Jump to content

Mercruiser 4.2L D-Tronic finurlig turtalls problem.


Wandalen

Recommended Posts

OT: Lurte bare på hvorfor det går doble gasswirer til motoren ?

 

Ja den har stått i en FB båt før jeg kjøpte den!

 

Det er bilder jeg fikk av tidligere eier!

 

Vet ikke hvordan det fungerer jeg men på Princessen min der er det en boks som vierene går inn i.

Ved kobling som på bildet går begge spakene når man girer og gasser da??

Link to post
Share on other sites

Hei. Har selv hatt trøbbel med en slik motor, hvor turtallet gikk opp og ned ca 300 - 4oo o/min ved marsfart. Var helt sikker på at det var dieseltilførselen og holdt på lenge for å finne en feil der, men det viste seg å være feil på dyse nr 1. og motoren fikk det for seg at den skulle gå ut og inn av nødmodus. Du finner ett nr. på dysen, og den kan bestilles på ett helt vanlig dieselverksted til i overkant av halv pris i forhold til en mercruiserforhandler.

Jeg har en mistanke om at feilen oppstod på grunn av "for mye" vask av motoren, dysene står slik plassert at evt rester av avfettningsvæske/solventer blir stående i dysebrønnen og dermed kan påvirke sensoren på dysen.

Mener at feil på elektronikken indikeres ved støtvis beeping i alarmen når tenningen slås på.

Link to post
Share on other sites

Ryker motoren nåke meir enn tidligare? svart eller grå?

 

Nei ikke noe røyk overhodet.

 

 

 

Hei. Har selv hatt trøbbel med en slik motor, hvor turtallet gikk opp og ned ca 300 - 4oo o/min ved marsfart. Var helt sikker på at det var dieseltilførselen og holdt på lenge for å finne en feil der, men det viste seg å være feil på dyse nr 1. og motoren fikk det for seg at den skulle gå ut og inn av nødmodus. Du finner ett nr. på dysen, og den kan bestilles på ett helt vanlig dieselverksted til i overkant av halv pris i forhold til en mercruiserforhandler.

Jeg har en mistanke om at feilen oppstod på grunn av "for mye" vask av motoren, dysene står slik plassert at evt rester av avfettningsvæske/solventer blir stående i dysebrønnen og dermed kan påvirke sensoren på dysen.

Mener at feil på elektronikken indikeres ved støtvis beeping i alarmen når tenningen slås på.

 

Fantastisk!, da holder jeg en knapp på denne teorien. Har også nå sett at min lyd sensor ikke virker, må bytte den lille biiperen. Jeg har også "vasket" litt, men på min motor er det et stort plast deksel som dekker hele toppen av motoren. Jeg skal stikke ned i båten i morgen og fjerne dekselet og se over ledninger og kontakter for og se om det kan vere noen åpenbare feil.

Husker fra da jeg monterte motoren at alle kontaktene virket noe slakke. Det kan godt vere at jeg ser meg blind på diesel problemet ettersom det var masse partikler i diesel filteret.

Hva er ca full prisen på en slik dyse med sensor?

Nå føler jeg meg mere sikker på at jeg skal finne en løsning på problemet, humøret stiger. :smash:

 

 

 

Reparasjonshånboken kan du få låne av meg når du skal låne diagnoseverktøyet!

 

Jeg fant den ikke noe sted på nettet så jeg bestilte den!

 

Du er toppen !

Stikker innom i slutten av neste uke regner jeg med.

Redigert av Wandalen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott ! appropo Merke verksted priser så kan jeg fortelle at jeg manglet propell mutter settet til mitt Bravo 2 drev. Jeg hadde dårlig tid pga sjøsetting så jeg dro til Mercruiser forhandleren for og kjøpe dette der. Det var ikke lagervare så dette måtte bestilles, tok bare 2 dager. Jeg regnet med at det var dyrt men jeg måtte ha det for og rekke sjøsettingen. Da jeg kom til butikken for og hente delene sa han at dette var dyrere enn hva han hadde regnet med men det skulle stemmte med hans prisliste, altså 1400kr ink mva. Dette var heller ikke koplett sett men mutter, spacer og låse skive, den store skiven innerst hadde jeg selv. Nå var han snill og slo av på prisen så jeg betalte "bare " 1150kr ink mva.

Det var jo snilt, men jeg følte meg alikevel litt snytt da jeg fant det samme settet på en nettside for 280kr (svenske)... Nå er jeg tilhenger av og støtte min lokale forhandler siden jeg får altid good service og hjelp, men alikevel.... det kan vere mye og spare på og ikke forhaste seg.

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Var i båten i helga og koblet til instrumentet.

Hadde følgende feil coder lagret i minnet :

 

P0725 ____________ RPM sensor dynamic plausibility, static plausibility

 

P1201 ____________ Instrumented injecror SRC

 

P1725 ____________ RPM Signal from injector dynamic plausibility, static plausibility

 

Dette forklarer jo en god del

 

Code P0725 og P01725 betyr at en feil er registrert over en periode av tid, og RPM mengden fra sensor og RPM på motor ikke stemmer. (sjekk kabler)

 

Code P01201 Er sensoren på injector 1 kablene og ECM boksen. Løsninger NR1 feil i injector eller kabel NR 2 feil i ECM

 

Diagnose

Ved feil får maskinen kun 80% rpm maximum. (35% mindre drivstoff)

Timingen på tennings punkt blir feil og motoren kan gi litt mer støy.

