flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Har du ikke sink på propellen / ei flex kobling - hva med motoren din? Har du ikke forbindelse her heller via anode? Redigert 21.Oktober.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Poenget er at den rustfri propellakslingen står i direkte kontakt med gørrjernet på motor og bronsjepropellen i den andre enden. Innbyrdes har de forskellige verdier i spenningsrekken og etter ditt utsagn måtte en regne med å få seg en overraskelse, var det ikke noe i den dur?. Da jeg oppfattet ditt utsagn om rustritt i kontakt med andre metaller er så skadelig!! Jeg har sink på propellmutteren, ror og hæljern, med forbindelse til felles punkt på batteriet!! Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Rustfritt kontakt med andre materialer - når de er i forbindelser med sjøvann - bør en være svært forsiktige med. Har en et annet metall som kan brukes som anode (her kan også brukes bløtt-stål) går dette bra, ellers vil det rustfrie bli brukt som tærings-ledd. Prøv å sett inn en rustfri ventil på et stål-rør - tror du vil få en stor overraskelse etter en tid Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Tror du skal kikke litt nærmere på installasjonen din. Jeg kjenner den rimelig godt etter hvert, vær du sikker... Er du helt sikker på at ikke en viss herremann hadde koblet sammen kjølevannsinntak og motor? Tanken har sikkert vært der, men utførelsen er det nok verre med! Det finnes ikke koplinger mellom motor/gjennomføringer og motor/anode, det er i alle fall 100% sikkert! Har den hatt dette før? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Kunne vært artig å sett bilder av den 2 år gammle motoren , sikkert en som kan fixe det her ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
BEG Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Jeg har en d4 i båten, ved nermere studering er jo nesten alle slange klemmer er jo veldig dårlig forfatning. de er jo ikke syrefaste eller rustfrie.De går jo nesten ikke ann og skru på etter drøyt 2 år i båten. Er dette en feil på motoren min eller er Volvo så sinnsykt talentløse og korttenkte. Hvordan kan de gjøre en så dum ting? Min D6 fra 2005 har for det meste rustfrie slangklemmer. Det gjelder både de små dimmensjoner, men også de virkelig store som det finnes noen av. Men, noen untak er det. Der er det brukt galvanisert. Jeg kan ikke se noe "mønster" i dette, f.eks at rustfritt alltid ble brukt på slanger som transporterte sjøvannet. Tror faktisk at man har brukt galvanisert og rustfritt, og med samme dimmensjon. Virker rart. Rust har jeg imidlertid ikke, men så er jeg også nøye med å holde rent og spraye med CRC før lagring. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Skuta Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Måtte sjekke dette på mine D4 fra 2005 i dag, så langt jeg såg var det bare brukt rustfrie klemmer Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Så jeg som har kabel til kjølevannsinntaket som er syrefast , den må jeg da fjerne ? Den har jo sitti der noen år , å jeg kan ikke se noen tydelige tegn på tæring .Men tenker jo litt da , når dere sier at det ikke skal være kabel til syrefast .Da har jeg forstått dette riktig eller ? Vært flott om en av trikkerane hadde dukka opp i denna tråden . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
flex Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Som innlegget tidligere, skrev jeg at rustfritt må være isolert vekk fra annet stål / være tilknyttet anode. Tror ikke du skal være nervøs siden inntaket ditt er knyttet til anode. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Kan det være galvansik tæring f.eks. i forbindelse med lading? Jeg må inrømme at min tidligere D4 også var plaget av rust, men der var det ingen beskyttesle mot krypstrømmer. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Kunne vært artig å sett bilder av den 2 år gammle motoren , sikkert en som kan fixe det her ? Tine III Jeg har masse bilder av motoren min men får ikke til og legge det ut her Litt amatør assa Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
hifo Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 du er ikke alene :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ribtjenester Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Godt og høre at jeg ikke er alene, jeg gjør jo som beskrevet jeg da, og det går jo bare ikke. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Tine IV Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Klarte ikke å legge inn bilder her sånn med en gang jeg heller , men leser du hvordan du gjør dette så går det nok .Eller så kan du sikkert få en fra teknisk til å hjelpe deg .Hadde vært artig å sett bildene da . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.