Steinsvigen Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Hei skal til å skifte diesel filter på min Ford Sabb 54 hk noen som veit om det vert mykje styr ang lufting osv finnes det prosedyre på det .. på forehand takk Edited October 18, 2008 by ebonnzo (see edit history) Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Steinsvigen Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 det må da vere noen som har peiling på dette ? Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
bellen Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Har hatt en 68Hk Ford/Sabb, så eg trur ikkje forskjelane er så store. -Skru ut det gamle filteret med ei filtertang eller liknende. (Kontroller at pakninga ikkje heng fast i filterholderen) -Skru inn det nye filteret så godt du bare kan med KUN hendene. (Husk å smøre inn gummipakninga med diesel eller olje så den ikkje er tørr og river seg ved montering) -Løsne lufteskruen på toppen av filterholderen og pump diesel med hendelen på fødepumpa som er plassert i motorblokka før filteret, pump til det kommer diesel uten luftbobler. Skru igjen skruen forsiktig, desse skruene har lett for å brekke. (Finn du ikkje fødepumpa, så er det bare å følge dieselslangen bakover frå filteret) -Min Ford Sabb kunne vere utstyrt med 2 forskjellige dieselpumper, min var utstyrt med ei Bosh pumpe, og den var også utstyrt med en lufteskrue på toppen. Er di dieselpumpe utstyrt med lufteskrue på pumpa, så skru den opp og pump diesel frå fødepumpa til også her renner ut rein diesel uten luftbobler.(Under lufting blir det som regel noko dieselsøl, husk å legg nokon filler rundt lufteskruene før du lufter) -Start nå opp motoren og kontroller om der er lekkasje rundt det nye filteret. (Du kan oppleve at motoren er litt meir tungstarta etter filterskiftet, men det er bare den første oppstarten) Quote Link to post
index Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Dette har jeg gjort noen gangerpå 54hk'en! Filteret løses ved å skru ut senterbolten på toppen av filterholderen. Skift filter og pakninger, pass på at pakningene legger seg fint i sporene. Løs lufteskruen på toppen (står 2cm fra festebolten). Pump med den lille hendelen på siden av matepumpen, til det kommer diesel uten luftbobler ut ved lufteskruen. Stram til, tørk opp dieselsølet og start opp! Denne motoren er ikke så følsom på luftingen, så det pleier ikke å være nødvendig å lufte flere steder enn på filteret. Om du har forfilter i tilllegg til det originale på motoren, kan begge luftes på samme lufteskrue. Om du skulle lure på noe mer er det bare å spørre . Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Steinsvigen Posted October 18, 2008 Author Share Posted October 18, 2008 Takker der kom masse gode tips :-) Quote http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.