 

Oversatte så godt jeg kunne fra Englansk , men dette høres veldig ut som årsaken til feilen. Som en advarsen i manualen står det også at det ikke er uvanlig at dårlig kontakt i kabler er årsaken til feilkoder!

 

Så nå skal jeg rigge meg til med kaffe osv for og sjekke kabler før jeg gjør noe mere drastisk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bra det kom noen koder frem da!

Du får ha lykke til med søket!

 

Du trenger ikke haste med å levere utstyret så ta deg god tid!

 

Toppen! det hadde vert fint og brukt det noen dager til. Jeg kan lese av de utroligste ting, diesel temp, turbo trykk, exos temp, luft temp, volt på ecm osv osv... Jeg driver og leser meg opp på hva som skal vere de riktige verdiene på de forskjellige parameter. Det hjelper ikke og lese av verdiene på turbotrykk dersom jeg ikke hvet hva som er riktig. Godt og ha motor manualen nå , rene bibelen.

Blir nok en lang helg i motor rommet tenker jeg :cool:

Link to post
Share on other sites

Da er kaffe og boller fortært :smiley:

Nå er jeg sikker på at feilen er lokalisert. Det er utvilsomt dyse nr1 som har en defekt sensor. Jeg tok ut RPM sensor på svinghjul og dyse nr1 for inspeksjon. RPM sensoren er en lukket magnet bryter så den er det ikke mulig og kunne se noe på så den virket helt ok. Da jeg tok dyse nr 1 nærmere i ettersyn kunne jeg se at det var endel fukt og fett liggende rundt clipset som dekker el bryteren på dysen. Ser ut som om den egentlig ikke er til og ta av men jeg tok likevel sjansen og fikk til slutt vippet av dekselet. Under dekselet kunne jeg se plast holderen som antagelig er holderen til sensoren.

Jeg så med en gang at det var fult av noe som kunne ligne irr blandet med fukt og fett. (se bildet) sensoren gikk ikke og ta ut. Jeg blåste og pusset så godt jeg kunne. Monterte igjen Dysen og RPM sensoren, motoren startet lett og gikk som en klokke. Men det gik bare ca 30 sec så fikk jeg feil melding på Dyse nr1 igjen (code P-1201) Men nå gikk motoren uten og variere noe nevnverdig på turtellet, dette tar jeg som et tegn på at feilen er funnet.

:yesnod:

Fikk pris på ny dyse nr1 hos min lokale Mercruiser forhandler på 3686 kr , han solgte også brukte til halv pris. Tror jeg går for en ny men jeg skal først undersøke prisene litt her og der først, dette har jeg heldigvis god tid til og gjøre nå så lenge båten er på land for sessongen.

 

Da skal jeg prøve og få levert tilbake utstyret i løpet av helgen Sjøkua :cheers:

 

Dyse nr1 (injector)

dyse_hel.jpg

 

Nærbilde av sensor i dyse

dyse_bryter.jpg

 

Da regner jeg mysteriet for løst !

Takker alle som har hjulpet til og kommet med gode inspill.

Spesielt takk til deg Sjøkua !

:flag:

Link to post
Share on other sites

Fikk pris på ny dyse nr1 hos min lokale Mercruiser forhandler på 3686 kr , han solgte også brukte til halv pris. Tror jeg går for en ny men jeg skal først undersøke prisene litt her og der først, dette har jeg heldigvis god tid til og gjøre nå så lenge båten er på land for sessongen.

Det var jo mye billigere enn jeg antydet... :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Da må man vel ha en deleliste til VM eller overgangstabell fra Mercruiser.

Ikke sikkert de har samme delenumre. Var dårlig med priser der.

Fikk ikke lagt inn Norway så brukte Sweden da jeg registrerte meg.

 

Forøvrig kan man jo sjekke her etter deler http://vmdieselspecialist.com/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mye nyttig info i denne tråden, eg har selv kjøpt meg et Mercruiser Scantool, men skal sjekke det enkle først....får ikke fullt turtall på nye båten min(2x250HK mercruiser D-tronic 2005 modeller)- 3600 rpm på den ene motoren og 3700 på den andre-og får bare 34 knop istedetfor 38 som båten skal klare(tom båt/kvarte tanker,nye turtellere-alle filtre og olje skiftet osv..), og ser at gassvaieren på den ene motoren ikke går like langt mot endestopp som på den andre....ved full gass fra hendler.Hvordan stiller man på dette? :confused:

Om man justere på gjengene/mutteren på vaierenden på motorsiden vil tomgangen også forandre seg-dette har eg prøvd :headbang: Merkelig nok er det mulig å dra ut mer "slakk"(slik at gasspådragesensoren går mot 50%) ved fullgass inn på motorene-her glir metallstanga inn og ut av en plast"rør" som er festet inn på den elektroniske sensoren for gasspådrag? Det er en liten motstand/treghet i denne "glide/friksjons funksjonen" - som eg regner med skal være der, men kan denne eventuellt stilles på?

Eller skal det ikke være noen slik glidefunksjon her? :confused:

Båten er også "treg" med å komme opp i plan....kan vel ha sammenheng med at eg ikke får fullgass på den ene motoren kanskje? Kan eg eventuellt lese "Throttle position" eller % pådrag på Scantool?

Er offshore på jobb nå, så eg har ikke noen bilder å komme med,så om noen har enkle tips eller løsninger er eg takknemlig, vil ha ting i orden snarest mulig når eg kommer iland.

Redigert av powerpuff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...