Pelle Parafin Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Hvor mange her inne på forumet er det som har seilt utenriks? Edited October 19, 2008 by Pelle Parafin (see edit history) Quote Link to post
-Matros- Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Har seilt på bulk-båt en gang i Europa. Quote Mvh -Matros- -------------- Medlem av gruppen: folk i båt! Link to post
Baywatch Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Har hatt sommerjobb på Color Viking/Jupiter, englandsbåten Bergen/Stavanger - Newcastle. Var 6 somre ombord. Mange gode minner derfra :) Quote Link to post
Lars H. Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Hei. Jobbet et år på Norges første oljeplattform i Nordsjøen, Ocean Traveler 1986/87 som kontrollromoperatør og så som radiooperatør. Er dette utenriks? Og så jobbet jeg noen år tidligere en sommer som telefonist på SDS sin hurtigrute Sanct Svithun (gikk ned samme høst). Og som vanlig, er disse pollene fullstendig irrelevante for mange. Så det var umulig å klikke noe som helst. Lars H. http://oljepionerene.no Edited October 18, 2008 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frank Allan Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Har seilt siden 1968 og seiler den dag i dag. Forskjellen er at min første kontrakt var 12 måneder og bare nordmenn ombord. I dag seiler jeg 6 uker på/av og er bare 2 norske av en besetning på 16. Quote Link to post
Capitaine Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Uten at dette nødvendigvis har så stor interesse for andre enn kanskje de som jobber eller har arbeidet til sjøs, har jeg tidligere seilt utenriks på bulkfartøy, containerskip, gasstankere(LPG) og produkt-/kjemikalietankskip. Disse gikk world-wide, og noen av fartøyene var også innom ulike steder i Norge. Nå er vel dette primært et forum for lystbåtbrukere, men når pollen først er laget, kunne den i tillegg hatt med flyttbare rigger og container-, passasjer-, offshore(AHTS)-, seismikk- og spesialfartøy(ROV/CABLE-/PIPE-LAYER/CONSTRUCTION/RESEARCH osv.). Jeg stemte blank da flere av alternativene manglet. Quote Link to post
hifo Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 var to uker på juanita til ugland. motorvasker :-) Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mulligan Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Legg til en kategori for survey, så dukker nok noen opp. Quote Link to post
Motordoktoren Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Jeg har tøffet opp og ned langs norskekysten med frakteskute og glødehodemotor, deretter seilt jorda rundt (bokstavelig talt) en gang med marinefartøy og senere vært over "alle verdenshav" i handelsflåten. De sistnevnte skipene var turbintankere og motordrevne tankere og bulkbåter. Quote Link to post
Stian_Matros Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Seilte 2 år som matroslærling i Nordsjøfart med stykkgods for Seatrans. Nå er jeg offshore som ROV Pilot, hender det blir noen båtturer også. Quote -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post
Kjell E Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Jo, har vært i utenriksfart jeg og.... Wilmara - Anders Wilhelmsen Kongshav - Brødrene Olsen Helice - Helge R. Myhre Kom over i oljå i 1978: Henrik Ibsen - Stavanger Drilling Alexander L. Kielland - Stavanger Drilling West Venture (den første) - Peder Smedvig Songa Star - Dolphin Borgland Dolphin - Dolphin Safe Petrolia (ex H.Ibsen) - Consafe Nedrill Trigon - Nedrill Offshoretiden ble tilbrakt i Nordsjøen, utenfor Newfoundland og Brasil. All tjeneste som telegrafist. Mvh, Kjell Edited October 18, 2008 by LA3939 (see edit history) Quote LA3939 har endret brukernavn Link to post
Sir Limmerick Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Mønstret på M/S Ross sea i 1976 som smører.Båten skulle fra Frankrike over atlanteren inn slusene og opp i the great lakes .I slusene ble jeg utpekt som jumpe gutt.Er det noen som vet Hva den jobben besto i? Quote Link to post
