Jump to content

Øst eller vest...


ragtag

Recommended Posts

Jeg skal begynne å planlegge en litt lengre tur til sommeren (ca. 4uker) med seilbåten. Den ene planen var å besøke søsteren i sør svergie i 3-4 uke i juli (ca. 400nm fra Oslo). Den andre var å seile til vestlandet, og da heller i juni, til å slippe unna det meste av trafikken.

 

Lurer litt på hvordan det er å seila Oslo - sør Svergie mitt i fellesferien. Er det ett eneste kaos av båter og fulle havner, eller lar det seg gjøre på ett fornuftig vis. Har intrykk av at det er færre båter på sjøen veståver, og da kunne jeg jo også dra når som helst på sommeren når ikke alle andre har ferie (plus jeg har masse sjøkart den veien, og bare til Fredrikstad øståver).  :confused:

 

Ragnar

Link to post
Share on other sites

Hei,

jeg seilte et stykke sør for København for et par år siden, og gikk svenskekysten nedover. I juli er det fantastisk mye båter i Bohuslän, men du finner alltid en plass i havna. Lengst nord (Koster etc.) er det flest nordmenn, mens svenskene kommer i flertall lenger sørover. Når du kommer sør for Käringön forsvinner presset fra norske "konkurrenter", og når du passerer Gøteborg forsvinner de helt.

 

Sør for Gøteborg er det overveiende god plass i havnene. Til gjengjeld blir kysten mindre spennende uten muligheter til å ligge i uthavn. Men både Varberg og Falkenberg er hyggelige byer med gode havner (Falkenberg har en fantastisk gjestfri båtforening som driver gjestehavna!!). Torekov er et "must" - en skikkelig perle av en fiskerlandsby. Gjennom Øresund kan du velge havner på begge sider, også på øya Ven (svensk), som er riktig trivelig. Både Helsingør og Hälsingsborg har gode gjestehavner. Jeg kom så langt som til Dragør, som jeg anbefaler varmt som feriemål.

 

Vi brukte seks uker på denne turen, og da greide vi oss med høyst overkommelige etapper og flere dagers landligge innimellom. Såvidt jeg husker, logget vi 640 mil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...