Ben Sin Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Teller heisatur med Kielferga? Sitér dette innlegget Link to post
MS Pluto Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 For en drøy generasjon siden var jeg 16 år gammel ute med MS Bergensfjord, Amerikalinjen, som reservemannskap i oppvasken noen uker t/r Island. Som 19 åring ble jeg vernepliktig menig torpedomann på ubåten KNM Skolpen (1972-73). Siden har jeg satset på lystseilas. MS Pluto Sitér dette innlegget Link to post
alnorbåt Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Begynte i 76 hos Storesund rederi,Torvastad,var på 2 båter,Astor og Austvik. Westfall Larsen,Moldanger og Spinnanger. Solstad, Normand ,husker ikke navnet,taubåt som senere brant opp. Østensjø.Edda Sprint,Edda Sprite. Sandbåt,Sørstein. Lys Line,Lys Point Var også ombord i Aleksander Kielland,ca 6 mnd før det tragiske forliset. Jobber nå på land som kjøkkensjef. Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Har ikke seilt enda, men målet er å jobbe på ett gassfartøy(LPG) eller kanskje en av ro/ro båtene til wilhelmsen til neste år. Går på vg 2 Maritim i tøsnberg nå så blir læretid som matros og etter det jeg har oppfattet er disse to båtene ideelt. Har jo seilt utenriks med M/S Sjøkurs(gamle gann, ragnvald jarl) en uke da om det er betydning Sitér dette innlegget Link to post
Link Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 var lærlig på slutten av 90 tallet, var da ombord i bulk og gass tanker som gik mellom europa og amerika, karibia og sør-amerika. i dag jobber jeg med å lage ejektorer til båter og olje rigger! Sitér dette innlegget Tidligere GABBA 2 Link to post
Marwin Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Surway-ship var ikke med... Startet i maskinen på lokalbåter, så trikker, mest bulk i "lausfart" (all over) Lorentzen Rederi & Co, kjemikal-tank til Oddfjell på SørAmerika. Deretter Surway (dykking) i Nordsjøen under oppbygginga der og div båter hos BulkHandling... Savner den tiden, men dessverre er den over for godt og kommer aldri tilbake. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
vanntrivsel Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Teller heisatur med Kielferga? Har seilt endel på svenskekysten . Sitér dette innlegget Link to post
jonkje Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Heisann. Er pensjonist nå, men startet karrieren i 1963 på "Håkon Jarl". Var med og tok ut to nybygg for Nordenfjeldske før jeg mønstret på "Fernlake" til Fearnley & Eger. Så ble det "Bråli" til Gill Johannesen. Et skikkelig flott rederi, men få båter. Så ble det Fearnley & Eger igjen. Avsluttet karrieren i MRF. Mvh JON Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hva er en vintanker? regner med at det ikke er en tankbåt med vin på tankene..?? Sitér dette innlegget Link to post
Dekken Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Det hersker litt for mye "stå med lua i hånden"-mentalitet blant sjøfolk, spesielt blant den eldre garde. Man skal ikke stille krav, men finne seg i det meste. Det er iallefall mitt inntrykk. Det er jo endel år siden nå men historier vil ha det til at en rederfrue (skal ikke si hvem, men hun skal ha hatt nær tilknynting til et velkjent rederi) skal ha ment at sjøfolk ikke engang trengte hyre, de fikk jo båte kost og køye og itilegg kom de jo verden rundt og fikk sett så mye...... Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hva er en vintanker? regner med at det ikke er en tankbåt med vin på tankene..?? Det er en tankbåt som frakter vin i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Det er jo endel år siden nå men historier vil ha det til at en rederfrue (skal ikke si hvem, men hun skal ha hatt nær tilknynting til et velkjent rederi) skal ha ment at sjøfolk ikke engang trengte hyre, de fikk jo båte kost og køye og itilegg kom de jo verden rundt og fikk sett så mye...... Husker dette innlegget, men hun var vel ikke rederfrue Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Det er jo endel år siden nå men historier vil ha det til at en rederfrue (skal ikke si hvem, men hun skal ha hatt nær tilknynting til et velkjent rederi) skal ha ment at sjøfolk ikke engang trengte hyre, de fikk jo båte kost og køye og itilegg kom de jo verden rundt og fikk sett så mye...... Trur det var ei politiker bærte som lira dette ut av seg. Ja. hu skulle vært med på en tur Europoort/Ras Tanura/europoort. Da med øko. speed 12 knop. europoort, Holand 1,5 time med taxi in til Rotterdam. Liggetid 20 timer. 