Jump to content

Mercruiser 4.2L D-Tronic finurlig turtalls problem.


Wandalen

Recommended Posts

Har et noe rart problem med min Mercriuser 4.2 D-Tronic. Gått som en klokke hele sommeren , men den siste helgen dro vi til Bolerne for og ta den siste overnattingen for i år. Da vi var framme var det trangt om plassen så jeg ble kjørte litt rundt i havna på tomgang og koblet motoren in og ut av gir. Kom meg på innsiden i havna og oppdaget at det er litt grundt der så jeg bakket ut igjen. Da jeg satt den i fremover gir stoppet motoren. Jeg regnet med at jeg hadde kvalt motoren attersom jeg lå på tomgang. Motoren startet igjen med en gang, men nå gikk det bare 5 meter før den stoppet på nytt, startet i gjenn og så det samme... dette skjedde ca 5 ganger.

Fikk lagt til på fergebrygga så lenge. Startet motoren igjen og dennegangen sto den i fri hele tiden, gikk ca 5 min på tomgang før den stoppet.

Kaldsvettende stakk jeg hodet ned i motoromet for og sjekke lekasjer osv men det så like pent ut som før.

Var sikker på at dette skyltes dårlig diesel tilførsel, dette lignet på samme oppførselen som en motor jeg hadde tidligere med tett bensin filter.

Fant et plast beger og tappet filteret, skal si jeg ble lang i trynet. Masse grums og partikler kom rennende ut, jeg tappet ut så mye jeg kunne. Etter av tappingen luftet og pumpet jeg diselen slik at filteret var fylt opp med diesel igjen.

Startet opp og det hele så ut til og vere bra, den stoppet ikke og alt så ut til og vere i skjønneste orden.

Vi fikk oss en plass og koblet til landstrøm og internett.

Dagen etter dro vi gjemover igjenn ca 1,5 - 2 t kjøring i 7-8 knop , da jeg var nesten gjemme ga jeg full gass for og sjekke om alt virket. Nå var båten så full av folk og ferieutstyr samt groe både på trimplan og drev at den hadde store problemer med og legge seg ut. Etter 20 sekunder full gass begynner turtallet og vandre opp og ned med ca 400 omd

Og det virker som problemet er proposjonalt med turtallet, altså mere turtall større vandring.

Kjører jeg på ca 1500 omd merker jeg ikke noe. Jeg regnet da med at ettersom det var mye grums i filteret var det for dårlig gjennomstrømming slik at den ikke fikk nokk diesel.

Dagen etter byttet jeg filter tappet av tanken for og sjeke om det var mere grums, noe det ikke var.

Luftet dieselen etter alle kunstens regler på filter, pumpa og på hver enkelt dyse for og vere sikker.

Tok en prøve tur og fant ut at problemet fremdeles var der. rensket deretter føde pumpen og sjekket slangen til tanken uten og finne noe feil. Jeg fylte en kanne med diesel og satt slangen rett i kanna, men ingen bedring.

Nå begynner jeg og gå litt tom for ideer så jeg hadde håpet noen her som har erfaringer med dette problemet fra før

:rolleyes:

 

På videoen under setter jeg motoren på 2000 omd i fri. Etter 5 sekunder begynner den og vandre opp og ned.

 

Klikk her >> Mercruiser D-Tronic 4.2L

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du har en D-tronic skal det være mulig å få frem en feilcode ved å bruke prosedyren som jeg regner med står i Owners manual.... Et tips er dyse nr 1 som er elektrisk og "styrer" hele greia....hvis den ikke funker så tror jeg det blir feil på innsprøytningsrekkefølgen :confused:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Ut fra beskrivelsen ville jeg dobbeltsjekket luft i systemet igjen.

Hadde en likenede opplevelse på min egen Yanmar, etter filterskifte.

Etter å ha sjekket alt to ganger, fant jeg ut at en pakning på vannutskilleren/grov-dieselfiteret lagt seg feil og litt luft lakk inn i systemet

ved denne. Sjekk kobberpakning på lufteskruen(er)

Link to post
Share on other sites

Ut fra beskrivelsen ville jeg dobbeltsjekket luft i systemet igjen.

