Victora III Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 (redigert) Hva er det du sier her swande, mener du at det burde vært obligatorisk med dårlige slangeklemmer mener selvsagt syrefaste. Skrivefeil og Gud nåde de som har BÅDE Volvo Penta og Bavianara!! Dette var et interssant båtmerke, SW. Lages den av Bavianer? Eller var det et utsøkt understatment - en aldri så liten syrlig en - til oss Bavianer som kjøper disse båtene? Det rare er at VP er totalt dominerende - Bavaria er også markedsledere. Har det ikke alltid vært sånn at en da ligger lagelig til for hogg? Men gud bedre - la nå ikke dette også bli en Bavian-tråd! Redigert 18.Oktober.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Kan ikke bare være VP som er dårlig , hvis det ruster og må ut etter 2år er det mere som er galt trur jeg.Har en Volvo TD 70 ,båten er fra 84 og motor aner jeg ikke.Men du finner ikke rust og oljesøl nedi kjeller'n hos meg,kansje det har noe med vedlikehold å gjøre også ? Trur ikke noen motorer eller andre ting varer så veldig lenge jeg ,hvis vedlikeholdet er lik null.Er jo ikke bare å bytte filter og olje vil jeg mene.Greit å holde det rent og iorden der nede også,mulig jeg har helt feil her men trur ikke det .Det meste forfaller ved dårlig vedlikehold , syntes det er litt morro jeg å åpne luka og kunne gå ned uten å ta på kjeledressen . PS:Nå sier ikke jeg at du ikke har et godt vedlikehold ombord ,selv om du må ha ut motor etter et par år.Men trur det må være noe mere galt om den ruster så fort og er så dårlig , vært artig å sett bilder av den når du har tatt den ut imårra . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Skipper Worse Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Dette var et interssant båtmerke, SW. Lages den av Bavianer? Eller var det et utsøkt understatment Det var nok satirisk ment i retning av "hetserne". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Pelle Parafin Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Har selv en 41p motor 97mod. den har gått 1900 t. ser ut som ny.Ikke en rustflekk noe sted.Har det noe med vedlikehold å gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Om motoren ruster er det etter min mening dårlig vedlikehold. Alle vet at man skal dusje motoren men fuktfortrengende spray en gang i blandt. Min MD21B fra 1981 er uten en rustflekk. Selv ikke eksosbendet er rustet på denne som vanligvis er et stort problem. Men det er kanskje enda et problem som D-serien har?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ribtjenester Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Sånn da var motoren ute, blir gort og få syre grunna og lakt på et nytt lag med lakk. Alle slangeklemmer blir også selvføleglig i syrefaste Har tatt noe bilder men får ikke til og legge de inn her Redigert 19.Oktober.2008 av Bavaria.Morten (see edit history) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Ingar Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Selv ikke eksosbendet er rustet på denne som vanligvis er et stort problem. For ordens skyld, det ruster innenifra. Kan se fint ut inntil vannet spruter ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Jeg trodde båtmotorer rustet i filler i båter pga galvanisk tæring, og at dette ble unngått ved å ha en sink i salvann med en kobberkabel fra sinken og inn på motorblokka? (Hilsen en stakkar som nettopp har kjøpt ny original Yanmar turbo pga kjølekappa var opprustet) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
motor Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Kobberkabel? Trodde det var bannlyst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Jeg trodde båtmotorer rustet i filler i båter pga galvanisk tæring Med mindre du har motoren neddykket i saltvann foregår det ikke noen galvanisk tæring her! God gammeldags rust derimot, jo fuktigere motorrom desto mer rust.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kodvaag Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Det er far min, som er gammel maskinist, som sier at jeg må ha en sink i vannet og en ledning fra sinken og inn til motoren, for da vil sinken tæres i stedet for motoren. Er dette feil? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
rogeri Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Det ene må vel stå i forhold til det andre, vel? Erfaringene viser vel at de galvaniserte slangeklemmene langt overgår denne motorens levetid! Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) det vell være det vi kaller et slag under beltestedet Rogeri Redigert 20.Oktober.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Er dette feil? Ja!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Skipper Worse Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Nei, Kodvaag har rett og slik er/var det på Index sin båt også. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kodvaag Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Nei, Kodvaag har rett og slik er/var det Det sitatet burde jeg brukt som forum-signatur! SW, du er min beste støtte! Skal få pappa til å forklare hvorfor det må være sink i sjøen og ledning inn ved en senere anledning. Han bygde en halvfabrikata Joda 25 med 36 hk BMC i 1978, solgte i 1995, og jeg kan ikke huske en rustflekk på den motoren når han solgte båten. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
