Jump to content

Får ikke stempelet ut av foringen - Sabb G


Sleipner93

Recommended Posts

Kjøper du nye stemperinger, og putter dem nedi å måler klaringen, så er det ikke sikkert du trenger å skifte foringen. Men uansett, så kan det være greit å sjekke foringen på utsiden, altså der kjølevannet går. Foringen kan sitte sinnsykt fast, jeg har skiftet på min. Det finnes terser som kan brukes, jeg brukte varmemetoden. Varmet opp hele foringen med propan flammekaster, kjølte den så raskt ned med ferskvann, og brukte trekiler inn veivluken som jeg så slo inn mellom veiv og foring. Min foring var det gått hull i, men det var ikke noe rusthull, men rett å slett slitasje. Ja slitasje :yesnod: akkuratt der hvor kaldt vann kommer inn på foringen (fra vannpumpen). Ellers så motoren ut som fabrikksny inni. Jeg har en H modell 6 HK, og det er mulig det er lettere å bruke varmemetoden på den, da foringen stikker lengre ned inni veivhuset. Husker ikke helt, tror faktisk det er samme foring på G og H, selv om H har ca 30mm kortere slaglengde enn G.

Skifter du foring, stemperinger og ellers tar vanlig vedlikehold, så har du motor i 50 år til. Er den saltvannskjølt, så aldri mer enn 60-65 grader på toppen, målt ut fra styrbord nippel på toppen. Blir den for varm, krystalliserer saltvannet seg (blir som stein) og den går varmere og varmere. Toppen ryker da (sprekker) mellom innsug og exos ventil. Kjør gjennom med systemrens og skyll godt. Når jeg vinterlagrer, løsner jeg kjølerøret inn på blokken etter jeg har kjørt gjennom med ferskvann. Legger en 50 øring mellom rørflens og nippel, skrur til og heller 50/50 blanding frostveske/vann fra toppen (hell inn på nippel enten på babord eller styrbord på toppen)

Stå på og kos deg med Sabben. :flag:

Link to post
Mikrometer skal jeg få lånt. Far har visst dette på jobben.

Kan jo være det bare er stempelringene som er skamslitt.. (Kan jo leve i håp.. :lol: )

 

Hvorfor tulle med mikrometer i en foringsdiameter stor nok til en "halv neve" ? Resultatet blir mest sannsynlig tvilsomt .

Du må ha nye fjærer anyway, sett en av dem i sylinderen og mål gapet på ny.

Vær også obs på at produsenten ikke ønsker reklamasjoner og derfor har en god sikkerhetsmargin. Hvilket 5 mm kontra 2mm gap beviser.

 

Forøvrig tyder så stor slitasje kanskje på redusert oljetilførsel til stempelsmøringen.

(Har peilepinnen vært "tørr" en gang ?)

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Hvorfor skulle resultatet ved måling med mikrometer bli tvilsomt??

 

Peilepinnen har aldri vært tørr..

 

Jeg gjorde en "ny" måling idag. Som nevnt var gapet på øverste ring 5.1mm. Denne satte jeg i slitekanten og målte. Da hadde jeg 4.9mm. Altså 0.2mm forskjell. Om slitekanten er på 90mm slik som en ny foring er min 90.20mm. I boken står det at den skal skiftes når den er mer slitt enn 90.25. Jeg har altså 0.05mm og gå på om slitekanten er på 90mm. Da får vi håpe at det holder med nye ringer og honing..! :smiley:

Link to post
Som nevnt var gapet på øverste ring 5.1mm. Denne satte jeg i slitekanten og målte. Da hadde jeg 4.9mm. Altså 0.2mm forskjell. Om slitekanten er på 90mm slik som en ny foring er min 90.20mm.

 

Ikke helt korrekt, da du har målt omkretsen og ikke diameteren! Så om ringen ligger skikkelig an hele veien, betyr det at slitasjen er 0,2mm : 3,14, dvs ca 0,064mm! Det høres egentlig mistenkelig lite ut, en så liten slitekant er jo knapt merkbar! Men ingenting er bedre enn at dette stemmer! I så fall er det bare å forsiktig fjerne slitekanten, hone lett over sylinderen og montere sammen igjen med nye stempelringer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...