Jump to content

Får ikke stempelet ut av foringen - Sabb G

Sleipner93

Recommended Posts

Hei mine båtvenner, nå trenger jeg jaggu litt hjelp her!

Har lenge godt og ventet på og ta denne stempelsjauen på Sabben min siden ifjor. Da hadde jeg av toppen men tok aldri ut stempelet. Slipte ventilene med pinne med sugekopp og slipepasta. Kompresjonen ble desverre ikke bedre av dette så noe annet måtte være galt.

Derfor idag begynte jeg og skru. Alt løsnet greit ved toppen da jeg "netopp" hadde hatt det av. Det eneste jeg ikke fikk av med mitt eget verktøy var skruene som holder (rådelageret?) og råden fast i veivakslingen. Disse skal vel trekkes til med 19kpm og da nyttet det ikke med det "småverktøyet" jeg hadde. Gikk opp til faren min og fikk lånt en lang arm og 19mm pipe på enden. Med denne løsnet det greit. Så skulle stempelet opp, her fikk jeg litt problemer, først greide jeg og miste stempelet "nedover" slik at olje ringen kom utenfor foringen. Og det er ikke bare bare og klemme denne sammen med fingrene og skyve stempelet opp samtidig med to hender inn den trange veivhusluka :crazy: :crazy: Men det gikk til slutt etter mye banning og steiking og KØLsvarte hender... :crazy: Tviler på mora mi er glad etter alle fingermerkene rundt omkring i huset.. :lol:

Men NÅ var det jo bare og skyve stempelet opp. Men neida, jeg kom ikke lenger opp en centimeter cirka. Kunne ikke fatte til og begynna med hva som satt fast. Jeg trodde først det var noe inni veivhuset som kilte seg fast.. Men så kom jeg på at jeg har en rimelig god slitekant i foringen, så stempelfjørene kiler seg sansynligvis fast her...

Hva i alle dager gjør jeg nå? Er det bare og bruke skikkelig makt på det? Stempelfjørene kan jo og skal sansynligvis erstattes. Men om jeg bruker makt må jeg jo presse imot på veivakslingen med en trebjelke eller noe slikt, denne har vel ikke noe godt av dette? Eller tåler den det fint?

Walter og Hengefjes, hadde dere problemer med dette på stempelsjauen eller er det bare jeg som har så slitt foring :blush:

Mvh

Ørjan

Ta ei rundfil og fil forsiktig vekk kanten, da trur eg du skal klare å få ut stempelet. Husk å hone foringa før du monterer tilbake stempelet.

Om du skifter stempelfjørene og ikkje sliper vekk kanten, så vil mest sansynlig fjørene ryke på grunn av at dei nye har bedre pasninger og kjem lenger opp i foringa og stanger i slitekanten.

Redigert av bellen (see edit history)

Med ei god og skarp lagerskrape er det vanligvis ikke noe problem å fjerne slitekanten.

Rundfil som "bellen" foreslår er neppe det beste verktøyet til denne jobben.

Dog er det korrekt at slitekanten må bort for at de nye fjærene skal stange oppi.

Vil råde deg til å få fagfolk til å vurdere tilstanden på stempel og foring.

Dersom akseptabelt får du la foringen få en omgang med en "Flex hone" honebørste.

Skaffe deg boka til Markussen og les deg opp på emnet.

Da har jeg gode nyheter til dere alle, stempelet er nå ute av foringen! :smiley: Studerte slitekanten litt nøyere idag i bedre lys og fant ut at det burde gå om jeg ga stempelet litt god fart oppover. Så da trakkjeg ned stempelet og ga det god fart oppover så gikk det! :smiley: Tok også øverste ring av stempelet for og så sette det ned i foringen. Glipen på stempelringen var på ca. 5mm. Hadde bare skyvelær for hånden. Sansynligvis 5,1mm.

I boken står det at ringene skal skifes når de gaper mer enn 2mm. Min øverste ring (eneste jeg har sjekket til nå) gaper altså 3mm mer enn det.. :crazy:

Tyder på at her er det ting som er virkelig slitt... :tongue::crazy:

Redigert av Sleipner93 (see edit history)

Muligens, men ikke nødvendigvis. Foringen slites mest i toppen, pga temp/kompresjon er størst her. Men det er foring og stempelringer som har fysisk kontakt, og derfor er det disse som slites mest. Så få målt stempel og foring med et mikrometer, og sammenlign med Sabbs spesifikasjoner!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Man kan jo håpe ja! Men hvis du har såpass slitekant at du hadde problemer med å få ut stempelet så tyder det nok på en del slitasje i foringen også. Men om du fjerner slitekanten forsiktig, honer lett over sylinderen og monterer sammen igjen med nye stempelfjærer så er uansett tilstanden mye bedre enn den var før! Jeg gjorde dette på en bilmotor en gang (veteranbil) og motoren ble riktig bra den! Dette er nå ca 20 år siden, og motoren fungerer fortsatt fint etter hva jeg vet. Så om slitasjen ikke er for stor kan dette gå greit...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...