Hadde en likenede opplevelse på min egen Yanmar, etter filterskifte.

Etter å ha sjekket alt to ganger, fant jeg ut at en pakning på vannutskilleren/grov-dieselfiteret lagt seg feil og litt luft lakk inn i systemet

ved denne. Sjekk kobberpakning på lufteskruen(er)

 

Ja slik føler jeg det selv også, så jeg tror jeg må skru av hele filter insattsen og rørene frem til pumpen for og se etter lekasjer. la også merke til at lufteskruen på selve diesel pumpen virket noe rar akkurat som det ikke var noen form for pakkning. Står i boka at den ikke må skrues helt ut så jeg har ikke fått sjekket dette.

 

Siden du har en D-tronic skal det være mulig å få frem en feilcode ved å bruke prosedyren som jeg regner med står i Owners manual.... Et tips er dyse nr 1 som er elektrisk og "styrer" hele greia....hvis den ikke funker så tror jeg det blir feil på innsprøytningsrekkefølgen :confused:

 

Tror jeg får ringe mekanikkeren slik at han får kobblet til instrumentet for avlesing av eventuelle feil i systemet. Koster 1000kr bare for en avlesing så jeg vurderte og kjøpe et slikt insrument selv. Problemet er vel bare at jeg ikke kan lese noe ut av det uten og vite hva jeg ser.

 

Tusen takk for tilbakemeldinger! :seeya:

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Diagnoseverktøy skulle man hatt ja. Vi får lage en klubb for dette :wink:

Her kan man velge i enten PC-basert diagnoseprogramvare eller egen diagnoseenhet samt nødvendige adaptere.

Det er vel tøffest å kjøre på PC :cool:

 

http://www.rinda.com/acro/prodlist.pdf

 

PC-Software $579

Evt. Diagnoseenhet $399

Adapter D-tronic 4,2L $39

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"rensket fødepumpen"

Tok du da ut finfilteret inne i fødepumpen...

På motordisplayet skal det være en testbryter som du skal holde inne noen sekunder og så slippe. Da skal det komme et visst anntall blink eller lydsignal som er en feilcode(tenningen må være på) Får du det kan du ringe servicemannen....

Ellers gir denne "audio warning system" lydalarm ved lavt oljetrykk, for høy temperatur og lav oljestand i drev.

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

"rensket fødepumpen"

Tok du da ut finfilteret inne i fødepumpen...

På motordisplayet skal det være en testbryter som du skal holde inne noen sekunder og så slippe. Da skal det komme et visst anntall blink eller lydsignal som er en feilcode(tenningen må være på) Får du det kan du ringe servicemannen....

Ellers gir denne "audio warning system" lydalarm ved lavt oljetrykk, for høy temperatur og lav oljestand i drev.

 

Rensket alt i fødepumpen ink filter(sil) ved og demontere hele pumpen.

Det er en vippe byter på panelet som er til audiotest ved og vippe den opp tror jeg det var, og instrument lys ved og vippe den ned. blir ingen blinking eller pipe koder av og gjøre dette. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja disse motorene lever sitt eget liv!

 

Jeg har hatt mange ting jeg lurte på når jeg kjøpte min motor, og ikke fikk den til å fungere skikkelig.

 

Jeg kjøpte da diagnoseutstyret så det er mulighet for å låne dette!

Det er ganske enkelt å lese av feilkoder!

 

Jeg bor i Sætre

 

Ta kontakt hvis du ønsker å låne dette..

 

Lykke til!

Redigert av Sjøkua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får håpe det ikke er dyse nr 1. Den er dyr...

Når det gjelder test bryteren så skal den presses ned. Det står ihvertfall test på undersiden av bryteren. jeg testet på min motor i ettermiddag. Tenningen må være på, trykk ned og slipp. Hvis ikke noe skjer prøv en gang til. Husk å telle blinkene.

Hvor mange omdr. fikk du på motoren etter at problemene inntraff??

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Interessant link, såfremt man skriver italiensk ? :wink:

Italiensk er et morsomt språk. Her skjønner man iallefall hva slags vare det er snakk om: ATTREZZO DIAGNOSI BLINK CODE 68490012F og POMPA ACQUA MARINA VM DAN-S 35210040B.

