Sleipner93 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Hei mine båtvenner, nå trenger jeg jaggu litt hjelp her! Har lenge godt og ventet på og ta denne stempelsjauen på Sabben min siden ifjor. Da hadde jeg av toppen men tok aldri ut stempelet. Slipte ventilene med pinne med sugekopp og slipepasta. Kompresjonen ble desverre ikke bedre av dette så noe annet måtte være galt. Derfor idag begynte jeg og skru. Alt løsnet greit ved toppen da jeg "netopp" hadde hatt det av. Det eneste jeg ikke fikk av med mitt eget verktøy var skruene som holder (rådelageret?) og råden fast i veivakslingen. Disse skal vel trekkes til med 19kpm og da nyttet det ikke med det "småverktøyet" jeg hadde. Gikk opp til faren min og fikk lånt en lang arm og 19mm pipe på enden. Med denne løsnet det greit. Så skulle stempelet opp, her fikk jeg litt problemer, først greide jeg og miste stempelet "nedover" slik at olje ringen kom utenfor foringen. Og det er ikke bare bare og klemme denne sammen med fingrene og skyve stempelet opp samtidig med to hender inn den trange veivhusluka :crazy: Men det gikk til slutt etter mye banning og steiking og KØLsvarte hender... Tviler på mora mi er glad etter alle fingermerkene rundt omkring i huset.. Men NÅ var det jo bare og skyve stempelet opp. Men neida, jeg kom ikke lenger opp en centimeter cirka. Kunne ikke fatte til og begynna med hva som satt fast. Jeg trodde først det var noe inni veivhuset som kilte seg fast.. Men så kom jeg på at jeg har en rimelig god slitekant i foringen, så stempelfjørene kiler seg sansynligvis fast her... Hva i alle dager gjør jeg nå? Er det bare og bruke skikkelig makt på det? Stempelfjørene kan jo og skal sansynligvis erstattes. Men om jeg bruker makt må jeg jo presse imot på veivakslingen med en trebjelke eller noe slikt, denne har vel ikke noe godt av dette? Eller tåler den det fint? Walter og Hengefjes, hadde dere problemer med dette på stempelsjauen eller er det bare jeg som har så slitt foring Mvh Ørjan Quote Link to post
bellen Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 (edited) Ta ei rundfil og fil forsiktig vekk kanten, da trur eg du skal klare å få ut stempelet. Husk å hone foringa før du monterer tilbake stempelet. Om du skifter stempelfjørene og ikkje sliper vekk kanten, så vil mest sansynlig fjørene ryke på grunn av at dei nye har bedre pasninger og kjem lenger opp i foringa og stanger i slitekanten. Edited October 17, 2008 by bellen (see edit history) Quote Link to post
Diesel248 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Hei, Hørest spennande ut ogskru og fikse på SABB. (Alle våre har vert i toppstabd, så ventiljustering, kobling, stramming og etterteiting er det eg har vert med på) Kan du ikkej ta stempelet ut veivluka?, Det er vel forstort (Kraftigt ) Lykke til! Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sleipner93 Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Er ikke plass til og få stempelet helt ned en gang Tror også det er for stort til og få klemmt imellom veivakslingen.. Quote Link to post
lundberg Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Kan du få ner stempeln så mycke att du får ta veck ringarna o sedan ta upp den? Quote Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
Sleipner93 Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Tror ikke det, stempelet var i bunn når bare oljeringen stakk nedfor tror jeg. Men kan jo se på dette imorgen eventuelt... ! Quote Link to post
TMe Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Med ei god og skarp lagerskrape er det vanligvis ikke noe problem å fjerne slitekanten. Rundfil som "bellen" foreslår er neppe det beste verktøyet til denne jobben. Dog er det korrekt at slitekanten må bort for at de nye fjærene skal stange oppi. Vil råde deg til å få fagfolk til å vurdere tilstanden på stempel og foring. Dersom akseptabelt får du la foringen få en omgang med en "Flex hone" honebørste. Skaffe deg boka til Markussen og les deg opp på emnet. Quote Link to post
Diesel248 Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 Skaffe deg boka til Markussen og les deg opp på emnet. Hvilken bok? Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hifo Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 første mosebok. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sleipner93 Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 Ja hvilken bok er det snakk om TMe? Quote Link to post
TMe Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 http://www.nautisk.no/products/ka_e_det_det_e_vri_x12683 Quote Link to post
