Mix Posted October 17, 2008 Share Posted October 17, 2008 (edited) Yanmar kommer med ZF Zeus Pod drives ZF Pod 2500 og 2800 på sine motorer. Pod'er og gear produsert av ZF borger for kvalitet Dette bli spennende saker. Yanmar Marine is to offer Pod drives on a range of its diesel engines. The lightweight, electric steering ZF Pod 2500 and 2800 have been designed for its engines of 450mhp and below. A cockpit-mounted, intuitive joystick allows one-handed control of the entire system. For twin installations, each drive moves independently, resulting in outstanding turning efficiency and throttle response. It allows slow speed manoeuvring and docking with similar ease and precision. There are significant improvements in top-end performance, cruising speed and fuel economy, depending on boat and operating conditions. Draft is reduced, due to installation inside the hull. Hydrodynamic design and the positioning of the propellers counteract drag to improve performance. Rubber mounts reduce gear noise and vibration, giving a quiet, comfortable ride. Engine exhaust is virtually eliminated by venting through the propeller hubs. Two sacrificial pieces are incorporated into the system. Both are secured by bolts that will break away in the case of impact, absorbing the energy created and thereby avoiding damage to the hull. Should the Pod drive hit underwater debris, the aft-facing propellers are protected by the gearcase and skeg. Because the Pod is mounted in a tunnel, the torpedo shape of the drive is the same depth as the keel and most floating objects will be deflected downwards and away. The Pod drives will be available first quarter of 2009. Edited October 17, 2008 by Mix (see edit history) Quote Link to post
Mix Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 ZF Pod drive. Eller Yanmar CMD Zeus drive Volvo IPS drive. Alle laget av Tannhjulsfabrikken i Friedrichshafen eller ZF. Er alle produsert av ZF ? Jeg trodde bare Zeus var et ZF produkt. Quote Link to post
yevensen Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Queen Mary II har også pods: http://www.powerinmotion.eu/articles/septe...07/article3.htm Quote Link to post
Bitteliten Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Er alle produsert av ZF ?Jeg trodde bare Zeus var et ZF produkt. Det står en artikkel om Zeus i siste MBY. Jeg har hele tiden trodd at Zuess er at Cummins Mercruiser utviklet produkt. Men nå viser det seg at det er ZF's marineavdeling som har utvilet Zeus, og at CMD har hatt eksklusivitet i en viss tid. Nå tilbys Zeus til mange andre produsenter - som Yanmar og VW. Jeg tror ikke VP kommer med OEM varianter av IPS. Jeg tror de kjører videre på sin strategi fra drev og ikke selger til andre konkurrenter Quote Link to post
sap_2000 Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Jeg mener jeg har lest et sted at ZF har hatt en finger med i spillet på IPS også... Skal endevende hjernen litt og prøve å huske hvor jeg så det.... Quote Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 ZF er vel verdens største girkasse produsent - så det kan godt være. Men VP har patentet på IPS - mens det er ZF som eier rettighetene til Zeus. Quote Link to post
Mix Posted November 13, 2008 Author Share Posted November 13, 2008 Alle laget av Tannhjulsfabrikken i Friedrichshafen eller ZF Jeg visste ikke at IPS også var et ZF produkt. Det var det jeg reagerte på. Men Zeus er det ja. ZF pods borger for kvalitet. De er store på gear og fremdriftsutstyr. ZF har levert pods for det kommersielle markedet i mange år. Hadde NordWest levert balja med Yanmar og ZF pods hadde båten vært interessant den. Nå har Yanmar også introdusert 6CX530 530mhp med ZF 3800 serie pods. Quote Link to post
Bitteliten Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 Hadde NordWest levert balja med Yanmar og ZF pods hadde båten vært interessant den. Det er jeg helt enig i. Jeg synes det er flott at Yanmar kommer både med drev og pods. Mitt største ankepunkt mot Yanmar har vært at jeg må leve med drev og motor fra to merker - og det er en potensiell konflikt jeg ikke liker om noe går i stykker. At de nå kommer med egne drev vil styrke dem betydelig. Så får vi håpe at båtbyggerne gir kundene valget. Quote Link to post
Mix Posted November 13, 2008 Author Share Posted November 13, 2008 Så får vi håpe at båtbyggerne gir kundene valget. Det er jeg enig i. Valgfrihet og konkuranse angående fremdriftsutstyret har vært så som så hos mange båtbyggere. Men jeg har inntrykk at det er i ferd med å bedre seg. Quote Link to post
Bitteliten Posted November 13, 2008 Share Posted November 13, 2008 største problemet som jeg ser det er tilgang på bra service/reparasjonskomeptanse godt fordelt der man trenger det - dvs langs kysten. Jeg er ikke fristet av å dra båten inn på et Møller eid VAG verksted - for å uttrykke meg mildt Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.