pettsor Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Hei, jeg er helt ny på baatplassen og ny båteier... Har tidligere hatt en liten skjærgårdsjeep av eldre årgang, men av familiegrunner vært borte fra båt noen år. Det jeg lurer på er: Hvordan foreta vinterkonservering av en Mercury 90 HK Optimax 2005-modell? Finnes det noen der i hjemmene som kan gi meg noen tips ? Motoren sitter på en Uttern D55 2005 modell, Uttern`s minste daycruiser. Ypperlig familiebåt for dagsturer med familien forresten. Overnatte ? Tja... med ungene i telt og meg selv på strandmadrass kan jo kona få plass....hehe- neida, det går 2 stk. inn der....maks. Begynner å haste litt med denne konserveringen nå, hvis det er nødvendig da ? Eller ? Quote Link to post
Suzumar Posted October 18, 2008 Share Posted October 18, 2008 Eh.. har du ikke instruksjonsbok? Vanlig prosedyre for to-taktere er: -kjøre motoren varm i ferskvann. Bruk tønne, bosspann eller det du har for hånden. - kvel motoren ved å sprøyte fogging oil i luftinntaket - Skru opp pluggene og tilsett en liten teskje med olje i hvert hull. Skru pluggene på plass i gjenn. Sveiv gjerne motoren noen runder. - Spray hele motoren med w40/crc eller lignende - Har du mer bensin på tanken så tilsett konserveringsmiddel slik at bensinen holder seg fersk til neste sesong - For ekstra god samvittighet skrur du av propellen og tilsetter propellakselfett - smør opp motoren ved å bruke smøreniplene Da skal du ha en motor som starter greit neste sesong. Hopper du over dette går det sikkert greit neste sesong også, men hva med sesongen etter, eller den etter der?? Om det er noe spesielt å ta hensyn med optimaxmotoren din må du nesten sjekke opp. Det forundrer meg at ikke flere produsenter har gjort slik som evinrude har gjort med sin e-tec. Et par kombinasjoner med tomgangsgassen så dør motoren hen ferdig konservert. Uten å mene at det gjelder deg så er det utrolig mange som ikke er vant med båt som har gjort sine første båtkjøp de siste par årene og en selvkonserverende motor må da være toppen på brukervenllighet. Quote Link to post
Mouche Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 I tillegg til det Baylineren nevner så ville jeg også ha byttet girolje. Også lurt å vaske motorene godt utvendig og sette den inn med et beskyttende lag med voks. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hei , hvis du ikke har brukermanualen for din Optimax kan du laste den ned her: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...#036;&mod=4 Her finner du alt du trenger å vite om vinterlagring blandt annet. Lykke til Quote Link to post
LM 605 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Jeg går ut ifra at der er innebygget tank på denne båten som rommer en del liter,, så jeg ville nok fylle denne helt full, i tillegg tilsette angitt mengde med stabilisatorveske i bensinen for og unngå kondens i løpet av vinterlagringen. Quote Link to post
Mouche Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Jeg oppfatter at bensin er "ferskvare" så pesonlig prøver jeg heller å bruke opp eller tømme ut mest mulig, men tilsetter stabilisatorveske på tanken i forhold til det som er igjen. Før oppstart på våren så fyller jeg opp med fersk bensin og det lille vannet som måtte være i tanken da håper jeg vannutskilleren tar seg av. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Der er ingen problemer med å lagre bensinen på en innebygget tank ombord i båten i de seks vintermånedene den står på land. Har selv gjort dette i en årrekke, og har aldri hatt noen som helst problem i den forbindelse med at bensinen skulle være "gammel". Dette har vært diskuter mange ganger, og naturligvis vært mange forskjellige meninger. Jeg spurte for en del år siden flere "fagfolk" på det området (tankannlegg,oljerelaterte virksomheter, bensinstasjoner, bilverksteder, båtverksted etc.),og der var stort sett svaret at det ikke var noen problem med den typen lagring av bensin. Men det ble absolutt anbefalt og fylle tanken helt opp p.g.a. mulig kondens. Quote Link to post
pettsor Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Tusen takk for mange gode tips !!!! Jeg glemte en vesentlig opplysning; Får ikke startet motoren nå fordi jeg allerede har plukket ut elektronikkboksen. Har sendt den til Christian Lundin i Eskilstuna for omprogammering til 115 HK. Litt i feil rekkefølge mao. Jaja, en lærer så lenge en lever.......men det er ikke noe akutt mhht. frost osv. som kan gå galt ? Quote Link to post
chagall Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Har vel aldri hatt noe problem med å benytte "gammel" bensin fra forrige sesong på min Optimax. Ikke har jeg vært spesiellt nøye med å ha full tank før opplag heller. Når det glelder kondens er jeg enig med `Mouche`at vannutskilleren tar seg av dette problemet. Det jeg har vært spesiellt nøye med på Optimaxen er å tilsette "Fuel Stabilizer/Quickleen" i bensintanken på de siste turene før opplag. Dette beskytter mot avleiringer i drivstoffet og renser/smører injectorene. Videre har jeg tilsatt 30 ml av Optimax DFI olje i hver sylinder, som også er anbefalt av Mercury. Quote Link to post
Suzumar Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Ikke noe problem med frost nei. Motoren er selvdrenerende og vannet i undervannshuset renner ut. Problemet med å ikke få spylt gjennom er saltavleiringer som kan tette til kjølesystemet. Det er heller ikke bra for korrosjon at det ligger salt i systemet. Men det går nok helt fint skal du se. Gjør det du kan gjøre og gjør slik motoren din er pr. i dag. Quote Link to post
skibsplast ohoi Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Hiver inn et par spørsmål om konservering jeg også. Er det nødvendig å bytte motor og gearolje på påhengeren i høst, når den kun har gått 30 timer siden siste service utført i sommer? Holder det med gjennomkjøring av ferskvann og konserverings spray i luftinntaket? Motor er en 80HK Yamaha 4takt. Quote River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
Suzumar Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Jeg hadde sjekket gearoljen for sikkerhets skyld. Vann i gearoljen kan gjøre utrolig mye ugagn når den står i hele vinteren. Quote Link to post
pettsor Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Dette var MANGE, MANGE GODE tips. Flott med dette forumet som vi kan dele erfaringer og kunnskap..... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.