Capitaine Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Jobbet et år på Norges første oljeplattform i Nordsjøen, Ocean Traveler 1986/87 som kontrollromoperatør og så som radiooperatør. Er dette utenriks?Og så jobbet jeg noen år tidligere en sommer som telefonist på SDS sin hurtigrute Sanct Svithun (gikk ned samme høst). Lars H. http://oljepionerene.no Tar du ikke et par tiår feil når det gjelder årstall her? Ocean Traveler begynte å bore etter olje i 1966. Og Sanct Svithun forliste i 1962. Det er greit nok at du er pensjonist, men det får da være måte på. Edited October 18, 2008 by Capitaine (see edit history) Quote Link to post
Roger jo Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Mønstra på i 1958 med kr.319 i mnd. og KR 1.- i tropetilegg, ble forelsket i 69 og sluttet i 70. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sealily Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Seilt i bulk fart, OBO, Kjemikalie, Supply/AHTS, hurtiggående passasjer katamaraner og er nå på ROV/IRM/Diving fartøy i mexico gulfen. Grei nok jobb men lite nordmenn. Quote Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
Lars H. Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Sorry, sorry, sorry . . . Det var de tallene da.De er jo så like dersom en ikke har de rette brillene på!, 6-tall og 8-tall er ganske så like i dataverdenen. Så, selv i den uhyrlige alderen av ganske snart 65 år ung, får jeg rette tiden på Ocean Traveler til 1968/69! ------------------------------------- Her et bilde av noen av mannskapet på Sanct Svithun santhansaften etter at vi "hadde lagt" passasjerene. De fleste på bildet gikk med i det tragiske forliset. Husker godt at vi snakket om hva som kunne skje ved et forlis, og at kokken sa at han ikke kunne svømme. Han var blandt de som gikk med i forliset. Lars H. Edited October 18, 2008 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Krysset av for VINtanker , har aldri hatt jobb på sjøen men jeg har da seilt til utlandet og kommet hjem igjen med vin i lasten , er ikke Bp et lystbåtforum Quote Link to post
Trond Aasvoll Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Anders Jahre rederi, midten av -70årene. Fartet rundt i den store verden. Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
flex Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Begynte i -67 - fremdeles i #tralten# Quote Link to post
Scombrus Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 det mangler en rubrikk med hvalfangst Quote Link to post
Mariell Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Begynte i Jahre i 76. T/T Jamunda, T/T Jarmona, M/S Prinsesse Ragnhild, T/T Jarmada, T/T Jamunda, T/T Jastella M/S Javara. M/S"Torunn" Tønnevold i Grimstad. M/T"Gerina", "Geranta", Gerrarsds rederi Kr. Sand. LPG/ETYHLEN"San Francisco". Ivaran rederi Oslo M/S"Starward" Kloster Cruise, Oslo Så ble det 3 år på land, Før jeg ble på plattform i noen år hos Ross Offshore/Transocean. Ross isle, Ross rig, Sovererign Explorer vildkat. Tilbake til båt i 96 Acergy ( Stolt offshore) Dykker skip/rørlegingsfartøy DSV Acergy Osprey DSV Acergy Harrier PIPE LAY Acergy Falcon DSV Acergy Eagle DSV Acergy Discovery DSV Stephanithurm DSV/PIPE LAY Acergy Kestrell Tilbake til Acergy Osprey Og nå PIPE LAY/ HEAVY LIFT Sapura 3000 Begynte med 6 måneders kontrakter og 34 manns besetnng bestående av kun Normenn + ett par spanjoler. Og har endt opp med 5uker på 5 uker av 300 mann og jeg som eneste normann. Har blitt noen forskjellige arbeidspasser opp gjennom årene. Edited October 19, 2008 by Mariell (see edit history) Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ilvi Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 (edited) Seilte med Sigv.Bergesen sine Fonna båter, på 60 tallet, har vært på Solfonn, Tinfonn, og Storfonn som smører og fyrbøter i løpet av 9 år. Edited October 18, 2008 by Bella Ilvi (see edit history) Quote Link to post
Arnie Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Akkurat nå er jeg ombord på LNG/c Iberica Knutsen, som er en turbingasstanker på 138'000 m3. Vi frakter stort sett gass til Japan fra forskjellige leverandører i Sør-Europa og Afrika. I tillegg har jeg vært to år som lærling på bøyelaster i Nordsjøen. Quote It's nice to be important, but it's more important to be nice. Link to post
Hansi Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Holdt på siden 1973. Siste 30 år offshore. Quote Link to post
bao Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Oljetanker, begynnelsen av 70 årene Quote Link to post
Recommended Posts