Jump to content

Vinterkonservering, original VP glykol eller Biltema?


Mortena1

Recommended Posts

Glykol har to oppgaver i motoren når den ligger i opplag:

Forhindre at kjølesystemet fryser samt forhindre korrosjon i kjølesystemet.

 

Alle typer glykol som tilfredsstiller spesifiserte standarder for bil duger som "opplagsfrostvæske"

for saltvannsdelen i kjølesystemet i båten.

Se anbefalt blandingsforhold på embalasjen for å oppnå ønsket kuldebestandighet og hold deg til dette.

Større andel glykol enn anbefalt forringer frost- og korrosjonsegenskapene.

 

Bruk også gjerne oppblandet glykol i utløpet til vaskene (vannlås) ombord, i toalettet, septiktanken, sluk og gråvanntanken i dusjrommet ombord, m.m. og evt. andre steder hvor det kan sitte "ferskvannpropper" på utslagssiden.

Dette gjelder selvsagt ikke ferskvannstank og drikkevannssystem da glykol er giftig.

Jeg har i alle år brukt 12 kg-dunken med glykol fra Biltema og denne fungerer helt utmerket til formålet.

 

Glykol er en "miljø-dreper", noe som syns godt på gressplenen bak båten.

Det kommer alltid litt glykol ut av eksosen ved høstkonserveringen samt ved første oppstart i hagen om våren.

Takket være dette er gressklipperarealet bak båten blitt godt redusert med årene... :smiley:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Kan en være helt sikker på å få frostvæske rundt i hele systemet på en saltvannskjølt motor, eller må en tappe blokka.

Termostaten må vel vere open for å få frostvæske på en saltvannskjølt motor. Eg bruker å kjøre motoren hard (full gass) før den går på lang, og kjører gjennom frostvæske rett etter eg har kjørt båten på hengeren. Da er motoren go og varm, og termostaten open. Alternativt kan du vel ta ut termostaten?

Link to post
Kan en være helt sikker på å få frostvæske rundt i hele systemet på en saltvannskjølt motor, eller må en tappe blokka.

 

På en sjøvannskjølt motor er det viktig at motoren blir så varm at termostaten(e) er åpne så frostvesken kommer til overalt.

En bra metode er å lede vannet/ frostvesken fra eksosutløpet opp i en balje som også impellerpumpa suger fra. Da går frostvesken i en sløyfe som blir gradvis oppvarmet og motoren oppnår til slutt ordentlig driftsvarme så termostanene åpner ordentlig.

Mvh. SAP

Link to post
...Er så redd for at frostveska på noen måte skal tære på pakninger eller lignende...

 

Motorer er også utstyrt med både pakninger og gummislanger,

og dette er jo det "miljøet" som glykolen er laget for å fungere i.

 

Jeg har hørt andre nevne den samme bekymringen tidligere,

men har tilgode å høre om noen som har hatt problem med dette.

Derimot kjenner jeg til flere som har fått frostsprengt både toalettet, vannlåser og slanger.

Om glykol muligens kan tære på pakninger, tar garantert frosten av seg resten dersom glykol ikke brukes.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Det er nevnt tidliger i tråden at motoren må kjøres varm før en kjøre frostvæske på sjøvannsdelen pga at termostatene skal åpne, jeg men at det ikke er termostater på sjøvannsiden, bare på ferskvannsiden, er dette riktig??

 

Jeg bruker også å sette under en stor balje når jeg starter opp motorene på våren, da får jeg samlet opp frostvæsken, da er det bare å måle frostnivået og justere denne med ny glykol så kan den gjenbrukes neste år.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Link to post
Det er nevnt tidliger i tråden at motoren må kjøres varm før en kjøre frostvæske på sjøvannsdelen pga at termostatene skal åpne, jeg men at det ikke er termostater på sjøvannsiden, bare på ferskvannsiden, er dette riktig??

 

De som snakker om termostat over, tenker på saltvannskjølte motorer.

Disse har ikke lukket ferskvannskjølingssystem, varmeveksler, osv.

Her er det derimot en termostat som slipper saltvannet rett inn i blokka når

motoren nærmer seg driftstemperatur.

 

Gamle VP-dieseler og eldre (samt noen nyere) bensinmotorer er eksempler på motorer som

kun har saltvannskjøling.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Det er nevnt tidliger i tråden at motoren må kjøres varm før en kjøre frostvæske på sjøvannsdelen pga at termostatene skal åpne, jeg men at det ikke er termostater på sjøvannsiden, bare på ferskvannsiden, er dette riktig??

 

Det er nok en motor som ikke er ferskvannskjølt.

 

(Var litt sent ute.)

Redigert av sawadee (see edit history)
Link to post
Slenger meg på litt. Jeg har også alltid brukt frostveske i do. Gjør dette med en liten ekkel magefølelse hver gang. Er så redd for at frostveska på noen måte skal tære på pakninger eller lignende. Har el toalett med kvern! Npen som har noen mening om dette?

 

Jon Winge skriver i boken "Båtmotoren - din venn" at glykol er bra for gummideler, eksempelvis impelleren. Han anbefaler at den blir stående i motoren med frostvæske slik at den holder seg myk. Vil tro det samme gjelder for andre gummipakninger.

Link to post

Jeg spurte representanten for Jabsco angående glykol for ett år siden, han påstod at toalett gummi var annerledes enn radiator gummi og at den ikke var for glad i glykol. En gjennomskylling var greit, men toalettet burde ikke stå med glykol igjennom vinteren. M.a.o. tørk ut glykolen....

Jeg er litt usikker men siden mitt Silent Flush er så kostbart som det er har jeg begynt å fjerne utløpsslangen og la pumpen trykke ut så mye glykol som mulig, tørke nedi? Nei der går min grense.

Link to post

Hva med frostsikring av toalett ved hjelp av sprit, f. eks spyleveske som er frostsikker til ca - 15 grader. Jeg synes å huske at dette har vært oppe i tidligere diskusjoner her.

 

Jeg her ikke prøvd dette selv, men jeg kan tenke meg at det kan være en utfordring å unngå at frostvesken fordamper fra toalettet i løpet av vinteren. Dette kan kanskje forhindres ved å helle litt matolje i toalettet slik at denne danner et lokk over frostvesken. Jeg er imidlertid usikker på egenvekten til frostveske, kanskje er matoljen tyngre og synker til bunns. Noen som vet?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...