sap_2000 Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Så forfra bilder: Princess 35 Typisk Olesinski design som går igjen på mange princess og Fairline fra 80 og 90 tallet. Veldig dypt forskrog hvor kjølen blir grunnere bakover. Skroget er dypest 2/3 deler fremme som antagelig er grunnen til at disse båtene går relativt høyt med baugen, selv i god fart... Myk i motsjø men samtidig god bering i medsjø pga. bredt baugparti og brede "chines". Princess 330 Veldig likt som 35'en Princess 40 Igjen ganske likt som over Nimbus 4000 Relativt dypt foran, men flater godt ut bakover... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
paxo Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Skroget er ganske likt som de fleste Princesser siden slutten av 80-tallet, men Princess har gått mer og mer bort i fra de dype tunnellene som de hadde på begynnelsen av 90 tallet. Nå er det stort sett slike små "innhugg" som på bildet. Noen som vet hvorfor?? Her står det noe om det: Yachtsurvey Kort sammendrag: Å plassere propeller i tuneller gir mindre dyptgående, men til en høy pris når det gjelder ytelse. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 det er vel ikke bare dyptgående som er fordel.. man får bedre vinkel på akselen, slik at man skyver riktig vei , istedet for å bruke mange krefter på løft av bakre del av båten. tror en greit utformet tunell ikke tar mye krefter , og når man da retter ut akselen endel grader, så mer enn oppheves de tapte kreftene pga tunellen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Jo, du får en bedre vinkel på akslingen. Men det stopper der. Du får en svært stor propellreduksjon ved at skroget skjuler mye av propellen. Og den noe bedre vinkelen mer enn oppheves ved at tunellen trekker akterskipet ned i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Som det står i artikkelen, får båten vanskeligheter med å komme opp i plan. Ikke så rart når man vet hvor viktig akterkanten av bunnen er for planingsegenskapene. Her får man jo det motsatte av trimplan da en stor del av akterkanten er buet og dermed gir mindre effektivt løft. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Hvordan oppfører disse V-skrogene seg i sidebølger? De ruller vel noe forferdelig? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 stikk motsatt av hva jeg erfarte med min tunell mulligan :-) og skjønner ikke helt hvorfor tunellen trekker akterenden ned,. er det pga farten ("suget") på vannet bak propellen? som på min er ca 40 cm fra akterenden. uansett på min virker det absolutt ikke sånn. fikk naturlighvis mindre løft i akterenden , men det var jo en av årsakene til ombyggingen , da min gikk endel på nesa. og det kan like gjerne være pga bedre akselvinkel. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Skipper Worse Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Så her ser et vellykket Olesinski design ut: 24/18 er gode tall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ulv I Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Ikke helt beste bilde, men det gir en anntydning på hvordan V profilen er på Brasilianske Schaefer Yachts (Phantom 290) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ben Sin Svart 21.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Hvordan oppfører disse V-skrogene seg i sidebølger? De ruller vel noe forferdelig? Ruller nei. Og med et godt skrog kan du dundre avgårde i plan i sidebølger. Jeg vil heller ha sidebølger i en V-bunn båt, enn en deplasementbåt. Angående tuneller, har de vel funnet ut at det ikke er så optimalt i og med at konstruktørene har gått mer eller mindre vekk fra det. Spørs om ikke du må støpe om igjen hifo. Schaeferen til Ulven har steglister helt akter. Det er ikke vanlig. Jeg har antatt at de normalt avsluttes på midtskroget for ikke å lage turbulenser for propellen. Slik: Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 uff ja. men nå er min en halvplaner og ikke sikkert det betyr like mye på planingen med tunell på de. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Los Endos Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Ganske interessant dette. Har dessverre ikke bilder av mitt skrog (!?). Eller rettere sagt båten sitt skrog. Min Marex har 23 graders v-bunn iflg Marex, og har en tydelig planingsterskel. Den er litt følsom for sidevind, særlig i kosefart 20-25 knop. Virker som den er mer stødig sideveis i 30-35 knop. En slik v-bunn er mer kraftkrevende enn en halvplanerbunn. Men når man kommer over planingsterkelen (18-20 knop) kan man kjøre veldig økonomisk. Følsomheten sideveis er null problem fordi det meget enkelt kompenseres med et par trykk på QL trim tabsene. Så fordelene med en ganske dyp v-bunn er betydelig flere enn ulempene. En over spurte om de rullet i sjøen. Jeg synes ikke det. Mulig det kan ha en sammenheng med at alt av tanker og batterier er plassert så dypt og midt i båten som mulig. Jeg opplever min båt som ganske stødig. Redigert 22.Oktober.2008 av Los Endos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Av det lille jeg har testet Estremoen, må jeg si meg enig i dine betraktninger om skrogets gode egenskaper. En direkte morsom båt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.