Jump to content

Etterlyser FAXE trebeis. DANSK Leverandør har sluttet å lage den!

Walter_S

Recommended Posts

Som det fremgår av Prosjektråden min så har jeg en forkjærlighet for brunbeisete bjelker / dragere / stendere i kontrast til (nesten) hvitmalt skott ellers.

faxe_beis_nr48teak.jpg

Jeg liker den fargen og har ikke lyst til å endre på den! :smash: Ikke nå!

faxe_beis1.jpg

Nå har det seg slik at leverandøren til denne DANSKE FAXE-beisen har visst sluttet å lage beis. Ihvertfall denne Teak-beis #48 som jeg har brukt. Som du ser av flaskene er den til høyre tom og den til venstre er det bare ca 1/3-del igjen! NB! De to flaskene har litt forskjellig etikett, den til høyre er eldre enn den til venstre, men det er den samme beisen.

faxe_beis2.jpg

Hvis det er noen som ser denne beisen i en eller annen malerbutikk så si ifra til meg!!! Helt til venstre på etiketten står det i det hvite feltet NR 48 som er FAXE sin fargekode for TEAK - og det er DEN jeg trenger mer av. Har jo ikke kommet halvveis i innredningen min ennå og så er det snart slutt på beisen!

Krisestemning og panikk på Tangen / Kråkerøy!

:sweat:

Jeg har sendt en mail til FAXE-fabrikken i Danmark med forespørsel, men får ikke svar derfra.

:flag_da:

Kanskje det er noen Dansker her som lesere dette og kan stille en forespørsel til en fargehandler i DK om det er sant at FAXE slutter å lage trebeis? Eventuell om det står noe restlager igjen?

:confused:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Som det fremgår av Prosjektråden min så har jeg en forkjærlighet for brunbeisete bjelker / dragere / stendere i kontrast til (nesten) hvitmalt skott ellers.

Jeg liker den fargen og har ikke lyst til å endre på den! :smash: Ikke nå!

Hei!

Fortvil ikke Finnes i jernia butikkene. 65501835FAXE INT. 0,5L NR.48 BEIS

http://www.jernia.no/page?id=1971&sear...chType=products

MVH

Roger

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

...Er beisen din vannbasert? I såfall.... kan annen vannbasert teakbeis være ett alternativ?

http://www.herdins.no/overflate--behandling/beis__194

Ja, man skulle tro at det var så enkelt og bare ta "Teak-Beis" fra en annen produsent - teak er teak, liksom... :rolleyes: MEN, slik er det bare ikke. Gikk og handlet 1 ltr oljebeis i TREBITT-serien fra Jotun for å beise takbjelkene og det er selvfølgelig 2 forskjellige teak-farger:

t23_forskjellpaabeis.jpg

Man ser det her. Takbjelkene (Trebitt) og stenderene (Faxe) har 2 forskjellige sjatteringer. Trebitt sin teak-farge er mere grønnaktig, kalder liksom enn Faxe sin som har en varm, rødaktig glød. I ren dagslys er forskjellen enda større enn jeg greier å vise med bilde.

Det var litt morsom at du la ut linken til Herdins også - fordi denne har en nydelig Mahogni-beis som jeg også har brukt nå i flere år, i alle båtene mine, så også ombord i >MALAIKA<. Denne 'Herdins Oljebeis' pleier jeg å kjøpe hos Clas Ohlson - den var billigst der. Skulle kjøpe ny boks her på sensommeren, :nonod: Neida, C.O. har sluttet med å selge Herdins!! Det gikk så dårlig.

Hva er det for noe med utsalgsstedene og beis? Ingenting er som før, det er sikkert - vi lever sannelig i en 'dynamisk' verden...

Ikke sååå farlig det med Herdins da, fordi jeg bor så nærme grensen og er i Sverige nesten hver uke, så jeg får nok tak i Herdins Mahogni-beis, jeg. :yesnod:

.

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

...Fortvil ikke Finnes i jernia butikkene....

Takk, roger-jo - dette var virkelig gode nyheter! :flag:

Da er beisingen reddet og jeg kan beholde samme teak-fargen i hele styrhuset etterhvert som jeg bygger innredningen utover vinteren også.

:seeya:

Hva skulle vi gjordt uten oppmerksomme og hjelpefulle medlemmer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...