Frank Allan Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Jumpegutt ja, det kunne være en risiko fylt jobb det. I dag hadde nok ikke det vært lovlig. En kar ble satt på en tre fjøl "båtsmannsstol" som hang i en bom. Når skipet nerma seg slusa så ble bommen svinkt ut og karen på fjøla hoppa i land for å ta i mot trosser. Jeg seilte på "lakene" i 1968/69 på MV Tresfonn og Crossfonn til Sigvald Bergesen i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Begynte som "aspirant" i 69 hos Anders Wilhelmsen ombord på Wilfred i et års tid. Rykket etterhvert opp til dekksgutt. og matros. Deretter nesten et par år på Ditlev Simonsens Vesterøy. Gikk i land tok utdannelse, var i fiskerioppsynet et år, og var deretter ca 14 år i Det norske Veritas. Yrkestittel "Surveyor". Har i den forbindelse vært ombord på en lang rekke skip og flytende innretninger både i nordsjøen og ellers rundt i verden. men det gjelder vel ikke som fartstid. Gøy og interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Mønstret på som aspirant i SeaTrans i -93 som 18 åring, stykkgods. Er i dag på en fast installasjon i nordsjøen. Avspaseringsordningene her frister mer. Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Sir Limmerick Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Jumpegutt ja, det kunne være en risiko fylt jobb det. I dag hadde nok ikke det vært lovlig. En kar ble satt på en tre fjøl "båtsmannsstol" som hang i en bom. Når skipet nerma seg slusa så ble bommen svinkt ut og karen på fjøla hoppa i land for å ta i mot trosser. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Var på både stykkgodsbåt i Nordsjøen, og på oljetanker rundt om i verden.....i første halvdel av 1960-årene. Sitér dette innlegget Link to post
skrotrot Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) Høge Hill og Vistafjord på tidllig 80 talet Redigert 19.Oktober.2008 av skrotrot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 2000-2006 Sartor Shipping, stand by 2006-2006 Fjord Line, england/danskeferge 2006-d.d Fjord 1, gas ferry Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 20.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Mønstret på M/S Ross sea i 1976 som smører.Båten skulle fra Frankrike over atlanteren inn slusene og opp i the great lakes .I slusene ble jeg utpekt som "jumpe gutt".Er det noen som vet Hva den jobben besto i? Ok. å høre disse gamle uttrykkene igjen,det hadde vel neppe vært lovlig idag.Det samme gjelder vel når vi satt på stelling på skutesida,og vi så haien svømte rett under oss. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Taubåtslusk her ;-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 (redigert) har ca 1 års tid der vi i gråmalt fartøy seilte mellom Norge, Island, Svalbard og langt Øst i Russland. Ikke noe hemmelig - bare et vanlig KV fartøy. Dette var tiden før kidnapping av fiskeri inspektører - men der fortsatt enkelte russiske trålere hadde veldig mye ikke fiskerelatert utstyr ombord. De senere år har jeg vel mer flydd utenriks enn seilt Redigert 20.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Messen Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Messegutt ("messen")på stykkgodsbåt og 2.kokk på værvarslingfartøy, en ombygd jager fra 2.verdenskrig, i Norskehavet. Messen Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 1964 Chr.Radich Høegh Transporter Førstereis maskingutt og smører Bajamar Fred Olsen Smører OS Nordkapp Trikker Concordia Lord Trikker Høegh Dene Trikker Robert Stove Trikker Siste båt, 1972 Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Supply, brønnstimulering og ROV/ Survey, trofast mot rederiet siden 2001. Nå er jeg innenriks på supplybåt og trives med det. Men jeg driver å lusker litt etter jobb på rigg, 2 uker på jobb og 4 uker fri lokker. Resultatet er mer tid hjemme og mer tid til båt. Har seilt maskinkadett, 2. maskinist og er nå 1. maskinist som venter på sitt chiefsertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Seiler fast som Matros på PSV i Olympic Shipping. Stort sett Britisk sektor, men det har blitt litt farting i hele Nordsjøen. Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
Hansi Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Men jeg driver å lusker litt etter jobb på rigg, 2 uker på jobb og 4 uker fri lokker. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Men jeg driver å lusker litt etter jobb på rigg, 2 uker på jobb og 4 uker fri lokker. Resultatet er mer tid hjemme og mer tid til båt. Det er forståelig at du ser deg om etter jobb på rigg. Friordningen er mye bedre, og det er som regel også lønnen, selv med ofte betydelig mindre ansvar enn om bord i fartøyet. Det er tragisk å se at sjøfolk på ankerhåndterings- og supplyfartøy(AHTS/PSV) ikke har klart å enes om 1:2 skiftsystem, altså en periode på jobb og to fri. Det er jo ofte samme oppdragsgiver som lønner de riggtilsatte og som indirekte betaler de sjøtilsatte via et rederi. 