Diesel248 Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Ja det var bøker. Ser ut som antal bøker vil øke heime! Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Motordoktoren Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Jeg har fjernet slitekanten både på hjelpemotorer (1000kW) og bilmotorer (50 kW) ved å sette en liten smergelskive i boremaskinen (fås kjøpt på Biltema og hos jernvarehandlere) og så med nennsom frihånd slipe bort kanten. Man skal bare passe på ikke å slipe NEDENFOR slitekanten. Quote Link to post
Sleipner93 Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 (edited) Da har jeg gode nyheter til dere alle, stempelet er nå ute av foringen! Studerte slitekanten litt nøyere idag i bedre lys og fant ut at det burde gå om jeg ga stempelet litt god fart oppover. Så da trakkjeg ned stempelet og ga det god fart oppover så gikk det! Tok også øverste ring av stempelet for og så sette det ned i foringen. Glipen på stempelringen var på ca. 5mm. Hadde bare skyvelær for hånden. Sansynligvis 5,1mm. I boken står det at ringene skal skifes når de gaper mer enn 2mm. Min øverste ring (eneste jeg har sjekket til nå) gaper altså 3mm mer enn det.. Tyder på at her er det ting som er virkelig slitt... Edited October 18, 2008 by Sleipner93 (see edit history) Quote Link to post
index Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 5,1mm ! Utrolig at motoren i det hele tatt har latt seg starte! Men med en Sabb er jo alt mulig. Tipper det er på tide å kikke seg om etter en ny foring, samt naturligvis nye stempelfjærer... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Ja jeg er litt imponert selv at den har startet. Men ikke rart at den trengte olje for og starte.. Må nok få fatt på ny foring og stempelringer.. Men hvordan blir det da med stempel, må dette også nytt. Det må jo også ha en form for slitasje? Quote Link to post
index Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Muligens, men ikke nødvendigvis. Foringen slites mest i toppen, pga temp/kompresjon er størst her. Men det er foring og stempelringer som har fysisk kontakt, og derfor er det disse som slites mest. Så få målt stempel og foring med et mikrometer, og sammenlign med Sabbs spesifikasjoner! Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Mikrometer skal jeg få lånt. Far har visst dette på jobben. Kan jo være det bare er stempelringene som er skamslitt.. (Kan jo leve i håp.. ) Quote Link to post
index Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Man kan jo håpe ja! Men hvis du har såpass slitekant at du hadde problemer med å få ut stempelet så tyder det nok på en del slitasje i foringen også. Men om du fjerner slitekanten forsiktig, honer lett over sylinderen og monterer sammen igjen med nye stempelfjærer så er uansett tilstanden mye bedre enn den var før! Jeg gjorde dette på en bilmotor en gang (veteranbil) og motoren ble riktig bra den! Dette er nå ca 20 år siden, og motoren fungerer fortsatt fint etter hva jeg vet. Så om slitasjen ikke er for stor kan dette gå greit... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Jada hadde nok blitt bedre med nye ringer. Men det kan jo være greit og gjøre det skikkelig. Men først av alt må jeg jo måle hvor slitt foringen er. Jeg har planer om og ta en tur bort til Kystkultursenteret imorgen. Jeg kan jo høre om de har foringer liggende.. Quote Link to post
Diesel248 Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Oi, Men att den starter er sikkert Det Gjer alle SABB motorer. Kvalitet framfor kvantitet! Husk, når du no fikser dette skikkeligt, har du motor i over 50 år, til neste service! Hald oss oppdatert Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Smaapala Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Nå ser det vel kanskje ut som om slitekanten er større enn den virkelig er. Noe er vel antagelig sot. Hilsen Smaapala Edited October 18, 2008 by Smaapala (see edit history) Quote Link to post
SF Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Å så må du ikke glemme kamera gutt, bilder bilder bilder Quote 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sleipner93 Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Ja men når jeg har holdt på har det aldeles ikke vært lys nok til og bilder Skal prøve og få tatt noen bilder imorgen om jeg fortsetter da Quote Link to post
hengefjes Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hei Ørjan. Mine foringer var også ganske slitte. Det jeg gjorde for å få ut stemplene var å kile en trekloss mellom veiva og stempelstang (kan unngå å legge an direkte mot krumtappen). Så tvang jeg stempelet ut ved å vri på svinghjulet. Quote Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.