Mortena1 Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Det er helt sikkert blitt diskutert på forumet tidligere, men jeg har følgende spørsmål: Er klykolet som Biltema/Claes Olsson bra nok får konservering av en VP motor? Eller burde jeg kjøpe VP sitt eget klykol? En annen ting, noen som vet hvor man får tak i et stor vanndunk (30-40l) til konserveringen? Gleder meg til svar! Quote Link to post
Ben Sin Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Dunk får du på en bensinstasjon. De får vaskemiddelet sitt i slike dunker. Quote Link to post
Mortena1 Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Tydelig at ingen har erfaring med klykol fra Biltema/Claes Olsson, da blir det klykol fra VP. Quote Link to post
oddgeir Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Jeg er litt i villrede her, men hva i all verden er klykol? Quote "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Tjond Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Glykol tenker jeg trådstarter mener. Og Biltema's Glykol er helt kurant den. Har brukt den selv siden 03. Hvorfor sløse med kronene unødig? Er tross alt ferdig skatta kronasj du sparer. 12 kg til kr 399,- er vel til å leve med. Har ingen erfaring med Clahs sin glykol, men sikkert helt ok den og. Quote Trond Haug Link to post
Mortena1 Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Sorry, maken til dårlig norsk. Jeg mente som Tjond skriver glykol ja. Han svarer jo også på spørsmålet. Forsto det slik at i Volvo Pentas glykol så er det også smøremiddel. Er det noen som tror på det? Det er kanksje ikke så viktig! Quote Link to post
TideRace Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 (edited) Glykol har to oppgaver i motoren når den ligger i opplag: Forhindre at kjølesystemet fryser samt forhindre korrosjon i kjølesystemet. Alle typer glykol som tilfredsstiller spesifiserte standarder for bil duger som "opplagsfrostvæske" for saltvannsdelen i kjølesystemet i båten. Se anbefalt blandingsforhold på embalasjen for å oppnå ønsket kuldebestandighet og hold deg til dette. Større andel glykol enn anbefalt forringer frost- og korrosjonsegenskapene. Bruk også gjerne oppblandet glykol i utløpet til vaskene (vannlås) ombord, i toalettet, septiktanken, sluk og gråvanntanken i dusjrommet ombord, m.m. og evt. andre steder hvor det kan sitte "ferskvannpropper" på utslagssiden. Dette gjelder selvsagt ikke ferskvannstank og drikkevannssystem da glykol er giftig. Jeg har i alle år brukt 12 kg-dunken med glykol fra Biltema og denne fungerer helt utmerket til formålet. Glykol er en "miljø-dreper", noe som syns godt på gressplenen bak båten. Det kommer alltid litt glykol ut av eksosen ved høstkonserveringen samt ved første oppstart i hagen om våren. Takket være dette er gressklipperarealet bak båten blitt godt redusert med årene... Edited October 20, 2008 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
Mortena1 Posted October 20, 2008 Author Share Posted October 20, 2008 Fantastisk svar Phoebe - akkurat hva jeg savnet. Da er jeg klar for vinteropplag. Quote Link to post
Victora III Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Har også i alle år brukt glykolen fra Biltema. Spesifikasjonene er gode og vet svært mange bruker denne. Pass på at du får frostvæsken rundt i hele systemet etter at motor er kjørt i ferskvann. Lurt å ikke stoppe med en gang en ser blå væske ut eksosen men la den gå litt til. Quote Link to post
hifo Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 jeg kjører "ren" brukt frostveske jeg tapper av biler på saltvannsiden.. :-) da tipper jeg biltemas sin er omtrent like god :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TideRace Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 ...jeg tapper av biler på saltvannsiden... :-) Hehe...virkelig interessant, Hifo,.. saltvannsiden på bilen ? Quote Link to post
hifo Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 hmm. burde jeg hatt ett komma der? eller en annen tekst? ser at det ble rart. :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Draco24styling Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 jeg kjører "ren" brukt frostveske jeg tapper av biler Samme her! Funker bra det Quote Norske båter er best! Link to post
Yankee Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Kan en være helt sikker på å få frostvæske rundt i hele systemet på en saltvannskjølt motor, eller må en tappe blokka. Quote Link to post
alma Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Slenger meg på litt. Jeg har også alltid brukt frostveske i do. Gjør dette med en liten ekkel magefølelse hver gang. Er så redd for at frostveska på noen måte skal tære på pakninger eller lignende. Har el toalett med kvern! Npen som har noen mening om dette? Quote Link to post
eysteind Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Kan en være helt sikker på å få frostvæske rundt i hele systemet på en saltvannskjølt motor, eller må en tappe blokka. Termostaten må vel vere open for å få frostvæske på en saltvannskjølt motor. Eg bruker å kjøre motoren hard (full gass) før den går på lang, og kjører gjennom frostvæske rett etter eg har kjørt båten på hengeren. Da er motoren go og varm, og termostaten open. Alternativt kan du vel ta ut termostaten? Quote Link to post