1:2 skiftsystem er ikke engang prioritert fra sjømannsorganisasjonene heller. Man frykter at det blir mangel på sjøfolk. Jeg tror det blir motsatt. Med 1:2 ordning ville nok mange ha blitt om bord i fartøyene. Og midt oppi dette har offshorerederiene tjent enormt med penger de senere år. Det hersker litt for mye "stå med lua i hånden"-mentalitet blant sjøfolk, spesielt blant den eldre garde. Man skal ikke stille krav, men finne seg i det meste. Det er iallefall mitt inntrykk. I tillegg har de borgerlige partiene, med unntak av Frp, signalisert at de vil fjerne refusjonsordingen for sjøfolk om de kommer til makten. De vil satse på noe de kaller kompetansemodellen. Det betyr at matroser og motormenn og alle andre besetningsmedlemmer som ikke er offiserer, på sikt kommer til å miste jobben. Og Høyres Erna Solberg klarte i sin tid å fjerne kravet om arbeids- og oppholdstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip som går mellom norske havner. Det er med andre ord åpnet opp for sosial dumping. Dagens regjering har lovet å gjeninnføre dette kravet, men det gjenstår å se. Jeg beklager dersom dette ble litt for mye utenfor emnet. Redigert 21.Oktober.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Det hersker litt for mye "stå med lua i hånden"-mentalitet blant sjøfolk, spesielt blant den eldre garde. Man skal ikke stille krav, men finne seg i det meste. Det er iallefall mitt inntrykk.Jeg beklager dersom dette ble litt for mye utenfor emnet. Her er du inne på det rette. En kommentar; det var også høyre som fjernet "sjømanns-skatten" i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Vil nok tro at det rederiet som først hadde kommet med ett tilbud om 1-2 ordning, selv med noe reduksjon av hyre. Ikke akurat hadde fått problemer med å fylle opp båtene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hydrox Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Det er forståelig at du ser deg om etter jobb på rigg. Friordningen er mye bedre, og det er som regel også lønnen, selv med ofte betydelig mindre ansvar enn om bord i fartøyet. Det er tragisk å se at sjøfolk på ankerhåndterings- og supplyfartøy(AHTS/PSV) ikke har klart å enes om 1:2 skiftsystem, altså en periode på jobb og to fri. Det er jo ofte samme oppdragsgiver som lønner de riggtilsatte og som indirekte betaler de sjøtilsatte via et rederi. 1:2 skiftsystem er ikke engang prioritert fra sjømannsorganisasjonene heller. Man frykter at det blir mangel på sjøfolk. Jeg tror det blir motsatt. Med 1:2 ordning ville nok mange ha blitt om bord i fartøyene. Og midt oppi dette har offshorerederiene tjent enormt med penger de senere år. Det hersker litt for mye "stå med lua i hånden"-mentalitet blant sjøfolk, spesielt blant den eldre garde. Man skal ikke stille krav, men finne seg i det meste. Det er iallefall mitt inntrykk. I tillegg har de borgerlige partiene, med unntak av Frp, signalisert at de vil fjerne refusjonsordingen for sjøfolk om de kommer til makten. De vil satse på noe de kaller kompetansemodellen. Det betyr at matroser og motormenn og alle andre besetningsmedlemmer som ikke er offiserer, på sikt kommer til å miste jobben. Og Høyres Erna Solberg klarte i sin tid å fjerne kravet om arbeids- og oppholdstillatelse for utenlandske sjøfolk på skip som går mellom norske havner. Det er med andre ord åpnet opp for sosial dumping. Dagens regjering har lovet å gjeninnføre dette kravet, men det gjenstår å se. Jeg beklager dersom dette ble litt for mye utenfor emnet. Det er ikke uten grunn at dette er samtaletemaet i messen og i styrehuset sene nattetimer. Vi vil alle ha 2-4 ordning som gir oss mer tid sammen med familie. En familie som faktisk lider under av at mor i huset er alenemor halve året. Igjen fører dette til at det kreves MYE av oss sjøfolk når vi er hjemme, fruen setter oss i arbeid og tar fri selv. Så da sitter vi jo igjen med 4 uker på og 4 uker på, er mange som beskriver det slik og hobby blir det fint lite tid til. (stakkes båten som ikke får den oppmerksomheten vi mer enn gjerne skulle gitt den) En annen ting er jo levevilkårene vi har på båtene, vi holder oss fast, sliter med søvn og blir farlige for oss selv og andre. Mange sliter med lite matlyst fordi man er overtrøtt, sjøsyk eller kansje begge deler. Om ikke maten serveres på dørken så ender den opp på dørken før eller siden, til tider i hvert fall. Uten sypplybåter, ankerhåndteringsfartøy og andre offshorefartøy så kunne ikke riggene utført jobben sin ute i havet. Hvorfor skal ikke vi ha de samme vilkår? Her kommer vi inn på dette med lua i hånden, vi er redd for å bli erstattet av billige utlendinger. Her kommer nemlig rederiene inn og presser med at båtene vil flagge, et middel de bruker mot oss sjøfolk og staten. Krever vi sjøfolk så presser rederiene staten til å gjøre det enklere å benytte utenlands arbeidskraft. Jeg som har med teknisk vedlikehold ombord