1,5 måned seilas ned til Sea island i Ras Tanura (Saudi Arabia). Du skimtet kanskje noe sand langt i det fjerne. Og 1,5 måneds seilas tilbake. Ser hele verden gratis. Tja, hvis det var klar vær så du Cape town når du passerte der ned i syd. Hadde 4 år på sånne båter før jeg tok til fornuften og flytta over til bulk. Redigert 22.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pelle Parafin Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Det er jo endel år siden nå men historier vil ha det til at en rederfrue (skal ikke si hvem, men hun skal ha hatt nær tilknynting til et velkjent rederi) skal ha ment at sjøfolk ikke engang trengte hyre, de fikk jo båte kost og køye og itilegg kom de jo verden rundt og fikk sett så mye...... [/quote) Var ombord i "Elin Horn" (C båt) gikk fra Statene til Persiske gulf, lastet med biler. Hadde (65 lastebiler på dekk),etter att vi paserte Suez kanalen,var disse bilene ribbet for verktøy.Lå helt oppe i Gulfen 8-10 dager for anker og ventet på kaiplass i 45-50 gr." Air cond." ombord, var en vifte på skottet,helt j###%# og i tillegg hadde vi flytende smør i kjøleskapet.Det vi fikk se på den turen var var kjeltringer og mye sand,så det var en stor opplevelse.Der kunne jeg tenkt meg at denne "rederfruen" var med. Redigert 22.Oktober.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Trur det var ei politiker bærte som lira dette ut av seg. Stemmer det. Hvis jeg ikke husker helt feil het hun Bergfrid. Bergfrid Fjose. Hun som hadde egen pose. Mvh, Kjell Redigert 22.Oktober.2008 av LA3939 (see edit history) Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Gunga Din Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 jeg seiler utenriks hver år, med min egen båt....teller det?? annars har jeg jobbet på tankbåt oxo.......dock ikke med vin... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
flex Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Stemmer det. Hvis jeg ikke husker helt feil het hun Bergfrid. Bergfrid Fjose. Hun som hadde egen pose. Mvh, Kjell Det var nok ikke henne. Denne "damen" er for tiden bosatt i Frankriket Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Det var nok ikke henne. Denne "damen" er for tiden bosatt i Frankriket Var det en som begynner Gr . og slutter på H.Bru------.? Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Full pott Sitér dette innlegget Link to post
ErlendB Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Uten å kunne være sikker vil jeg si takk for sist !! Vi leverte Falk på slippen ved juletider mener jeg å huske , så tok vi ut Jo . Skipssjefen mener jeg var Mikkelborg . Husker ikke alle befale men , Nygård , Brynhildsen Tveita Jeg var RDV ombord . Brynildsen (fortsatt uten "h") til tjeneste! Har jo blitt litt eldre nå da... Det var et skikkelig fint år, hvertfall. Har fortsatt kontakt med "Solan" som var Cox på en av de andre MTBène. Sitér dette innlegget Medlem av *Walter_S Fanklubb* ________________________________________________________________________________ 1992: Båtførerbevis - 2008:Fagbrevet i Matrosfaget -Tiden går... Link to post
flex Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Var det en som begynner Gr . og slutter på H.Bru------.? Kom på at den samme "dame" - rundt -85 - innførte NIS, som medførte at #mange# norske sjøfolk mistet jobbene sine. Kan ikke minnes hvor mange dette var, men det var mange Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) ...de fikk jo båte kost og køye og itilegg kom de jo verden rundt og fikk sett så mye...... 31 døgn i sjøen fra Zonguldak i Tyrkia til Ishinomaki i Japan... Fikk sett mye på DEN turen... Hele FIRE hav: Svartehavet, Middelhavet, Nord-Atlanteren OG Stillehavet... Masse vann. På turen tilbake til Europa fikk vi med oss TRE hav til: SørKinahavet, Indiske hav og søratlanteren. Som sagt, MASSE vann! JO-a vi hadde ei køye... Med maten var det værre: Skuta var overfyllt med kakkerlakk, så vi måtte renske skivene for styggedom før vi smurte på.. :puke: Som trikker var det JEG som måtte reparere "jern-kua" Det var etter DET stuntet jeg sluttet med alle former for melk Gratis heimreise fikk vi først etter et år ombord! Redigert 22.Oktober.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
alidal Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Har også noen år "ute". Når man ser tilbake på en del ting er det jo ikke til å undres over at norske sjøfolk ble sendt hodestups på land. Hva med foreningene? 4 forskjellige foreninger på under 30 mann! Husker en styrmann som var fornøyd bare han fikk sitte på første klasse på flyet! Når man hadde så viktige ting å være opptatt av er det vel ikke så rart rederne hadde lett match. Nå er det vel rundt 25000 Filipinere på Norske båter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.