TokkTokk Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Kjøper du nye stemperinger, og putter dem nedi å måler klaringen, så er det ikke sikkert du trenger å skifte foringen. Men uansett, så kan det være greit å sjekke foringen på utsiden, altså der kjølevannet går. Foringen kan sitte sinnsykt fast, jeg har skiftet på min. Det finnes terser som kan brukes, jeg brukte varmemetoden. Varmet opp hele foringen med propan flammekaster, kjølte den så raskt ned med ferskvann, og brukte trekiler inn veivluken som jeg så slo inn mellom veiv og foring. Min foring var det gått hull i, men det var ikke noe rusthull, men rett å slett slitasje. Ja slitasje akkuratt der hvor kaldt vann kommer inn på foringen (fra vannpumpen). Ellers så motoren ut som fabrikksny inni. Jeg har en H modell 6 HK, og det er mulig det er lettere å bruke varmemetoden på den, da foringen stikker lengre ned inni veivhuset. Husker ikke helt, tror faktisk det er samme foring på G og H, selv om H har ca 30mm kortere slaglengde enn G. Skifter du foring, stemperinger og ellers tar vanlig vedlikehold, så har du motor i 50 år til. Er den saltvannskjølt, så aldri mer enn 60-65 grader på toppen, målt ut fra styrbord nippel på toppen. Blir den for varm, krystalliserer saltvannet seg (blir som stein) og den går varmere og varmere. Toppen ryker da (sprekker) mellom innsug og exos ventil. Kjør gjennom med systemrens og skyll godt. Når jeg vinterlagrer, løsner jeg kjølerøret inn på blokken etter jeg har kjørt gjennom med ferskvann. Legger en 50 øring mellom rørflens og nippel, skrur til og heller 50/50 blanding frostveske/vann fra toppen (hell inn på nippel enten på babord eller styrbord på toppen) Stå på og kos deg med Sabben. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Mikrometer skal jeg få lånt. Far har visst dette på jobben. Kan jo være det bare er stempelringene som er skamslitt.. (Kan jo leve i håp.. ) Hvorfor tulle med mikrometer i en foringsdiameter stor nok til en "halv neve" ? Resultatet blir mest sannsynlig tvilsomt . Du må ha nye fjærer anyway, sett en av dem i sylinderen og mål gapet på ny. Vær også obs på at produsenten ikke ønsker reklamasjoner og derfor har en god sikkerhetsmargin. Hvilket 5 mm kontra 2mm gap beviser. Forøvrig tyder så stor slitasje kanskje på redusert oljetilførsel til stempelsmøringen. (Har peilepinnen vært "tørr" en gang ?) Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Diesel248 Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Ja, gjer ein grundigt arbeid når ein førs driv med det, har ein motor for evigt. Fersvannskøling er sterkt og anbefale! Da kan motoren gå med 65-75 varmegrader.... Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hvorfor skulle resultatet ved måling med mikrometer bli tvilsomt?? Peilepinnen har aldri vært tørr.. Jeg gjorde en "ny" måling idag. Som nevnt var gapet på øverste ring 5.1mm. Denne satte jeg i slitekanten og målte. Da hadde jeg 4.9mm. Altså 0.2mm forskjell. Om slitekanten er på 90mm slik som en ny foring er min 90.20mm. I boken står det at den skal skiftes når den er mer slitt enn 90.25. Jeg har altså 0.05mm og gå på om slitekanten er på 90mm. Da får vi håpe at det holder med nye ringer og honing..! Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Berre husk att det er minst 25 timers innkjøring etter honing og stempelringbytte. Oljeskift skal også skje etter maks 25 timer ved overhaling. Dei første 30 minutta skal vere tomgangs køring. I Walter_S sin tråd om dette temaet på ein SABB G forklarer han meir om dette. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hva er grunnen for at olja skal skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fordi under honing så løsner det metallspon som fester seg i foringa. Dette blir skrapt ned i oljen når motoren går. Og det seier seg sjølv at har man en olje som inneholder metallspon, så kan det få fatale seinfølger for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Okei, da er jeg med tenkte ikke over det Så ved den oljeskiften er man altså meget nøye med og få vekk all olja i veivhuset? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Tja, du kan jo kanskje ha ei fille ned i veivluka. Men eit oljeskift er vel nok. Tenk på att no blir motoren ny, og innkjøringer nødvendikt, innkjøyrer du fint, så vil dette belønne seg utrulegt. Har du skaffa delar? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Dieselboy Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 NB ! Husk å skjekke ringsporet i stempelet. Om stempelringen har stått å jobbet med et slikt gap, har den ganske sikkert jobbet langt ute i ringsporet og kan dermed ha deformert dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Som nevnt var gapet på øverste ring 5.1mm. Denne satte jeg i slitekanten og målte. Da hadde jeg 4.9mm. Altså 0.2mm forskjell. Om slitekanten er på 90mm slik som en ny foring er min 90.20mm. Ikke helt korrekt, da du har målt omkretsen og ikke diameteren! Så om ringen ligger skikkelig an hele veien, betyr det at slitasjen er 0,2mm : 3,14, dvs ca 0,064mm! Det høres egentlig mistenkelig lite ut, en så liten slitekant er jo knapt merkbar! Men ingenting er bedre enn at dette stemmer! I så fall er det bare å forsiktig fjerne slitekanten, hone lett over sylinderen og montere sammen igjen med nye stempelringer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Sågod som ny da! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 8.November.2008 Link til dette innlegget Svart 8.November.2008 ....boka til Markussen.... Denne boka, og forfatter var med på Norge Rundt Fredag! GENI Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.