Jump to content

Volvo d4 med galvaniserte slangeklemmer

Ribtjenester

Recommended Posts

Poenget er at den rustfri propellakslingen står i direkte kontakt med gørrjernet på motor og bronsjepropellen i den andre enden. Innbyrdes har de forskellige verdier i spenningsrekken og etter ditt utsagn måtte en regne med å få seg en overraskelse, var det ikke noe i den dur?. Da jeg oppfattet ditt utsagn om rustritt i kontakt med andre metaller er så skadelig!!

Jeg har sink på propellmutteren, ror og hæljern, med forbindelse til felles punkt på batteriet!!

Rustfritt kontakt med andre materialer - når de er i forbindelser med sjøvann - bør en være svært forsiktige med.

Har en et annet metall som kan brukes som anode (her kan også brukes bløtt-stål) går dette bra, ellers vil det rustfrie bli brukt som tærings-ledd.

Prøv å sett inn en rustfri ventil på et stål-rør - tror du vil få en stor overraskelse etter en tid :smiley:

Tror du skal kikke litt nærmere på installasjonen din.

Jeg kjenner den rimelig godt etter hvert, vær du sikker... :yesnod:

Er du helt sikker på at ikke en viss herremann hadde koblet sammen kjølevannsinntak og motor?

Tanken har sikkert vært der, men utførelsen er det nok verre med! Det finnes ikke koplinger mellom motor/gjennomføringer og motor/anode, det er i alle fall 100% sikkert! Har den hatt dette før?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Jeg har en d4 i båten, ved nermere studering er jo nesten alle slange klemmer er jo veldig dårlig forfatning. de er jo ikke syrefaste eller rustfrie.

De går jo nesten ikke ann og skru på etter drøyt 2 år i båten.

Er dette en feil på motoren min eller er Volvo så sinnsykt talentløse og korttenkte. :sailing:

Hvordan kan de gjøre en så dum ting?

Min D6 fra 2005 har for det meste rustfrie slangklemmer. Det gjelder både de små dimmensjoner, men også de virkelig store som det finnes noen av. Men, noen untak er det. Der er det brukt galvanisert. Jeg kan ikke se noe "mønster" i dette, f.eks at rustfritt alltid ble brukt på slanger som transporterte sjøvannet. Tror faktisk at man har brukt galvanisert og rustfritt, og med samme dimmensjon. Virker rart.

Rust har jeg imidlertid ikke, men så er jeg også nøye med å holde rent og spraye med CRC før lagring.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Så jeg som har kabel til kjølevannsinntaket som er syrefast , den må jeg da fjerne ? Den har jo sitti der noen år , å jeg kan ikke se noen tydelige tegn på tæring .Men tenker jo litt da , når dere sier at det ikke skal være kabel til syrefast .Da har jeg forstått dette riktig eller ? Vært flott om en av trikkerane hadde dukka opp i denna tråden .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...