motor Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Jeg har vanskelig for å se at det er galvaniske strømninger på motorene utvendig. Derfor vil ikke sinken virke her. Noe annet er det sikkert invendig i kjølesystemet. Men jeg er ikke noen ekspert på dette. Men mener også å huske at kobber er uheldig som leder i denne sammenheng. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Nei, Kodvaag har rett og slik er/var det på Index sin båt også. Nå tuller du fælt! Etter motorbytte i fjor er jeg rimelig godt kjent i motorrommet, og jeg kan bestemt avkrefte at jeg har noen ledning mellom motor og anode! Og det ville heller ikke være noe stort poeng med en slik forbindelse. For at en anode skal beskytte noe som helst, må anoden og det den skal beskytte befinne seg i det samme medium, dvs sjøvann. Det eneste sjøvannet motoren er i forbindelse med er i kjølekretsen, og der er det egne anoder for å ta seg av eventuell tæring. Så jeg for min del ser ikke noe stort poeng i å kople motoren til anodene. Men det er klart, muligheten for at jeg tar feil er helt klart til stede her...... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 En skal være veldig forsiktig med å blande forskjellige materialer. Bruker en rustfritt, må disse være isolert bort fra motore, eller vil disse bli brukt som anode. Ved å isolere disse, menes med at de ikke må komme i kontakt med annet metallisk materiale. Det er her mange "brenner" seg, setter inn rustfrie deler sammen med stål / messing etc., men disse vil også få seg en overraskelse etter kort tid. I mange tilfeller er det bedre å bruke galvaniserte deler. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Nå tuller du fælt! Etter motorbytte i fjor er jeg rimelig godt kjent i motorrommet, og jeg kan bestemt avkrefte at jeg har noen ledning mellom motor og anode! Og det ville heller ikke være noe stort poeng med en slik forbindelse. For at en anode skal beskytte noe som helst, må anoden og det den skal beskytte befinne seg i det samme medium, dvs sjøvann. Det eneste sjøvannet motoren er i forbindelse med er i kjølekretsen, og der er det egne anoder for å ta seg av eventuell tæring. Så jeg for min del ser ikke noe stort poeng i å kople motoren til anodene. Men det er klart, muligheten for at jeg tar feil er helt klart til stede her...... Tror du skal kikke litt nærmere på installasjonen din. Anoden din har forbindelse med batteriet, og batteriet med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Er du helt sikker på at ikke en viss herremann hadde koblet sammen kjølevannsinntak og motor? Jeg er 99 % sikker på at det ble gjort samtidig med at stilken og hylsen ble sammenkoblet, anoder satt på roret + på enden av propellakslingen. Men jeg skal være i erkjennelse av at alderen kan ha gjort sitt her... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
rogeri Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Bruker en rustfritt, må disse være isolert bort fra motore, eller Hva med propellakslingen da, Flex? Den er jo rustfri og står i direkte forbindelse med motor, dog via propellakselflensen! Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Bruker en rustfritt, må disse være isolert bort fra motore, eller Hva med propellakslingen da, Flex? Den er jo rustfri og står i direkte forbindelse med motor, dog via propellakselflensen! Den er isoler bort via koblingen + at det er anode på denne. Redigert 21.Oktober.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Jeg har vanskelig for å se at det er galvaniske strømninger på motorene utvendig. Derfor vil ikke sinken virke her. Noe annet er det sikkert invendig i kjølesystemet. Men jeg er ikke noen ekspert på dette. Men mener også å huske at kobber er uheldig som leder i denne sammenheng. Kobber-strømper er vanlig å bruke til dette formålet - denne har stor lede-evne. Redigert 21.Oktober.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Den er isoler bort via koblingen + at det er anode på denne Den er IKKE isolert bort, og har aldri vært det heller på de 10-12 båtene jeg har hatt i mitt eie! Dette er ikke vanlig,du! Hvordan skulle denne isoleringen i tilfelle være gjort ? Da måtte du i tilfelle ha en plast/gummidemper ala Bullflex etc.! Det er vel langt fra de fleste som har montert sink-anode på propellmutteren, som etter mitt syn er eneste måte å få kontakt med sinken fra denne rustfrie akslingen. De aller fleste har cutlesslager med gummi eller nylonforing så å "sinke" hylsen har lite for seg,annet en for bevaring av selve hylsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.