Ben Sin Startet 18.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2008 Hei Seilbåtfolket er flinke til å diskutere skrogfasonger, kjøltyper, rigg, seil og alt annet som har med båtens egenskaper. Vi med motorbåt diskuterer sjelden annet enn hvilken dass vi skal bruke, og hvilket kokeapparat som koker kaffen raskest. Etter en rusletur i havna, hvor jeg kikket under bukaene slo det meg hvor forskjellig konstruktørene bygger skrogene på helplanere. En liten billedkavalkade: Bayliner 2855 (egen) Joda 310: Sea Ray 315: Skibsplast 670: Marex 290 Sun Cruiser: (dårlig bilde) Bayliner 2455: Som dere ser er det store forskjeller på vinkel og hvor skarp kjølen er. Av disse her har amerikanerne klart skarpest V-bunn. Marex er nærmest av de norske. Min barnelærdom sier at dype V-bunner gir gode sjøegenskaper, men krever mer motorkraft. Hva med stabilitet? Er det da en fordel med U-bunn, som for eksempel Joda bruker? Skibsplasten er veldig moderat, men det er kanskje sjøegenskapene også? Ikke vet jeg. Flere med bilder og kommentarer til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 (redigert) Hadde vært moro med bilder av blant annet Windy, Nidelv, Bavaria og Princess eller annet engelsk. Redigert 18.Oktober.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 (redigert) Skal ta bilde av princessen så fort jeg er hjemme fra jobb Skal ta et bilde av 266 til kompisen også.. den har 21 grader v bunn er det mye?? min er på 20 ca. Redigert 18.Oktober.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ben Sin Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Jobb?? NÅ??? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Jobb sammenhengende fra fredag til søndag.. brannmann på flyplass, da blir det sånn.. Nå roper gutta at middag er klar Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Ben Sin Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Bayliner 2855 har 21 grader. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Var en diskusjon her tidligere iår om bunnvinkler m.m. En ting er bunnvinkelen ved akterspeilet, en annen til er om den forandrer seg lenger fram eller er konstant. Og forholdet mellom lengde og bredde er også veldig viktig for oppførselen. Kom over et forum her http://www.boatdesign.net som tar for seg slike ting. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SF Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 Sea Ray 240 Sundancer - 1997 modell. Båten har en moderat V-bunn på 17 grader. Slår litt i motsjø ved høy fart men er stabil og fin. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Thorlyn Svart 18.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2008 PÅ 286 min så er vinklen konstant helt frem.. men båten er veldig brei i forhold til lengde: 9,15 og 3,35 i bredde og bredden kommer raskt etter bau så den har tendens til og slå i sjø.. men i forhold til andre båter så er det ingenting.. den kan kjøres MEGET hardt i HØY sjø og fullstendig tørr så lenge man ikke har bølgene OVER fenderlist i bauen 266 til min kompis har 21 grader og det helt frem.. bredden er ikke formidabel 3,05 så den er rå i sjø, den regelrett skjærer sjøen og går veldig mykt i tung sjø.. det merkes godt dog at den har mye V da den legger seg MYE over ved rorutslag. Det er artig og studere de forskjellige skrogene fortsett med bilder.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hydrox Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Her kommer den etterspurte Windy'en, en av dem i hvert fall. Windy 7800 er designet av vår gamle guru Jan H Linge og som dere ser henger dette designet høyt... Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Nok en Windy; Scirocco 33: Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2008 Artig tråd. Her er to skrog til, sett for- og bakfra Windy 35 Khamsin. Dyp V-bunn med konstant vinkel hele veien (24 grader tror jeg) Nord West 390. Mer moderat V som flater ut noe bakover mot akterspeilet for bedre bæring (modified V) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
edo Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Scand 360, mener V-bunnne er 27 grader (Har litt rengjøring av dreve å gjøre) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Mouche Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 I følge denne testen fra Båtmagasinet; http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...7f?OpenDocument Så har en Scand360 en v-bunn på 23 grader og det er en ganske dyp v-bunn. En v-bunn på 27grader grenser til det ekstreme! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
