motsetning til mange andre så kritiserer jeg vp selv om jeg har det selv nå.. har akkurat handlet båten, så "min" måte og gjøre ting på med og konservere motor utenpå med konservolje for og bevare lakk og hindre tæring har ikke hvert utført tidligere.. men att det er brukt Sinkede klemmer er skuffende.. et par av klemmene er meget rustet.. motorrom forøvrig er plettfritt da alt ble shinet opp ved motorbytte i 2003. Får bruke vinteren til og bytte klemmer og shine opp lakk på bunnpanne og lign så guttane har det bra :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Har problem med å forstå at galvaniserte slangeklemmer er opprustet etter 2 år. Min motor er en 1987 modell. Den har enda mange av de originale ikke rustfrie slangeklemmer montert. Bytter etter hvert som jeg ser behovet er tilstede.