ser en negativ side ved 2 uker på jobb og 4 uker fri. Det kommer til å gå ut over båtenes tilstand fordi det vil være lettere å utsette ting og satse på at andre skiftet ordner opp. Praktiseres allerede i dag av en del folk med det jeg vil kalle dårlig arbeidmoral. Jeg tror 3 uker på og 6 uker fri ville være mer hensiktsmessig av sikkerhetsmessige grunner. Litt OT dette her og tråden hører nok sikkert bedre hjemme i et maritimt forum. Men slike tråder finnes det mange av allerede og passer kansje ikke så godt inn her på BP. Nå ferdes ikke jeg på de maritime forum og valgte å skrive et innlegg her i denne tråden. En tråd hvor vi som seiler eller har seilt sikkert kan fatte interesse. De som ikke er sjøfolk eller har vært det følger sikkert ikke denne tråden med falkeblikk likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Det mysser av utenlanske sjøfolk på Norsk sektor allerede i dag. Muligens ikke på norsk registrerte fartøy, men alle de som har "bekvemlighets"flagg. så lenge hyra til øst-europeerene og asiatene er i henhold til ITF North european offshore agreement, så er det desverre helt ok. Eneste måten å forhindre det på. Er om vi i våre avtaler, hadde fått noe som likner på det som er på Platformer. Helt ok å bruke utlendinger, så lenge de går på Norsk Tariff. Er vel det som kreves av firmaer som tar inn Polske snekkere på land også. Men innen offshore næringens Maritime side er det fritt fram, med underbetalte 0 skatteytere som jobber 8-8 eller endog 16-16- (uker på/av) Har jobbet mye på Norsk side med DSV og ROV fartøy. Disse har hatt besetning på rundt 100 hvor av langt under 10 har vært Norske. For det meste Briter på project siden og Øst europeere i Marine og Catering. Og ett par norske huer sånn innimellom. Britene vil ikke ha 2-1 system pgs. sitt skattesystem. De får refundert ALL skatt hvis de kan dokumentere at de har vært vekk i fra øya si totalt i ett halvt år. De sitter i gjen med betraktlig mer enn oss "overbetalte" Nordmenn. Redigert 21.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Vil nok tro at det rederiet som først hadde kommet med ett tilbud om 1-2 ordning, selv med noe reduksjon av hyre. Ikke akurat hadde fått problemer med å fylle opp båtene. Island Offshore har to intervensjons båter på 2:4 Østensjø skal muligens inn med 2 båter på 2:4 (Bysse rykter ) Det hører med at alle 4 båter går for Statoil , og at det er StatoilHydro som koster på det 3 skiftet ! Sjøl så begynte eg i 93 på min første båt Supply UKsektor . Etter skole og et år på MTB i marineni95 begynte eg i Solstad Shipping i 96 , trives den dag i dag . Har krysset nordsjøen på alle mulige måter , har en del år i Mexico Gulfen og Vest Afrika , neste tur er det Brasil . I tillegg kjører jeg langtransport ,norge på kryss og tvers samt kontinentet . Fisk ned og frukt/grønt/vin/blomster opp igjen . Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Etter skole og et år på MTB i marineni95 begynte eg ... Var på KNM "Falk"(P995) i 1995, som Cox. Hvilken var du på? Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
Sistestyrmann Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Var på KNM "Falk"(P995) i 1995, som Cox. Hvilken var du på? Uten å kunne være sikker vil jeg si takk for sist !! Vi leverte Falk på slippen ved juletider mener jeg å huske , så tok vi ut Jo . Skipssjefen mener jeg var Mikkelborg . Husker ikke alle befale men , Nygård , Brynhildsen Tveita Jeg var RDV ombord . Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Begynte i -64 som telegrafist Tankbåt i 13 mndr Caribbean - USA samt S-America øst og vestkyst. 6 ggr gjennom Panama på 1 år Så stykkgods linjefart med Høegh Lines Europa - Vestafrica. Havnet midt oppi Biafrakrigen våren -67. Takoradi og Lagos med havnebyen Apapa. Forferdelige plasser. Dopede bandittsoldater som viftet med geværpipene foran deg! Hadde fått nok etter 7mndr der! Deretter ble det tilbake til Caribbean i 2 år. Bulkfart med bauxite fra Guyana, Trinidad, Jamaica - Canada/USA vestkyst. Stortrivdes i Caribbean!! Avsluttet sjømannskarrieren sommeren -73 etter 9mndr hos Hilmar Reksten. Supertanker Gulfen - S.America/Europa. Kontrakten min var 1mnd. oppsigelse N-Europa. Hjemreise gratis etter 1 år. Regner med det er andre kontrakter idag. Vi hadde ingen lønn da vi gikk hjemme. Argumentet fra rederiene er vel den idag at de må ha 2 besetninger til hver båt. 1 besetning som jobber ombord, mens den andre går hjemme med full lønn. Forstår det slik at det behøvde de ikke betale til utenlandske sjøfolk. Utenlandske redere måtte betale bare for den besettningen som jobbet. På den andre siden var vi opptil 40 mann ombord. Fa Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Gnist utenriks (Bulk) på M/S Strinda og deretter opp og ned kysten med hurtigruta M/S Polarlys og M/S Nordlys på 80-tallet... Huff&huff det begynner å bli lenge siden.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.