Men ellers må man jo få tak i en VM delekatalog, for de har sikkert andre delenummer enn Mercruiser går jeg ut fra, selv om det er de samme delene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Får håpe det ikke er dyse nr 1. Den er dyr...

Når det gjelder test bryteren så skal den presses ned. Det står ihvertfall test på undersiden av bryteren. jeg testet på min motor i ettermiddag. Tenningen må være på, trykk ned og slipp. Hvis ikke noe skjer prøv en gang til. Husk å telle blinkene.

Hvor mange omdr. fikk du på motoren etter at problemene inntraff??

 

Skjer ingenting når jeg trykker den ned til test. Får de omdreiningene jeg skal, men turtallet begynner og vandre opp og ned som vist på video. Jeg satt den bare til 2000 omdr for og demonstrere problemet uten og plage motoren altfor mye.

Dyse nr1?? Da jeg luftet på dysene så alle dysene helt like ut? ingen el-kabler og se, bare diesel rør rett på dysen.

 

 

Takk for link :) , håper jeg slipper og bruke den :sweat:

Link to post
Share on other sites

På min sitter det en tynn ledning inn på dyse 1!

Har hørt att motoren ikke får opp turtallet, og bare går på 2000 omdreininger hvis elektronikken på dyse 1 er ødelagt

Legger ved et bilde der du ser ledningen fra dysa på min motor.

 

n771250514_1637071_3969.jpg

 

Da har jeg mere tro på fødepumpen!

 

Har du vannutskiller mellom tanken og motoren??

Redigert av Sjøkua (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min sitter det en tynn ledning inn på dyse 1!

 

OT: Lurte bare på hvorfor det går doble gasswirer til motoren ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

luxus :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Disse motorene går i "nød-modus" dersom kontrollmodulen registrerer unormale sensorverdier, og du klarer da ikke å komme over 2000 rpm.

Det sagt, så er disse motorene "enkle" mtp elektronikken, og det er ett svært begrenset antall sensorer på motoren.

Dersom du får tak i diagnose verktøy vil mitt tips være å sjekke luft temperatur verdiene fra sensoren som står i innsugsmanifolden.

(Mener å huske at den heter WAP sensor eller noe slik) Har vært borti at denne har gitt for høye temperaturverdier til kontrollmodulen med det resultat at motoren går i nødmodus UTEN at feilkoder genereres.

Du ser WAP sensoren på motorbildet til sjøkua. Den ligger rett overfor den laveste oljepåfyllingen, ved siden av feste for beskyttelses/plastikk lokket.

Link to post
Share on other sites

Ja der var ledningen til dysen ja.. må pusse brillene tror jeg. Nå tror jeg ikke det er noe feil på sensorene ettersom motoren ikke er i noe nød-modus den kan fint kjøres opp til 4000 modr det er bare det at turtallet vandrer opp og ned med ca 400-500 modr. Men det jeg lurer på nå er om det kan skyldes dårlig kontakt i noen av kablene eller kontaktene, slik at elektronikken får feil impulser. Tror at feilen skulle vert noe mere konstant dersom dyse 1 var defekt eller en sensor skulle vert defekt? Skulle vert artig og finne et sted jeg kunne lastet ned reperasjons boken på denne motoren.

 

Takker for gode inspill :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Ja der var ledningen til dysen ja.. må pusse brillene tror jeg. Nå tror jeg ikke det er noe feil på sensorene ettersom motoren ikke er i noe nød-modus den kan fint kjøres opp til 4000 modr det er bare det at turtallet vandrer opp og ned med ca 400-500 modr. Men det jeg lurer på nå er om det kan skyldes dårlig kontakt i noen av kablene eller kontaktene, slik at elektronikken får feil impulser. Tror at feilen skulle vert noe mere konstant dersom dyse 1 var defekt eller en sensor skulle vert defekt? Skulle vert artig og finne et sted jeg kunne lastet ned reperasjons boken på denne motoren.

 

Takker for gode inspill :cheers_wine:

 

Reparasjonshånboken kan du få låne av meg når du skal låne diagnoseverktøyet!

 

Jeg fant den ikke noe sted på nettet så jeg bestilte den!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...