sap_2000 Posted October 20, 2008 Share Posted October 20, 2008 Kan en være helt sikker på å få frostvæske rundt i hele systemet på en saltvannskjølt motor, eller må en tappe blokka. På en sjøvannskjølt motor er det viktig at motoren blir så varm at termostaten(e) er åpne så frostvesken kommer til overalt. En bra metode er å lede vannet/ frostvesken fra eksosutløpet opp i en balje som også impellerpumpa suger fra. Da går frostvesken i en sløyfe som blir gradvis oppvarmet og motoren oppnår til slutt ordentlig driftsvarme så termostanene åpner ordentlig. Quote Mvh. SAP Link to post
TideRace Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) ...Er så redd for at frostveska på noen måte skal tære på pakninger eller lignende... Motorer er også utstyrt med både pakninger og gummislanger, og dette er jo det "miljøet" som glykolen er laget for å fungere i. Jeg har hørt andre nevne den samme bekymringen tidligere, men har tilgode å høre om noen som har hatt problem med dette. Derimot kjenner jeg til flere som har fått frostsprengt både toalettet, vannlåser og slanger. Om glykol muligens kan tære på pakninger, tar garantert frosten av seg resten dersom glykol ikke brukes. Edited October 21, 2008 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
edo Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Det er nevnt tidliger i tråden at motoren må kjøres varm før en kjøre frostvæske på sjøvannsdelen pga at termostatene skal åpne, jeg men at det ikke er termostater på sjøvannsiden, bare på ferskvannsiden, er dette riktig?? Jeg bruker også å sette under en stor balje når jeg starter opp motorene på våren, da får jeg samlet opp frostvæsken, da er det bare å måle frostnivået og justere denne med ny glykol så kan den gjenbrukes neste år. Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
TideRace Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) Det er nevnt tidliger i tråden at motoren må kjøres varm før en kjøre frostvæske på sjøvannsdelen pga at termostatene skal åpne, jeg men at det ikke er termostater på sjøvannsiden, bare på ferskvannsiden, er dette riktig?? De som snakker om termostat over, tenker på saltvannskjølte motorer. Disse har ikke lukket ferskvannskjølingssystem, varmeveksler, osv. Her er det derimot en termostat som slipper saltvannet rett inn i blokka når motoren nærmer seg driftstemperatur. Gamle VP-dieseler og eldre (samt noen nyere) bensinmotorer er eksempler på motorer som kun har saltvannskjøling. Edited October 21, 2008 by Phoebe (see edit history) Quote Link to post
Sir Limmerick Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 (edited) Det er nevnt tidliger i tråden at motoren må kjøres varm før en kjøre frostvæske på sjøvannsdelen pga at termostatene skal åpne, jeg men at det ikke er termostater på sjøvannsiden, bare på ferskvannsiden, er dette riktig?? Det er nok en motor som ikke er ferskvannskjølt. (Var litt sent ute.) Edited October 21, 2008 by sawadee (see edit history) Quote Link to post
Hank Posted October 21, 2008 Share Posted October 21, 2008 Slenger meg på litt. Jeg har også alltid brukt frostveske i do. Gjør dette med en liten ekkel magefølelse hver gang. Er så redd for at frostveska på noen måte skal tære på pakninger eller lignende. Har el toalett med kvern! Npen som har noen mening om dette? Jon Winge skriver i boken "Båtmotoren - din venn" at glykol er bra for gummideler, eksempelvis impelleren. Han anbefaler at den blir stående i motoren med frostvæske slik at den holder seg myk. Vil tro det samme gjelder for andre gummipakninger. Quote Link to post
ole-2 Posted October 22, 2008 Share Posted October 22, 2008 Jeg spurte representanten for Jabsco angående glykol for ett år siden, han påstod at toalett gummi var annerledes enn radiator gummi og at den ikke var for glad i glykol. En gjennomskylling var greit, men toalettet burde ikke stå med glykol igjennom vinteren. M.a.o. tørk ut glykolen.... Jeg er litt usikker men siden mitt Silent Flush er så kostbart som det er har jeg begynt å fjerne utløpsslangen og la pumpen trykke ut så mye glykol som mulig, tørke nedi? Nei der går min grense. Quote Link to post
Brigg Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Hva med frostsikring av toalett ved hjelp av sprit, f. eks spyleveske som er frostsikker til ca - 15 grader. Jeg synes å huske at dette har vært oppe i tidligere diskusjoner her. Jeg her ikke prøvd dette selv, men jeg kan tenke meg at det kan være en utfordring å unngå at frostvesken fordamper fra toalettet i løpet av vinteren. Dette kan kanskje forhindres ved å helle litt matolje i toalettet slik at denne danner et lokk over frostvesken. Jeg er imidlertid usikker på egenvekten til frostveske, kanskje er matoljen tyngre og synker til bunns. Noen som vet? Brigg Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ulv I Posted October 23, 2008 Share Posted October 23, 2008 Hva med å legge klingfilm over skåla etter du har tømt oppi? Det blir vel tett og fint :D Quote Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.