edo Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Du har helt rett, 23 grader Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Mange flotte V-bunner her. Konstruktørene tenker jo helt sikkert på hvilke egenskaper båten skal ha når vinkel og form designes. Scand 360 har relativ dyp V bunn ser jeg. Kan teorien om gode sjøegenskaper, men markert planingsterskel og behov for mye motorkraft bekreftes av deg edo? Vår båt har som sagt 21 graders V, og den tar sjøen som smør, men oppleves som følsom for vektforskyvning. Den krever også mye kraft for å plane. Vår er nok noe undermotorisert med sine 260 hk. SF som har 17 grader forteller at Sea Rayen er stabil og fin. Betyr det at man får bedre stabilitet med mindre vinkel? Windy er jo også kjent for gode sjøegenskaper med sine skrog, men har kappet V'en nederst. Hva er tanken bak det mon tro? Gir et flatere akterskrog bedre bæring, slik som vi ser på Nord Westen? Av de vi har sett bilde av synes jeg Jodaen i første innlegg skiller seg mest ut. Den er jo nærmest rund under. Mange spørsmålstegn, men jeg synes dette er litt spennende jeg da. (Men ikke så spennende som "Finurlige strømproblemer-landstrøm".....) Redigert 20.Oktober.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 (redigert) Windy er jo også kjent for gode sjøegenskaper med sine skrog, men har kappet V'en nederst. Hva er tanken bak det mon tro? ".....) Slik avkapping sees ofte på raske V-skrog som f.eks Scarab, fountain type båter. Uten at jeg vet det sikkert, tror jeg denne avkappingen er en slags "bæreflate" for å få skroget til å gå høyere i vannet ved høye hastigheter over ca. 40 knop for å få redusert våt flate og motstand. Avkappingen begynner brått med markert kant ca 3-4 meter fra akterspeilet. Mulig det også fungerer som et slags "step" for å få sugd inn luft som "smøring"?? Khamsinen på bildet legger seg ganske kraftig i svinger og er følsom for vekforskyvinger og vind fra siden. Har ikke markert planingsterskel. Redigert 20.Oktober.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Kanskje jeg skal kappe av en bit jeg også da.. Så denne er også følsom for vektforskyvning selv med to motorer. Det er kanskje naturlig når mesteparten av båten er ute av vannet. Bra vasket forresten. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Planingstersklen på min 360 med 2x220kh er ca 18 knop, kanskje mindre med nye flaps. Ser også at noe kommentert mye krengnig av 360, dette er jeg bare delvis enig i, de gangen dette har vært kommenter har det vært med enkel motroinstalasjon. Jeg er veldig fornøyd med 360 skroget når det er dårlig vær, tar sjøen mykt og rolig. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Divemaster Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Husker ikke hvor mange grader.... men konstant er den.... og 1.45M fra vannlinje og ned til kjøl, propeller osv, gir oss 1.59M dypgående når vi er fullastet.... Får gå ut å måle.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ben Sin Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Denne er vel av den mer ekstreme arten igjen! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Ja. Relativt følsom i hastigheter over 30 knop. Trimplanene får kjørt seg en hel del Båten var oppe for spyling 3 ganger i løpet av sommeren, så slimet gikk lett av ved opptaket. Hvit bunnstoff gror noe aldeles forferdelig Bildene under var tatt i begynnelsen av Juli i fjor. Spylingen før det var i slutten av Mai, så bare litt over en mnd. Bunnstoffet var SeaJet (033 tror jeg)... Før: Etter: Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 Hvit bunnstoff gror noe aldeles forferdelig Bytt til Hempel så er det problemet løst! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Når det gjelder planingsterskel, så er det jo "opplest og vedtatt" at skrog med dyp v-bunn har markant planingsterskel. Virkeligheten er litt mer nyansert, kommer an på hvor tyngdepunkt er plassert samt hvordan løftet er fordelt i skroget. Det som kompliserer her er at løftet varierer sterkt med hastigheten, så utfordringen til konstruktøren er å lage et skrog med minimal planingsterskel - som samtidig oppfører seg mest mulig nøytralt når farta øker. Noe som visstnok skulle være resultatet på denne båten: brukttest - BM - Master 670 Miami Redigert 21.Oktober.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 21.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Her kommer noen flere V-bilder tatt i båthavna. Har tatt bilder av båter med akseldrift i dag. Først bakfra bilder: Princess 35 85-93 mod. Olesinski design. Er vel det siste designet til Princess uten propelltunneler... Princess 330 87-93 mod. En litt krympet utgave av 35'en, men med propelltunneller. Princess P40 1997- Skroget er ganske likt som de fleste Princesser siden slutten av 80-tallet, men Princess har gått mer og mer bort i fra de dype tunnellene som de hadde på begynnelsen av 90 tallet. Nå er det stort sett slike små "innhugg" som på bildet. Noen som vet hvorfor?? Sealine 365 90 talls Semi-tunneller med forlengelsesplate formet etter skrogvinkelen bak propeller og ror Nimbus 4000 80 tallls Flatere bunnvinkel bak. Skroget har en slags kjøl som stopper ca på midten av skroget. Noenlunde samme skrog som 380 Commander har i dag. Scand 32 Atlantic 80 talls. Relativt sjelden utgave med to motorer. Skroget har støpt inn 3 stk grunne tunneller, antagelig for å passe til både enkel og dobbel installasjon. Støpt om til enkel tunnell rundt årtusenskiftet. Scand 29 hadde også 3 minitunneler i skroget på 80 og 90 tallet. Meg bekjent har den aldri vært levert med 2 motorer, så lurer litt på hvorfor de da lagde skroget med 3 tunneller?? Redigert 21.Oktober.2008 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.