Jump to content

Uttak varmekrets Yanmar 3GM30F


Tranen2

Recommended Posts

Leter etter info om hvor en tar ut varmekrets til varmvannstank fra en Yanmar 3M30F. Har tenkt å montere inn varmvann i løpet av vinteren og trenger litt info, gjerne bilder. Hva er inn og hva er ut. Hvilke rør/gjengedimensjoner er det. Trengs det stengekraner osv...

 

Takknemlig for svar eller hensvisning til linker! :smiley:

 

Mvh

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne litt...

 

Har funnet bilde (bildet er lånt fra nett); hva er inn og ut fra motor til vv berederen?

 

3gm30f_vv_bereder.jpg

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Har "sakset" skisse fra service manual, utløp er til høyre på bildet (før thermostat). Gjengedimnesjon vet jeg ikke men de ter bare å sjekk blindplugg som står i, ville selv valgt å sette på en avstengningskran nærmest motor både på tur- og retur, just in case.

 

mvh

WildCat

Link to post
Share on other sites

Håper skissen kom med nå....

 

Kom på en ting til, vet at det alltid er et kompromiss med plasserin av VV tank og tilgjengelig plass, enkleste å drifte mht lufting blir det når VV tank er litt lavere enn motor og ekspansjonstenk er ca. på samme nivå som varmeveksler, men det går sikkert også greit som på bildet med VV tank høyere enn motor selv om det vil kreve mere arbeide å lufte....og ikke sikker at all luft fommer ut!

 

Det jeg skrev om avstengningsventiler har sammenheng med en erfaring fra en av mine forrige båter hvor en fitting mellom VV tank og slange sprakk (maskinert i messing fra en annerkjent leverandør) og forårsaket lekkasje plutselig, men det kan ha sammenheng med at jeg brukte for mye gjengetape og hadde tatt for mye "møllers tran" når jeg gjorde opp fittings :nono:

 

Kan forøvrig tilføye at jeg har samme type motorer på båten min og er vedig fornøyd, Yanmar-brødrerne starter hver gang og de har nå gått 2600 timer så det er 5400 timer igjen til hoved service :smiley:

 

mvh

WildCat

 

scan0003.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Mange gode ideer. Skal starte med dette når kulden gir seg. Skal bygge om isboks til kjøleskap også....

 

Min motor er litt tungstartet når den har stått lengre enn 2-3 dager. Når den starter og jeg stopper den umiddelbart for så og starte den igjen, kommer den tvert! Ved varm motor kommer den også tvert. Mistenker tilbakesig av diesel til pumpen slik at den må "lufte seg" igjen under start... Motoren er fra 1999 og har mellom 500 og 800 timer gangtid.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...