Jump to content

V-bunnen. Med mange varianter. Hva/Hvem/Hvorfor?


Ben Sin

Recommended Posts

Så forfra bilder:

 

Princess 35

Typisk Olesinski design som går igjen på mange princess og Fairline fra 80 og 90 tallet.

Veldig dypt forskrog hvor kjølen blir grunnere bakover. Skroget er dypest 2/3 deler fremme som antagelig er grunnen til at disse båtene går relativt høyt med baugen, selv i god fart... Myk i motsjø men samtidig god bering i medsjø pga. bredt baugparti og brede "chines".

21102008003.jpg

 

 

Princess 330

Veldig likt som 35'en

21102008010.jpg

 

 

Princess 40

Igjen ganske likt som over

21102008007.jpg

 

 

Nimbus 4000

Relativt dypt foran, men flater godt ut bakover...

21102008004.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Skroget er ganske likt som de fleste Princesser siden slutten av 80-tallet, men Princess har gått mer og mer bort i fra de dype tunnellene som de hadde på begynnelsen av 90 tallet. Nå er det stort sett slike små "innhugg" som på bildet. Noen som vet hvorfor??

Her står det noe om det: Yachtsurvey

Kort sammendrag: Å plassere propeller i tuneller gir mindre dyptgående, men til en høy pris når det gjelder ytelse.

Link to post

det er vel ikke bare dyptgående som er fordel.. man får bedre vinkel på akselen, slik at man skyver riktig vei , istedet for å bruke mange krefter på løft av bakre del av båten. tror en greit utformet tunell ikke tar mye krefter , og når man da retter ut akselen endel grader, så mer enn oppheves de tapte kreftene pga tunellen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

stikk motsatt av hva jeg erfarte med min tunell mulligan :-)

og skjønner ikke helt hvorfor tunellen trekker akterenden ned,. er det pga farten ("suget") på vannet bak propellen? som på min er ca 40 cm fra akterenden. uansett på min virker det absolutt ikke sånn. fikk naturlighvis mindre løft i akterenden , men det var jo en av årsakene til ombyggingen , da min gikk endel på nesa. og det kan like gjerne være pga bedre akselvinkel.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Hvordan oppfører disse V-skrogene seg i sidebølger? De ruller vel noe forferdelig?

 

Ruller nei. Og med et godt skrog kan du dundre avgårde i plan i sidebølger. Jeg vil heller ha sidebølger i en V-bunn båt, enn en deplasementbåt.

 

Angående tuneller, har de vel funnet ut at det ikke er så optimalt i og med at konstruktørene har gått mer eller mindre vekk fra det. Spørs om ikke du må støpe om igjen hifo.

 

Schaeferen til Ulven har steglister helt akter. Det er ikke vanlig. Jeg har antatt at de normalt avsluttes på midtskroget for ikke å lage turbulenser for propellen. Slik:

 

img_2904.jpg

Link to post

Ganske interessant dette. Har dessverre ikke bilder av mitt skrog (!?). Eller rettere sagt båten sitt skrog.

 

Min Marex har 23 graders v-bunn iflg Marex, og har en tydelig planingsterskel. Den er litt følsom for sidevind, særlig i kosefart 20-25 knop. Virker som den er mer stødig sideveis i 30-35 knop. En slik v-bunn er mer kraftkrevende enn en halvplanerbunn. Men når man kommer over planingsterkelen (18-20 knop) kan man kjøre veldig økonomisk. Følsomheten sideveis er null problem fordi det meget enkelt kompenseres med et par trykk på QL trim tabsene. Så fordelene med en ganske dyp v-bunn er betydelig flere enn ulempene.

 

En over spurte om de rullet i sjøen. Jeg synes ikke det. Mulig det kan ha en sammenheng med at alt av tanker og batterier er plassert så dypt og midt i båten som mulig. Jeg opplever min båt som ganske stødig.

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...