Jump to content

Tørre batterier


andolini

Recommended Posts

hei - fikk meg en overaskelse når jeg sjekket batteriene etter vinteren. De var tørre... Dvs. jeg har 3 batterier, 2 forbruk og 1 start. Forbruksbatteriene var det ikke nok vann i til å måle syrevekten. Startbatteriet var helt fint. Husker ikke om jeg sjekket dette i høst. Har landstrømsanlegg som stod på litt i høst så batteriene skulle være fulladet i vinter. Og satte på litt før påske et par helger så de ble ladet opp igjen da.

 

Nå har  jeg fylt vann og ladet igjen og når jeg måler syrevekten så ser det ut til at batteriene har overlevd. Men hvorfor skjer dette? Dette skjedde med de forrige batteriene jeg hadde oxo... Plutselig så finner jeg ut at de er helt tomme for vann. Hvor ofte skal det være nødvendig å sjekke slikt? Og hvorfor skjer det ikke med startbatteriet.

 

Batteriene er Sønnak Exide Nautilus og burde tåle en støyt....

Link to post
Share on other sites

Muligens laderen din lader kun forbruk, eller har du en velger?? " lad forbruk - lad start"

Teori 2 er forbruksbaterian og startbateriar ulike og koplet sammen av og til vil det ene settet med baterier ødelege det andre settet?? Har du en velger "start - 2- forbruk" skal begge bateribankene kun brukes sammen i nøden!

Link to post
Share on other sites

Har du en lader som ikke kobler over til vedlikehold, går det med en del vann. Og på åpne bly-syre batterier generelt så må de jo ha en skvett en gang i blant. Batterier bruker vann. Det burde ikke komme som noen bombe. Vannet forsvinner ikke plutselig heller. Den gode nyheten er at så lenge vannet/syra dekker platene, skjer det ikke noe galt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har i vinter brukt en vedlikeholdslader til mine batterier kjøpt på biltema,er igrunn veldig fornøyd med den.Har stått på i hele vinter....

Sjekka vannet og der var det ikke minket noenting,og syrevekta var som den skulle.

Har også 3 batterier,2 forbruk og et start.

Trodde kanskje denne laderen ble for liten,men ble positivt overrasket.

Fin pris var det også...398kr tror jeg det var..

mvh

Frank v.

Link to post
Share on other sites

mine to sønnal exide nautilus 115Ah har stått på i hele vinter på 13.6 V vedlikeholdslading og ikke noe vann har blitt forbrukt. Tror nok du har hatt for høy ladespenning 14.4/14.7V? Har denne spenningen stått på over lang tid etter at batteriene er fullladet kan de ha tatt skade?

Disse batteriene markedsføres som vedlikeholdsfrie -det vil si at de ikke skal kunne lekke ut vanndamp som de mer åpne påfyllingshette batteriene.

Men din erfaring er at dette stemmer jo ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...