roesok Startet 18.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2008 Etter båtopptak idag fikk båten en skikkelig vask. Den har noen små teakdekk foran og bak, disse har blitt mørke grå og ikke særlig pene. Har tidliger spylt og vasket de uten særlig bedring. Men da jeg idag satte høytrykksspyleren på teaken så åpenbarte det seg skinnende nye teakdekk. Du verden! Og tanken slo meg, skal jeg prøve det samme på dørken inne i båten? Samtidig virket dette nesten for enkelt etter alle innlegg med diskusjon rundt diverse lurium for å rengjøre teakdekk. Regner derfor med at riset bak speilet ikke er langt unna. Dvs. hva er ulempene med denne metoden? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
roaldbj Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Dersom du har lyst til å skade teakdekket er det OK med høytrykksspyler. Dersom du vil bevare teakdekket er det rikelig med ferskvann og håndbørsting på tyvers av fiberretningen det eneste som virker. Jeg pleier å bruke spesiell børstekloss til denne oppgaven. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 to umiddelbare ulemper: - trefibrene i teaken kan bli fliset opp så dette sliter nok hardt på treverket - hvis det er åpninger i fuger så kan vanntrykket bidra til at det presses vann under, noe som igjen kan føre til frostsprengning eller at stavene bare løsner. Men det kommer selvfølgelig an på hvor kraftig stråle en bruker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
NilsPils Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 .... rikelig med ferskvann og håndbørsting på tyvers av fiberretningen det eneste som virker..... Jeg har lært at det hels skal være saltvann. Men kan ikke tale av egen erfaring. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
peso Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Jeg vasket mine dørker med høytrykkspyler med påkoblet terrassevasker, de ble som nye. Hadde da prøvd diverse teak rens produkter, uten nevneverdig resultat. Dørkene var så stygge at hadde ikke dette hjulpet, hadde jeg byttet dem ut med nye. Jeg hadde derfor ikke noe å tape, så det var egentlig en desperat handling. Men resultatet ble fantastisk, og så utrolig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Står ganske mye om emnet i et båtblad som heter praktisk båtägande , konklusjon er du skal ikke bruke høytrykk vasker på teak. Husker ikke nummeret. Redigert 19.Oktober.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Kjøpte trawler med vannvittig stygge teakdekk for 1 1/2 år siden. De var tidligere, lakket, oljet, og til og med brukt terrassebeis på, i et forsøk på å få dem "ensfargede". Nå, var alt slitt, flasset, møkketete, .............. Prøvde å slipe, litt. Ble veldig bra, så teaken var som ny under. Men dette ble for mye arbeid rett før ferien. I "desperasjon" .......Gikk på med Biltema terasserens!!! Fikk først et sjokk, teaken ble nesten svart. Så på med høyrykksvaskeren. Vannvittige mengder med skitt, lakk, olje, beis osv forsvant. Frem kom teak "som NY"!!! Lys brun og fin, etter noen uker, i sol og regn......Grå / hvit.... Kjempefin:-)))) "Nytt" teakdekk til en "hundrelapp":-) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 - trefibrene i teaken kan bli fliset opp så dette sliter nok hardt på treverket Jo, ser antydning til det, men i beskjeden grad. Hovedpoenget er at teaken ble som ny!! Så kan en vel, om det blir litt oppfliset, fare lett over med fint sandpapir. Og så velge om det skal være ubehandlet, olje eller lakke. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Seilaren Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Jeg har hørt at bruk av høytrykkspyler på tre minsker levetiden på treværket med 10år. Men jeg aner ikke om det stemmer. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
roesok Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Jeg har hørt at bruk av høytrykkspyler på tre minsker levetiden på treværket med 10år. Det er vel avhengig av en rekke faktorer, som f.eks. trykk, tykkelse på treet og etterbehandling... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Dersom man "gidder" er mitt råd å skure et område av dekket hver uke med rikelig ferskvann. Jeg bruker en skurekloss. Denne løser opp masse skitt som jeg regner med består av en blanding av støv, blomsterstøv, salt og forurensning, og sikkert mye annet. Teakdekket blir ikke som nytt, men det får en friskere farge. Utfordringen min er å skure slik at jeg ikke lager furene i teaken dypere. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Vaskekraften i en høytrykksspyler avgjøres av mengde og trykk. Kombinasjon av mye trykk og mengde fliser opp treverk. Forslag: (Som jeg ikke har prøvd selv) Terasserens Høyttrykksspyler Sandpapir Teakolje I nevnte rekkefølge... Nå har jeg laminatgulv som ser ut som lys-natat teak i min båt... så jeg har ingen erfaring. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Jeg gjentar meg selv: når man benytter kjemiske og tekniske renseteknikker så vil man påvirke teaken enten man vil eller ei. Poenget er at man ikke bør påvikre de myke partiene mer enn de harde partiene. Bruk av pussepapir/pussekloss vil sikre at også de harde partiene slipes ned. Alle som har jobbet med finpussing vet at vann-pussing gir et godt resultat. Dette er grunnen til at jeg anbefaler rikelig med ferskvann under pusseprosedyren. Høyttrykksspyler vil føre til at de myke områdene av teaken fjernes mer enn de harde områdene. Dermed blir overflatene mer ru. Jeg kunne gjerne ha henvist til "utallige" diskusjoner i amerikanske fora som omtaler dette, men slike henvisninger endrer ikke på forholdet mellom "myk/hard" teak. Jeg har vært ombord i mange trawlere som har teak. Det tar ikke mange sekundene før jeg konstaterer hvilken "rensemetode" som har vært brukt - med ett unntak: der hvor eier har pusset ned hele dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Mitt råd er: Glem høytrykkvaskeren! Hvis det er en svakhet i teaken eller naten, eller man kommer for nære med strålen vil denne trenge gjennom og løfte teaken fra underlaget. Dette kan skje på et større område i løpet av brøkdelen av et sekund, og da er det for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 på NordWest er det mange som sverger til Golden Teak for å holde treet gyllent. Vi ville ikke ha det - og i sommer har vi sett mange teak dekk med gulgrønt skjær pga Golden Teak som ikke behandles gjennom sesongen Grønnsåpe og masse vann eller teak rens (oxalsyre) er det vi bruker. Husk masse vann etter behandlingen. Grønn såpe er ganske så sterkt Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Pussekloss!!!! På 30 kvadratmeter teakdekk!!! Ush...... kan bli lite båtliv av det----- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.