Jump to content

Ny båt Sollux 24ac

roy_n

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har etter påtrykk fra fruen vært å shopa ny båt.Et av kravene hun stillte var at det skulle være med aktercabin

så da falt valget på Sollux 24 med ac.

Båten er i grei stand den har en mercedes om636.Selger sa i fra at mottoren brukte olje ca 3l på en sesong.

Det er overhalt topp på den så da må jeg nok til med skifte av stempelfjærer og honing av sylindre.

Prisen på båten ble 64000.

roy_n

3 liter i sesongen?? da ville jeg utbedret noe annet på båten hvis der er noe som kan pusles med. ville ike gjort noe med en motor som "funker" hvis det bare er et litt høyt oljeforbruk.. på hvor mange timer bruker den 3 liter da?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Vet ikke eksakt hvor mange timer,men selger sa at han hadde brukt båten mye.Motoren er ikke så veldig stor yter 36hk.Det er ikke så mye å utbedre men noe småteri er det selfølgelig.

Kommer til å bruke den uten å gjøre noe med motoren en sesong så får jeg se hva det blir.

roy_n

Tror jeg har gjort en bra handel. Sollux synes jeg er en koselig båt,bra med plass i forhold til størelsen greie løsninger på innredning altså en trivelig båt.

Har du fått manualen til FM`n i posten enda tomm-ass.

roy_n

Jaja, tusen takk Roy!

Kan virke som du har gjort et kupp på den Sollux'n, var meget bra pris synes jeg. Dem ligger stort sett i 100.000-klassen.

Har du handlet her på Østlandet eller?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Syns du bør vente til våren om du ikke vil ha masse skambud. Hører folk sier det stor bom stille på bruktbåter. Men som alle vil si, er prisen er lav nok får du solgt med en gang.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Tror det er orginalt har ikke fått sett så mye på det enda.Båten ligger i opplag innpakket i hjemmehavna til selger har ikke bestemt meg om jeg skal bestille kranbil for frakt hjemm eller la den ligge til våren å ta pussen der den ligger.

roy_n

Den ligger 4 mil fra der jeg bor,er nok greit å la den ligge til våren ta pussen sjøsette å tusle hjem.Blir mye bruk av kranbil hvis jeg først skal frakte den hjem så ned til hjemehavna.Men det er fristende å ha den hjemme i vinter da.

roy_n

Gratulerer med en praktisk og innholdsrik båt! Har hatt en tilsvarende i over 20 år, lykke til!

ahh, uten det brune dekket. Må si jeg liker Solluxen, men med det brune dekket synes jeg den er drit stygg.

:eek: For noe tull! Drit stygg? verste jeg har hørt.. synes vår var fin...og så praktisk da! :lol:

sollux_24.jpg

Edited by Oteren (see edit history)
Hei alle sammen. Jeg har etter påtrykk fra fruen vært å shopa ny båt.Et av kravene hun stillte var at det skulle være med aktercabin

så da falt valget på Sollux 24 med ac.

Båten er i grei stand den har en mercedes om636.Selger sa i fra at mottoren brukte olje ca 3l på en sesong.

Det er overhalt topp på den så da må jeg nok til med skifte av stempelfjærer og honing av sylindre.

Prisen på båten ble 64000.

roy_n

Gratulerer med ny båt. Min forrige var samma slag, men med Yanmar 33 hk. I båten jeg har nå har jeg MB OM636 med PRM gir. Sånn sett har jeg erfaring med båten og med motoren, men ikke sammen.

I instruksjonsheftet for OM636 står det oppgitt smøreoljeforbruk på 3 gram/hk/time. Jeg har på basis av dieselforbruket mitt regna ut at jeg tar ut litt under 20 hk i snitt på motoren i løpet av sommeren Ved 50 timers drift skulle motoren såleis bruke knapt knapt 3 liter smøreolje. Min har nok ikke brukt så mye, kanskje 1,5 - 2,0 liter, men i følge boka skulle heller ikke 3 liter være bekymringsfullt.

evenR4u

Ps

Det skal i flg boka være 2,75 liter forskjell mellom øvre og nedre merke på peilepinnen.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Hei alle sammen. Jeg har etter påtrykk fra fruen vært å shopa ny båt.

Da schnakkær vi ordentlig dame!!! Plei henne med omhu, det er ikke mange av de :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

I dag var jeg å signerte kontrakt å overleverte 64000 kr. Var en tur nedom nyervervelsen for å hente noen papirer tar samtidig en titt på motoren.Finner ut at det er satt inn en uorginal oljepeilepinne.

Er det noen som har peiling på hvor jeg kan få kjøpt ny original.

roy_n