Jump to content

Rens av kjølesystem


Trude III

Recommended Posts

:nonod:

 

Hei,

 

Jeg har en VP TAMD30 som tiden er inn for å skifte frostveske. Ny rød veske er innkjøpt og Biltema's radiatorrens. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke har noe problemer med for høy temperatur. Tenkte å tappe ut den gamle blå vesken og fylle på 2x renseveske + rent vann for så å kjøre motoren varm. Skylle ut og fylle ny rød kjøleveske + vann (50/50).

For å slippe å vente til sjøsetting (da vil jeg jo helst bruke båten og ikke "mekke"!) tenkte jeg å la sjøvannskretsen sirkulere i en balje og kjøre hageslangen inn på eksosbendet. Har noen forsøkt dette? Er det en grei måte å få opp temperaturen på?

Jeg kan jo blande renseveske i baljen også, slik at jeg renser "begge sider").

 

Eller må jeg være tålmodig å vente til våren?

 

:santcheers:

Trude III

Link to post
Share on other sites

<hr />Harald L: Jeg har en VP TAMD30 som tiden er inn for å skifte frostveske. Ny rød veske er innkjøpt og Biltema's radiatorrens. <hr />

Ut fra min erfaring er radiator-rens (inkl. Biltemas..:seeya:) uten virkning hvis det er rust og annen korrosjon man vil fjerne, samme med maskinoppvaskmiddel.

 

Som jeg skrev i en tidligere tråd har jeg hatt suksess med en dasj Ferro-bet, her er fosforsyre den aktive komponenet. Samme vil jeg tro er tilfelle for Systemrens.

Fosforsyre fjerner oksyd, men angriper ikke bart metall.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert en del hos BM der noen har kommet med lange, vitenskapelige utgreininger.

 

Kortversjonen er at rød frostvæske er sillikatfri. På moderne biler og på båtmotorer med komponenter av aluminium i kjølesystemet kan dette være et problem og disse bør da benytte rød frostvæske.

 

Vår Yanmar 4lh-hte hadde vanlig frostvæske inntil nylig. Hørte så at denne motoren har en uheldig blanding av alukomponenter i varmeveksleren og at Yanmar i dag anbefaler rød væske.

 

For noen måneder siden byttet jeg derfor for sikkerhetsskyld til rød væske. Problemet er at rød og grønn væske ikke går godt sammen og skal kunne klumpe seg eller reagere slik at de rusthindrende egenskapene forsvinner. Derfor bør du ved et slikt bytte tappe systemet helt ned og kjøre gjennom med rent vann et par ganger.

 

Problemet med den rød væsken er at den er nær dobbelt så dyr som vanlig, men den varer til gjengjeld lenger.

 

Skal forresten ned i båten og "sprite opp" frostvæsken litt....synes frysepunktet var i laveste laget med -17.

Link to post
Share on other sites

Som Guru sier har det vært skrevet mye om dette, men jeg har enda ikke fått med meg noen skikkelig forklaring utover henvisning til aluminium og silikat-avleiringer.

Alu-komponenter har jo vært vanlig i vannkjølte motorer siden tidenes morgen... :seeya:

 

Det kan jo tenkes flere grunner til at bransjen anbefaler et produkt som er dobbelt så dyrt...

 

Apropos, har noen hørt om ekstra vått vann... :seeya:.: http://www.redlineoil.com/redlineoil/wwti.htm

Link to post
Share on other sites

Vi fant i alle fall ut at det var like greit å bytte til dette når vi først skulle bytte anyway. Levetiden er også lenger. Tror ikke det er noen grunn til at alle skal løpe avsted å bytte til rød kjølevæske, me n merkostnaden på 150 kr hvert 5 år er så pass liten at jeg likegodt gjorde det når det ble anbefalt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hadde i høst en telefon med Berentsen i Yanmar Norge. Han bekrefter at de i utgangspunktet anbefaler silikatfri frostvæske på alle motorer, også gamle. Men ved å gå litt innpå ham, innrømmet han at på min motor, 4JHE, 16 år gammel og jernklump uten lettmetal, var det ingen grunn til å skifte fra den blågrønne jeg har brukt frem til nå. Temperaturen har hold seg stabil i alle år. Renset varmeveksleren i 1995 for avleiringer på sjøvannsiden, og får vel snart ta en liten innspeksjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Takk for svarene folkens!

 

 

Håper jeg kan ta litt av det tilsynelatende "løse" brune belegget med Biltema rensen.  Motoren har fint temperatur og jeg har brukt Systemrens på saltvannsiden for 1 (eller var det 2 ?) år siden. Håper dette er bra nok for å skifte til Rød.

 

Jeg prøver meg nok når været blir litt varmere og lengselen begynner å bli stor.

 

Nå er det snart jul og antall prosjekter i båten øker på..

Trude III

Link to post
Share on other sites

Det har vært vannvittig mye diskusjon omkring dette på et amerikansk bilforum jeg er med i.

Mye synsing og prat om "Snake oil", men mange påstår at de har fått bedre kjøling med produktet, dette også selv om de i utgangspunktet benyttet rent vann.

 

Redline er jo kjent som en seriøs produsent, så ikke vet jeg...

Link to post
Share on other sites

"Jeg har ikke satt meg grundig inn i artikkelen bak linken din, Ingar - men det påstås vel at et middel tilsatt vann forbedrer "fuktingen" og dermed forbedrer spesifikke bruksegenskaper. *Inte vet jag, inte*, men det er jo en del lurium deluxe ute og går. "

 

 

Zalo !!!!!!!!!!!!!!

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites


Ingar: ... Redline er jo kjent som en seriøs produsent, så ikke vet jeg...

For all del! Hintet om "spøken" gikk på dette med "ekstra vått vann" eller hva du skrev....

 

Har selv i jobbsammenheng vært borte i hva dette med "grenseskikt-egenskaper" kan bety. Derfor ser jeg ikke bort fra at "lurium" kan forbedre egenskaper. Men av og til fungerer jo slikt stort sett bare på papiret... :yesnod:

 

Mvh Jan

Link to post
Share on other sites

Rent vann kjøler bedre enn glykol, eller en blanding av glykol og vann (frostvæske). Det "våtere vannet" (som ikke er vann, men en annen væske) leder sikkert varme bedre enn vann, eller har større varmekapasitet, slik at det kjøler bedre.

 

Dette kan man teste selv ved å varme opp to væsker i hvert sitt kar til f.eks. 50-60 grader (samme temperatur på begge væsker). Putt så en hånd i hvert kar og kjenn om den ene væsken føles varmere enn denn andre. Man skal (visstnok, for jeg har aldri forsøkt selv) merke tydelig forskjell mellom f.eks. vann og sprit.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...